سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۱ تیر ۱۳۹۷ در ۸:۳۰ ق.ظ چاپ مطلب

نمایش «لیلا و چند مسافر»؛ ادای احترام به امام مهربانی

Leila-Chand-Mosafer

نمایش «لیلا و چند مسافر» به کارگردانی محمد رحمانیان ادای دین به جایگاه امام رضا (ع) در فرهنگ و باورهای ایرانیان است.

سوره سینما – نرجس علوی مقدم : محمد رحمانیان در کارنامه تئاتری‎‌اش آثار مذهبی و ملی فراوانی دارد. آثاری که در جذب مخاطب موفق بوده و پرفروش هم بوده‌اند. «نام تمام مادران…» ادای دین او به حضرت فاطمه (س) و جایگاه مادران و زنان بود. «عشقه» شخصیت حضرت خدیجه (س) را ستایش می‌کرد و «مجلس ضربت خوانی…» ادای احترام به حضرت علی (ع) امام نخست شیعیان بود. در اغلب آثار او، حتی آثار اجتماعی و شهری‌اش، حتی نمایشنامه‌هایی که رنگی از طنز دارد می تواند تعصب ملی و نگاه توام با احترام او به امامان شیعه و پیامبر اکرم (ص) را دید.

رحمانیان به تنهایی در نبود آثاری در ستایش اسلام واقعی و آموزه‌های شیعی در تلویزیون، سینما و تئاتر کوشیده نگاهی درست و منصفانه و با چاشنی هنر به شیعیان و شخصیت‌های بزرگ تاریخی اش داشته باشد. «لیلا و چند مسافر» نمایش تازه او که در ایرانشهر روی صحنه رفته، اثری است مناسب حال و هوای این روزها. در حالی که جامعه درگیر مشکلات فراوان و در خطر تهدیدهای خارجی است، «لیلا و چند مسافر» با روایتی احساساتی و تاثیرگذار از عشق به میهن یک جانباز شروع می شود و با ادای دین به شهدا به پایان می‌رسد. در بخش «چند مسافر» با شخصیت‌هایی روبروییم که راهی مشهد مقدس هستند و هر کدام امیدی به زیارت دارند. بعضی مانند راننده معجزه‌ای از امام هشتم دیده‌اند و بعضی مانند گلین (مهتاب نصیرپور) عزیزشان را به امام می‌سپارند.

نمایش بدون این که به دام شعارزدگی بیفتد از اعتقاد عمیق ایرانیان به امام هشتم صحبت و مخاطب را درگیر حال و هوای شخصیت‌ها می‌کند. بسیاری از فصل‌های نمایش اشک به چشم مخاطب می آورد. بازی خوب علی عمرانی، مهتاب نصیرپور، افشین هاشمی و محمد شاکری بازیگر کوچک نمایش قابل توجه است. سارینا سالاری بعد از «نام تمام مادران…» گامی به جلو برداشته و در نقشی دشوار، حضوری قابل توجه روی صحنه دارد. بازیگری با صدای خوب و تلاشی برای بالا بردن کیفیت بازی اش که کمتر دیده شده است.

«لیلا و چند مسافر» به سنت نمایش‌های سال‌های اخیر رحمانیان، موسیقی و ترانه هم بسیار دارد. اگر چه می شد با کمتر کردن ترانه‌ها، زمان نمایش را کوتاهتر و ضرباهنگ آن را تندتر کرد اما صدای خوب و اجرای قدرتمند نیما مسیحا، تاثیر نمایش را بیشتر کرده است. تماشای «لیلا و چند مسافر» به خاطر مان می‌آورد با وجود انبوه مشکلات، هنوز در این خاک پهناور چیزهای بسیاری برای دوست داشتن داریم.

نمایش «لیلا و چند مسافر» به کارگردانی محمد رحمانیان با بازی مهتاب نصیرپور، فریبا متخصص، علی عمرانی، افشین هاشمی، احسان علیخانی، محمد شاکری، سینا رازانی، سانیا سالاری، سعید توکلی و آلاله زارع طلب در مجموعه ایرانشهر روی صحنه است.

منبع :  بهمن سبز


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>