سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۷ مرداد ۱۳۹۷ در ۱۲:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب

جمال شورجه فیلم ضد استعماری «احمد بای» را در الجزایر کلید زد

ahmad-bay-1

فیلم سینمایی «احمد بای» کاری مشترک بین کشور ایران و الجزایر است که کارگردانی آن را جمال شورجه برعهده دارد.

به گزارش سوره سینما، فیلمبرداری فیلم سینمایی تاریخی و ضد استعماری «احمد بای» به کارگردانی جمال شورجه و با حضور وزیر فرهنگ الجزایر و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در شهرک سینمایی CADC الجزیره پایتخت الجزایر آغاز شد.

جمال شورجه پیش از این از تلاش برخی گروههای تکفیری برای سنگ اندازی در تولید این فیلم ضداستعماری خبر داده بود. بیشتر فشارها به دلیل حضور یک فیلمساز ایرانی در رأس این پروژه بود اما وزارت فرهنگ الجزایر زیر بار این فشارها نرفت.

تمام بازیگران این  فیلم الجزایری هستند و فقط با یکی از بازیگران  فرانسوی مذاکراتی صورت گرفته است و عوامل پشت دوربین همه از کشورمان هستند.

ahmad-bay-2

این فیلم از لحاظ تولید یکی از سخت ترین کارها محسوب می شود و اولین کار بزرگ تاریخی سینمای الجزایر خواهد بود.

برخی از عوامل پشت دوربین «احمد بای» عبارتند از: کارگردان: جمال شورجه، تهیه کننده: خانم دکتر سمیره حاج جیلانی، مدیرهنری: مجید میرفخرایی، مدیر فیلمبرداری: تورج منصوری ، مدیر چهره پردازی: کامران خلج،  برنامه ریز و دستیار اول کارگردان:  دکتر شادی زیدان از لبنان ، مدیر صدابرداری: احمد صالحی.

ضمنا با حسن ایوبی برای مونتاژ و حمید رسولیان بابت جلوه های ویژه میدانی فیلم و همچنین تنی چند از عوامل و متخصصین ایرانی مذاکراتی صورت گرفته است.

ahmad-bay-3

احمد بای یکی از سرداران استقلال  الجزایر در زمان رویارویی با حمله فرانسوی هاست.

احمد بای بن محمد شریف، زاده: ۱۷۸۶  – درگذشته :۱۸۵۰ فرزند محمد الشریف و از خانواده ابن قانه یکی از بزرگ ترین شیوخ عرب در منطقه الصحرای الجزایر بود. احمد بن محمد ریاست قبایل العواسی که در منطقه عین البیضاء و اطراف آن حضور داشتند را بعهده گرفت، منصبی که بجز کسانی که مورد اعتماد مردم بودند تعلق نمیگرفت . وی حافظ کل قرآن بود و فعالیت های قرآنی بسیاری داشت.همچنین در سن ۱۲ سالگی به حج مشرف شد که از همان زمان به حاج احمد معروف گشت. او همچنین مسئولیت نظارت به بخشی از نیروهای  نظامی را در منطقه شرقی قسنطینه بعهده داشت. در جریان زلزله ای که در ۲ مارس ۱۸۲۵ پایتخت را ویران کرد، حاج احمد نقش مهمی در عملیات نجات ایفا کرد و این باعث شد که الدای حسین حاکم وقت او را بعنوان حاکم قسنطینه منصوب کند. او در دوران حکومتش بر این منطقه توانست قبائل بزرگ را با هم متحد و نبردهای مختلفی را علیه استعمار فرانسه پیش ببرد. او دارای یک استراتژی دقیق و بسیار قوی برای پیشبرد جبهه مقاومت علیه فرانسویان بود که او را به یکی از بزرگترین سردمداران استقلال کشور الجزایر تبدیل نمود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>