سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۷ شهریور ۱۳۹۷ در ۱۱:۰۰ ق.ظ چاپ مطلب
افشین نژاد در گفتگو با سوره سینما:

مستند «مصطفی» آماده نمایش شد/ سخنان سردار سپاه درباره یکی از ماندگارترین امیران ارتش

Mostanad_Mostafa

پویان افشین نژاد کارگردان مستند دو قسمتی «مصطفی» از پایان مراحل تدوین و آماده شدن این اثر برای پخش تلویزیونی خبر داد.

پویان افشین نژاد مستندساز در رابطه با تازه ترین فعالیت های خود به خبرنگار سوره سینما گفت: مستند دو قسمتی «مصطفی» درباره شهید سرلشگر خلبان مصطفی اردستانی که به سفارش نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تولید شد این روزها در مراحل پایانی تدوین قرار دارد و به زودی آماده نمایش می شود.

وی درباره ویژگی های این اثر و تفاوت آن نسبت به دیگر مستندات جنگی توضیح داد: اگرچه سوژه ما از مفاخر ارزشمند کشور در نیروی هوایی ارتش است اما در کنار صاحب نظرانی که در این مستند میزبان شان بودیم؛ حضور سردار رحیم صفوی را داشتیم. ایشان یکی از چهره های برجسته جنگ است که در سپاه فعالیت می کند و شاید تا کنون اتفاق نیفتاده باشد که فردی از سپاه درباره یک چهره ارتشی سخن گفته باشد.

افشین نژاد با اشاره به اینکه سردار رحیم صفوی در باره همکاری های مشترکش با شهید اردستانی در عملیات های جنگی صحبت های شنیدنی زیادی انجام داده و در این مستند نقش نیروی هوایی را تبیین می کند؛ گفت: در تاریخ جنگ هیچ عملیاتی صورت نگرفته که در آن ردپایی از نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نباشد و واقعا بین سپاه و ارتش تفاوتی وجود نداشت. در چنین شرایطی که دشمنان ما سعی در نشان دادن عدم اتحاد سپاه و ارتش دارند این مستند خط بطلانی است بر همه فرضیاتی که آنها روایت می کنند.

این کارگردان ادامه داد: شهید  اردستانی به واسطه پُست هایی که داشته و خدماتی که برای این کشور انجام داده است همچون دیگر شهیدان گرانقدر ما انسان ارزشمندی است و درباره ایشان زیاد صحبت شده اما در این اثر تلاش مان بر این بود به زوایایی بپردازیم که پیش از این کمتر درباره اش صحبت شد. ایشان اگرچه درجه بالایی در ارتش داشت اما بدیهی ترین کارهایی را که باید دیگران برای ایشان انجام می دادند خودش به عهده می گرفت.

Mostanad-Mostafa-cover

وی افزود: نکته ای که در تولید این مستند بسیار برایم حائز اهمیت است اینکه تمام کارهایی که از ایشان تولید و پخش شده صرفا به سجایای اخلاقی و منش رفتاری ایشان پرداختند که خیلی هم ارزنده است اما این تنها بخشی از ویژگی های او بوده و ما کمتر دیده ایم که ورزشکار خوب و خلبان زبده بودنش مورد توجه باشد. این قهرمان ایرانی درجه، پست و مقام را در بالاترین رده خدمت هم نادیده می گرفت و مثل خلبان های جوان در تمام عملیات ها پیشقدم و داوطلب بوده در صورتی که این افراد به خاطر ارزشی که جان و توانایی های شان دارد از انجام چنین تکالیفی منع می شوند.

پویان افشین نژاد همچنین در معرفی عواملی که با وی همکاری داشته اند عنوان کرد: افراد بسیاری در این پروژه با ما همکاری داشتند که به طور مستقم و غیر مستقیم ۶۰ نفر را شامل می شد. برخی از این دوستان را اگر نام ببرم؛ اصغر اجاق لو به عنوان سرپرست تیم فیلمبرداری این اثر و مستندات قبلی با من همکاری داشت. بخش موشن گرافی را نیز علی محمودی انجام می دهد و تدوین نیز رضا محمودی به عهده دارد. همچنین کار صدابرداری، ترکیب صدا و بازسازی صداهای برخی فیلم های قدیمی به عهده حسین مقدم است.

این مستندساز درباره دیگر فعالیت های خود در آینده نیز بیان کرد: این روزها روی طرحی بسیار گسترده و متفاوتی کار می کنیم که فعلا در مراحل اولیه تحقیق و پژوهش قرار دارد. این طرح ملی در رابطه با فعالیت ارتش در یگان های مختلف است که می توان گفت تا کنون نمونه تصویری آن را در تاریخ مستند و دفاع مقدس نداشته ایم.

لازم به ذکر است؛ مستند دو قسمتی «مصطفی» به کارگردانی پویان افشین نژاد که از سال ۹۶ کلید خورد روایتگر رشادت های سرلشگر خلبان مصطفی اردستانی یکی از اسطوره های خاص تاریخ ارتش نیروی هوایی جمهوری اسلامی است و از نام آوران شهدای بعد از جنگ به شمار می رود. وی زمانی که در مقام معاون عملیات نیروی هوایی فعالیت می کرد و به همراه سرلشگر منصور ستاری در ۱۵ دی سال ۱۳۷۳ در سانحه سقوط هواپیما به همراه برخی دیگر از افسران بلند پایه نیروی هوایی به شهادت رسید.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>