سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۵ تیر ۱۳۹۲ در ۸:۵۵ ق.ظ چاپ مطلب
هدایت: دعوا را جلو می‌برم تا حقمم را بگیرم

فیلمی که کارگردانش ادعا می‌کند متعلق به او نیست

hasan-hedayat

حسن هدایت با انتقاد از اعمال نفوذ بعضی تهیه کنندگان در وزارت ارشاد تأکید کرد قرار بود تا وقتی تکلیف حقوق معنوی فیلم «یک شهر، یک مرد» مشخص نشده فیلم اکران نشود.

حسن هدایت با انتقاد از اعمال نفوذ بعضی تهیه کنندگان در وزارت ارشاد تأکید کرد قرار بود تا وقتی تکلیف حقوق معنوی فیلم «یک شهر، یک مرد» مشخص نشده فیلم اکران نشود.

هدایت درباره اکران فیلم «یک شهر، یک مرد» به سوره سینما گفت: این فیلم ساخته من نیست. چند سال است که این مسئله را عنوان کرده‌ام و شکایتم را به وزارت ارشاد برده‌ام اما با اعمال نفوذ تهیه‌کننده رسیدگی به شکایت من تا کنون طول کشیده است.

این کارگردان گفت: شکایتم را به شورای داوری تهیه‌کنندگان هم ارائه کردم و در بررسی‌هایی که انجام دادند حق را به من دادند ولی هنوز نامه‌اش به من تحویل داده نشده. من تا زمانی کارگردان فیلم هستم که تا آخرین لحظه تولید فیلم همه چیز با نظر و رضایت من انجام شود. در مرحله راف کات و حتی قبل از اینکه همه صحنه‌های فیلم را فیلمبرداری کنیم تهیه‌کننده فیلم را از من گرفت و خودش با وضعیت اسفناکی فیلم را در جشنواره فجر سال ۹۰ نمایش داد. صحنه‌های باقیمانده را خودش گرفت و با جلوه‌های ویژه مسخره بدون اطلاع و رضایت من فیلم را متعلق به خودش کرد. تا کنون سه بار اسم فیلم را عوض کرده.

وی افزود: مدیریت غلط ارشاد به تهیه‌کننده اجازه چنین رفتار غیراخلاقی و غیرحرفه‌ای را داد. ارشاد برای رفقای خودش هیچ مانعی باقی نمی‌گذارد و پشت آنها می‌ایستد. چندین بار اعلام کردم این فیلم مال من نیست اما ارشاد تاکنون توجهی نکرده و فیلم اکنون به اسم من روی پرده سینماهاست. اگر یک ذره خرد در سازمان سینمایی وزارت ارشاد وجود داشت شاهد چنین رفتارهایی نبودیم.

هدایت گفت: فیلمی که روی پرده است به اسم من اما با کیفیتی که مورد تأیید من نیست با مخاطب رو به رو می‌شود. معلوم است فیلمی که با هدایت یک فرد ناصالح و بی سواد جمع و جور شده چه کیفتی دارد. در این چند سال که شکایتم را پیگیری کرده‌ام فهمیدم که چه راحت حقوق معنوی و بعضا مادی افراد در ارشاد زیر پا گذاشته می‌شود. ارشاد در ابتدا به من اعلام کرد تا تکلیف حقوق معنوی اثر روشن نشود فیلم اکران نمی‌شود اما فیلم اکران شد. همچنان  پیگیر حقوقم هستم و دعوا را جلو می‌برم ببینم می‌توانم از حق خودم در مقابل رانت‌خواری تهیه‌کنندگان بایستم یا نه.

این کارگردان درباره کلید خوردن پروژه «سوده» گفت: «سوده» گرفتار همین رفتارهای غیرحرفه‌ای ارشاد است. فیلم‌های مجهوال‌الهویتی مثل «لاله» کلید می‌خورند و فیلم‌های ارزشی درباره شخصیت‌های صدر اسلام باید منتظر بمانند.

«یک شهر، یک مرد» این فیلم با مضمونی پلیسی، داستان کارگاه مینوی است که برای انجام کاری شخصی و خانوادگی عازم خرمشهر می‌شود و در این مسیر حوادثی برایش اتفاق می‌افتد. زیبا بروفه، پریناز ایزد یار، بهرام ابراهیمی، مسعود جلالی، فواد رایحی، میثم راشدی، رضا ذاکری و شهلا موسوی دیگر بازیگران اصلی این فیلم هستند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>