سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۱ شهریور ۱۳۹۷ در ۱۱:۱۰ ق.ظ چاپ مطلب
هاشمی گیلان در گفت و گو با سوره سینما:

افراد بسیاری برای «نزدیکی‌های بهشت» زحمت کشیدند/ پیگیری قضایی نام‌هایی که در تیتراژ حذف و مخدوش شدند

nazdikihaye-behesht

تهیه‌کننده سابق مجموعه «نزدیکی‌های بهشت» که این شب‌ها روی آنتن شبکه یک می‌رود بیان کرد که بعد از گذشت ۲ سال هنوز من و دیگر عوامل سریال طلب داریم و نام برخی از عوامل را در تیتراژ حذف و یا مخدوش کرده‌اند.

سید امیرحسین هاشمی گیلان که پیش از این نامش به عنوان تهیه کننده مجموعه تلویزیونی «نزدیکی های بهشت» رسانه ای شده بود درباره حذف نام خود از تیتراژ این مجموعه که هر شب روی آنتن شبکه یک سیما می رود به خبرنگار سوره سینما گفت: اینکه نام من در این پروژه درج شده باشد یا نه اهمیتی ندارد به نظر می رسد در این مورد به خصوص مصداق ضرب المثل معروف جوانان جویای نام هستند برعکس شده است.

وی که از سال ۷۷ در حوزه تهیه کنندگی فعالیت خود را آغاز کرده، توضیح داد: در سال ۹۴ از طرف مرکز لرستان تهیه کنندگی سریالی به من پیشنهاد شد که قرار بود با رویکرد گردشگری و معرفی پتانسیل های استان تولید شود. بعد از چند جلسه با سعید دولتخوانی در مقام نویسنده به طرح جامعی رسیدیم تا درامی با زیر لایه گردشگری و جذب توریست نگارش شود. بعد از آماده سازی طرح اولیه، ابتدا قرار بود استانداری لرستان نیز در این کار مشارکت کند و با انجام روند پیش تولید؛ نگارش متن به سال ۹۵ رسید و با توجه به اینکه شعار سال ۹۵ اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل نامگذاری شده بود؛ مدیران مرکز بر آن شدند تا موضوع شعار نیز در مضمون این فیلمنامه لحاظ شود.

هاشمی ادامه داد: سعید دولتخوانی که مدت زیادی برای این پروژه وقت صرف کرده بود درگیر نگارش مجموعه دیگری شد و بیش از امکان ادامه همکاری وجود نداشت و قرارداد بعدی با ابوالفضل آهنچیان از نویسندگان حوزه استان ها بسته شد و ما از تابستان سال ۹۵ نگارش این مجموعه را از سر گرفتیم و با شروع پاییز وارد مرحله پیش تولید شدیم. در همان روزها که کارگردانان متعددی برای این پروژه مد نظر ما بودند حسن هدایت کارگردان تلویزیون که من از سال ها پیش با ایشان همکاری داشتم تماس گرفت و اگرچه سبک کاری او متفاوت از این فیلمنامه بود به خواست کارگردان احترام گذاشته و سیمای مرکز لرستان را برای این همکاری متقاعد کردم.

تهیه کننده مجموعه تلویزیونی «نامدار» افزود: سرانجام اواخر همان سال تولید آغاز شد اما بعد از دو ماه که روند کار به کندی و با مشکلات همراه شد مجبور به توقف پروژه شدیم. دلیلش هم مشخص شد که نارضایتی کارگردان درباره مباحث مالی است در حالیکه تا آن لحظه وی هیچ طلبی نداشته و مشکلات شخصی اقتصادی شان منع ادامه فعالیت ما را در پی داشت. اگرچه سیمای مرکز لرستان سعی در جلب رضایت ایشان داشت اما نتیجه ای حاصل نشد و قرار بود کارگردانی دیگر جایگزین شود که این اتفاق هم رخ نداد. با مشارکت سیمای استان ها قرار شد بخشی از بودجه سریال را که استانداری قول داده اما عمل نکرده بود را تامین کند و طی همین روند بود که من به شکل غیر رسمی از مجموعه کنار گذاشته شدم.

سید امیرحسین هاشمی گیلان در توضیح پیگیری این اتفاق بیان کرد: دلیل اصلی آن را نمی دانم حتی در جلسه ای که با بازرسی سازمان داشتیم بازرسان به مدیران استانی گفتند “شما در جذب مشارکت از استانداری ناموفق بودید و کارگردان به خاطر بی پولی کار را متوقف کرده است. ضمن اینکه گزارش های ناظر کیفی نیز نشان می دهد هیچ قصوری از سوی تهیه کننده پیش نیامده است”. من اینجا صرفا درباره خودم حرف نمی زنم. بلکه در این پروژه علاوه بر نامه تهیه کننده؛ اسم عوامل بسیاری از جمله نویسنده، مدیر تولید، جانشین تولید و … حذف یا مخدوش شده و جالب اینکه در تیتراژ نام این کارگردان در سمت های گوناگون آمده است که از نظر اخلاق حرفه ای واقعا درست نیست.

این تهیه کننده که مجموعه های «مثل های خودمانی»، «نامدار» و «کوی افلاک» را در کارنامه خود دارد با اشاره به اینکه اگر از واحد های نظارتی سازمان به نتیجه نرسیم از مراجع قضایی پیگیر خواهیم شد؛ در پایان گفت: بعد از گذشت ۲ سال هنوز من و دیگر عوامل سریال طلب داریم و مشکلات و موارد زیادی را برای ما به وجود آورده است. همه ما برای به سرانجام رسیدن این مجموعه زحمت کشیدیم و اینکه نتیجه رضایت بخش بوده یا نه را مردم و منتقدان باید بگویند.

لازم به ذکر است مجموعه تلوزیونی «نزدیکی های بهشت» تولید سیمای مرکز لرستان هر شب روی آنتن شبکه یک سیما می رود و بازیگرانی چون سیامک اطلسی، کاظم هژیر آزاد ، زهرا سعیدی، جمشید شاه محمدی، شیوا خسرومهر و بازیگران بومی استان لرستان در آن به ایفای نقش پرداخته اند.


One thought on “افراد بسیاری برای «نزدیکی‌های بهشت» زحمت کشیدند/ پیگیری قضایی نام‌هایی که در تیتراژ حذف و مخدوش شدند”

  1. محمد می‌گه:

    با سلام ، جناب آقای هاشمی گیلان یکی از بهترین ها در کار خودشون هستن من در خدمت ایشون بودم و تلاش و پیگیری مجدانه ایشون را بسیار دیدم واقعا از دل و جون مایه می زارن امیدوارم ایشون به حق و حقوقشون برسن و مسئولان جوانان رو حمایت کنن.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>