سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۵ شهریور ۱۳۹۷ در ۱۱:۰۰ ق.ظ چاپ مطلب
ارزیابی حضور پاپ خوان ها در مراسم عزاداری؛

ابراز ارادتی که در مسیر درست نیست/ مرز بین مداحی و ترانه‌خوانی کجاست؟

majid-abhari

یک آسیب شناس اجتماعی و متخصص علوم رفتاری بیان کرد اگرچه خوانندگان پاپ با سروده‌هایی که در قالب ترانه اجرا می‌کنند ابراز ارادت خود را به حریم مطهر سیدالشهدا(ع) می‌رسانند اما باید مسیر درست را شناسایی و به جوانان معرفی کنیم.

مجید ابهری آسیب شناس اجتماعی و متخصص علوم رفتاری درباره ورود ترانه های جدید به عرصه نوحه سرایی و حضور خوانندگان پاپ در مجالس عزاداری ایام محرم که پیش از این با حضور مداحان رقم می خورد؛ به خبرنگار سوره سینما گفت: آیین سوگواری برای سالار شهیدان و خاندان گرامی ایشان صدها سال است در قالب ها و مضامین مختلف برای عزاداران مرهمی است که بر زخم های دلشان گذاشته می شود. آیین نوحه خوانی برگرفته از موسیقی دینی بوده و تعزیه که برگزاری نمایش دینی است از دیرباز در ایام محرم در روزهای سوگواری رونق ویژه ای داشته است.

وی توضیح داد: مداحان افراد مشخصی بودند که از نظر کسوت و ظاهر ویژگی خاصی داشتند. آنها شعرها و نکاتی را که بیان می کردند از مقاتل و کتب معتبر بود و باعث رونق عزاداری و سینه زنی می شد. کم کم  تغییراتی در شکل ظاهری مجالس پدیدار شد و در دهه گذشته آهنگ های جدید در نوحه خوانی ورود کرد و نوحه سرایان آواز خود را آهنگین تر کرده و به نوعی از موسیقی روز یا پاپ استفاده کردند. بسیاری از نخبگان دینی با اعلام نظر مخالف با این گونه نوحه ها بیان کردند که احترام اشعار و عزاداری باید حفظ شود. نوحه، روضه و مداحی شیوه و روش خاص خود را دارد که شبیه هیچ یک از آهنگ ها و دستگاه های موسیقی نیست مگر دستگاه دشتی که برای نوحه سرایی شناخته می شود.

مجید ابهری عنوان کرد: اخیرا برخی خوانندگان پا را از این فراتر نهاده و همراه با آهنگ و شعر اقدام به نوحه سرایی کرده اند. یعنی ترانه هایی اجرا می کنند که شامل نکات عزاداری و سوزناک در مورد مظلومیت سالار شهیدان و یاران شهید ایشان است. به عنوان یک رفتار شناس باید عرض کنم درست است که اینگونه ترانه ها ابراز ارادت خوانندگان را به حریم مطهر سیدالشهدا می رساند اما نباید این روش ادامه پیدا کند چرا که چند سال پیش به یاد داریم دستگاه های موسیقی و آلات آن وارد دسته های عزاداری شده بود و مورد مخالفت بزرگان قرار گرفت مگر نی که صدای سوزناکی داشته و با سوگواری همخوانی دارد.

وی با اشاره به اینکه امروز مشاهده می کنیم ترانه هایی با کلمات و مضامین سوگ و عزاداری وارد بازار می شود، افزود: اگر این موضوع را فرصت طلبی ننامیم ابراز ارادتی است که از مسیر درست خود بیان نمی شود. بنابراین بهتر است در هنگام عزاداری همان مداحی سنتی یا نوحه سرایی مداحان باشد و خوانندگان عزیز بدون آهنگ و وسایل موسیقی نوحه خوانی کنند و اجازه ندهند حریم مقدس سیدالشهدا و عزاداری برای ایشان آلوده به غرض شود و نسل های جوان و آینده را دچار گمراهی و غلط فکری کند.

ابهری ادامه داد: حضور خوانندگان پاپ در جذب مخاطب جوان تاثیری در عمق عزاداری ندارد. اگر تصور کنیم خوانندگان می خواهند جذابیتی برای مجالس عزاداری ایجاد کنند باید یادآور شویم در محافل و اماکن این چنین هیچگاه اینگونه آهنگ ها و ترانه ها پخش نمی شود. بنابراین جذابیتی برای محفل عزا ندارد و نوعی ریاکاری هنری قلمداد می شود. وزارت ارشاد باید تا دیرتر از این نشده و موضوع به انحراف کشیده نشده به میدان بیاید و از این حرکات جلوگیری کند.

این رفتارشناس در پایان گفت: آنها که از ابتدا شیوه مداحی پیش گرفته و همان را ادامه داده اند محترم تر از کسانی هستند که آهنگ و ترانه را وارد سوگواری کرده اند. قرار نیست برای جذب جوانان و مردم به دین دست به هر کاری بزنیم ما باید مسیر درست را شناسایی کرده و به آنها معرفی کنیم. ممکن است مخاطب بگوید با رقص عزاداری کنیم خوب است ما که نباید در دام آنچه میخواهد بیفتیم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>