سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۶ تیر ۱۳۹۲ در ۹:۱۲ ق.ظ چاپ مطلب
حاشیه‌های خانه سینما ادامه دارد/

توحیدی:شمقدری رفوزه شد/ تشکر از حسن نیت رئیس جمهوری

Farhad-Tohidi

فرهاد توحیدی رئیس هیئت مدیره خانه سینما از عملکرد جواد شمقدری در روزهای اخیر انتقاد کرد.

فرهاد توحیدی رئیس هیئت مدیره خانه سینما از عملکرد جواد شمقدری در روزهای اخیر انتقاد کرد.

سوره سینما- ایسنا نوشت: رییس هیات مدیره‌ خانه سینما که شامگاه ۱۵ تیر ماه در یک نشست رسانه‌ای سخن می‌گفت، با اشاره به جلسه‌ اخیر هیات مدیره‌ی خانه سینما و جواد شمقدری با دکتر احمدی‌نژاد درباره‌ فرایند بازگشایی خانه سینما، متن تفاهم‌نامه‌ اخیر را علنی کرد و تاکید کرد: قرارمان این بود تا ابلاغ اساسنامه گفت‌وگو نکنیم و ما هم گفت‌وگو نکردیم منتها با مصاحبه‌های آقای شمقدری و نامه‌ اخیرشان به هیات مدیره خانه سینما باید درباره‌ مسائلی که در مورد نامه ایشان وجود دارد، توضیحاتی بدهیم تا در اختیار افکار عمومی قرار بگیرد.

آقای احمدی‌نژاد با صبر و حوصله وقت گذاشتند

او با اشاره به جلسه‌ اخیر که با حضور ریاست جمهوری تشکیل شده است، سخنانش را اینگونه ادامه داد: ابتدا باید از آقای احمدی‌نژاد تشکر کنم چون ایشان واقعا با صبر، حوصله وقت گذاشتند و با حساسیت موضوع را تعقیب کردند. دعوت برای حضور در نشست روز پنجشنبه از سوی دفتر ریاست جمهوری برنامه‌ریزی شده بود که ما از طرف هیات مدیره و دوستانمان و اعضای خانه سینما از ریاست جمهوری تشکر می‌کنیم.

تفاهم اخیر گامی رو به جلو است

رییس هیات مدیره‌ خانه سینما با بیان اینکه تفاهنامه‌ای که انجام شده گامی به سوی جلوست و از آن استقبال می‌کنیم، توضیح داد: هدف نهایی از برگزاری جلسه پنجشنبه رفع مشکل خانه سینما بود که به اعتقاد ما حل این مشکل بیش از اندازه طول کشیده است چون اصلاح اساسنامه خانه سینما توسط هیات مربوطه از بهمن‌ماه انجام شده و تا امروز زمان تلف شده است که پیگیری نشده است.  در پایان کاری روزهای دولت دهم، تصمیم برای بازگشایی خانه سینما را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم در دولت دهم به صورت رسمی این اتفاق بازگشایی انجام شود.

از حسن نیت آقای احمدی‌نژاد سوءاستفاده شده است

توحیدی در بخش دیگری از سخنانش گفت: روح کلی تفاهمی که در روز پنجشنبه در دفتر ریاست جمهوری انجام شد و ما در اختیارتان (خبرنگاران) می‌گذاریم با نامه‌ اخیر آقای شمقدری به هیات مدیره کمی متفاوت است و انعکاس درستی در نامه ایشان پیدا نکرده است. ایشان از واژه قانون صحبت می‌کنند و ما هم خوشحالیم، اما ای کاش در حد استفاده‌ زبانی از واژه قانون نباشد بلکه کوشش کنیم قانون را در مقام عمل پیاده کنیم. متاسفانه از حسن‌نیت آقای احمدی‌نژاد سوءاستفاده شده که انشاءالله سهوی بوده باشد.

اساسنامه‌ ارسالی، اساسنامه‌ اصلاح‌ شده نیست

رییس هیات مدیره‌ خانه سینما با اشاره جزئی‌تر به مسایل مورد اختلاف تفاهم‌نامه و نامه‌ی اخیر شمقدری به هیات مدیره‌ خانه سینما توضیح داد: اساسنامه‌ای که سازمان سینمایی امروز ۱۵ تیر ماه ‌ به دفتر وکیل خانه سینما فرستاده است، متاسفانه همان اساسنامه اصلاحی با امضای هیات هفت نفره نیست، اولا مُهری که دارد کپی است و ثانیا موارد اساسنامه، نسبت به آنچه که هیات ۷ نفره آن را تصویب و امضا کرده است، تغییر پیدا کرده است. در حالیکه اساسنامه‌ای باید بی‌کم و کاست به مجمع عمومی خانه سینما برده شود و به تصویب مجمع عمومی برسد.

توحیدی تصریح کرد: متاسفانه نسخه‌ای که به ما رسیده است، در بسیاری از بندهای تعیین کننده، تفاوت‌های اساسی با نسخه امضا شده هیات هفت نفره دارد و حتی خارج از چارچوب‌های مورد توافق مشاوران حقوقی خانه سینما و سازمان سینمایی است. در سایر بندهای نامه آقای شمقدری هم تکالیفی خارج از روح قوانین جاری کشور آمده که طبیعتا پاسخ حقوقی به آنها در اولین فرصت داده خواهد شد، این پاسخ حقوقی از طرف مشاور حقوقی خانه سینما آقای خندان در دست تهیه است و به دفتر ریاست سازمان سینمایی ارسال خواهد شد.متاسفانه مصاحبه‌های پی‌درپی آقای شمقدری تفاوت و تناقضات بسیاری با مفاد نامه ایشان ایجاد کرده است که قابل اشاره است و این تناقضات باید حل شود چون ارتباطی با جوهر مذاکرات روز پنجشنبه ندارد.

توحیدی با اشاره به اینکه در نامه‌ اخیر شمقدری به هیات مدیره‌ خانه سینما بر حل فرایندهای قانونی تاکید شده است، تصریح کرد: اصناف عضو خانه سینما موظف شده‌اند، مجمع عمومی خودشان را قبل از برگزاری مجمع عمومی خانه سینما تشکیل بدهند درحالیکه تعیین ضرب‌العجل ۱۰ روزه خارج از قوانین رایج کشوری است.

وی ادامه داد: این درحالی است که مجمع عمومی موسسات و تشکل‌ها حداقل می‌بایست ۱۵ روز قبل از برگزاری از طریق جراید کثیرالانتشار به آگاهی اعضاء برسد، در مورد اصنافی که هم عضو خانه سینما و هم به تعبیر سازمان سینمایی ثبت قانونی شده‌اند و ثبت قانونی را به شکلی انجام داده‌اند که انجمن یا کانون مربوطه دو پاره نشده‌اند ما بارها اعلام کرده‌ایم با این اصناف مشکلی نداریم. در مورد دو تشکل کانون فیلمنامه‌نویسان و دستیاران فیلمبردار تاکید ما بر یک پارچه شدن صنف از طریق برگزاری مجمع عمومی است که تشریفات قانونی رعایت شده باشد.

فرهاد توحیدی همچنین مطرح کرد: در مورد برخی از اصناف تازه تاسیس که در دوران تعطیلی خانه سینما تشکیل شدند و در وزارت ارشاد به ثبت رسیده‌اند اما عضو خانه سینما نیستند همچون مدیران آموزشگاه‌های سینمایی و جلوه‌های ویژه بصری، توافق ما بر این است که پیشنهاد عضویت‌شان در مجمع عمومی آینده خانه سینما بررسی شود.

وی گفت: طبیعی است که هر تشکلی ابتدا باید در خانه سینما عضویت پیدا بکند و بعد به عنوان عضو مجمع عمومی در مجامع رسمی خانه سینما شرکت بکند. یکی از تناقضات دیگر در مورد ابلاغیه آقای شمقدری مربوط به تعداد اصنافی است که قانونی شده‌اند، ایشان بحث از ۱۴ صنف می‌کنند در حالی که برخی از اصناف تازه تشکیل باید اول مراحل عضویت را در خانه سینما طی بکنند.

مشکل تهیه‌کنندگان در پنج روز قابل حل نیست

رییس هیات مدیره‌ خانه سینما درباره‌ی تشکل تهیه‌کنندگان سینما هم خاطرنشان کرد: براساس تفاهم، تشکل تهیه‌کنندگان هم به خود این صنف واگذار شده بود. اما آقای شمقدری در نامه‌ اخیرشان از برگزاری مجمع عمومی صحبت می‌کنند که باید ظرف پنج روز تشکیل شود تا تهیه‌کنندگان را یکپارچه بکند، این در حالی است که خودشان بهتر می‌دانند که حل موضوع تهیه‌کنندگان که از چهار سال قبل تا امروز لاینحل مانده، منطقا و عقلا ظرف ۵ روز قابل حل نیست.

وی ادامه داد: ظاهرا این موضوع با این تایم زمانی به این دلیل مطرح می‌شود تا بعد با یک دستور پادگانی مشروعیت پیدا بکند که اگر چنین نشود، تشکل قانونی شده عضو خانه سینما محسوب می‌شود. این در حالی است که ما علاقه‌مندیم که مساله تهیه‌کنندگان سینمای ایران در شرایط مسالمت‌آمیز و عقلانی حل و فصل شود و این تشکل بسیار مهم در سینمای ایران پس از سال‌ها یکپارچگی خودش را به دست بیاورد.

پاسخ‌های حقوقی به سازمان سینمایی ارسال می‌شود

فرهادی توحیدی در جمع‌بندی سخنانش ادامه داد: پاسخ‌های لازم حقوقی از طریق آقای دکتر خندان به دفتر ریاست سازمان سینمایی ارسال می‌شود تا ان‌شاءالله در یک فضای منطقی و با اتکاء به قوانین جاری کشور بتوانیم به برگزاری مجامع عمومی توصیه شده دست پیدا بکنیم و به تکالیف خود عمل بکنیم.

رییس هیات مدیره‌ خانه سینما در پاسخ به سوالی که درباره‌ی امضاء عباس بابویهی در زیر تفاهم‌نامه که با عنوان اناء لله و اناء الیه راجعون نوشته شده بود، گفت: ایشان شوخ‌طبع هستند و در پایان جلسه پنجشنبه وقتی می‌خواستند امضا بکنند، همه چیز را از دست رفته دیدند و آن عبارت را بالای امضایشان نوشتند اما به گمان ما در این قضیه، بُرد و باختی وجود ندارد چون تعطیلی خانه سینما برای هر دو سوی قضیه زیانبار بوده است. متاسفانه گره‌ای که با انگشت باز می‌شد، نهایتا قرار است با دندان باز شود.

آقای شمقدری در گام اول رفوزه شدند

توحیدی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره‌ به نامه‌ی اخیر جواد شمقدری به هیات مدیره‌ی خانه سینما تصریح کرد: آقای شمقدری در نامه خودشان نوشتند عمل به بندهای این نامه در حکم آزمون است، حال اگر قرار به آزمون باشد، خودشان در گام اول رفوزه شده‌اند. اساسنامه‌ای که باید طرح بشود، اساسنامه اصلاح شده هیات هفت نفره نیست و بندهای مهمی از آن تغییر پیدا کرده است که مورد تایید خانه سینما نیست و نسخه‌ای که سازمان سینمایی فرستاده، فاقد امضای هیات هفت نفره است.

به همه دوستان احترام می‌گذاریم

او در پاسخ به اینکه در یکی از بندهای نامه‌ی اخیر ریاست سازمان سینمایی، هیات ناظری معرفی شده‌اند که سابقه‌شان نشان داده که خیلی موافق بازگشایی خانه سینما نیستند،گفت: به هرحال ما به همه دوستان احترام می‌گذاریم و فکر می‌کنیم چون باید به تفاهم‌های خودمان پایبند باشیم نمی‌توانیم تعیین تکلیف کنیم که آنها چه کسانی را معرفی کنند. اما آنچه روشن است، یک مغالطه‌ای صورت گرفته چون هیات ناظرین، وظیفه‌اش دخالت نیست اما در این مورد خلط مبحث شده است. اگر نیت، نیت بازگشایی خانه سینما باشد، قاعدتا باید این اشتباه تصحیح شود و گرنه از اعتماد آقای احمدی‌نژاد سوءاستفاده شده است. ما نیز قطعا گزارش این ماجرا را به دفتر آقای احمدی‌نژاد ارسال می‌کنیم. او در پاسخ به اینکه ریاست جمهوری برای موضوع بازگشایی خانه سینما نماینده‌ای ندارد گفت: ایشان نماینده مستقیمی ندارند.

رییس هیات مدیره‌ خانه سینما در پاسخ به اینکه از سوی دولت آقای روحانی کارگروهی تشکیل شده آیا در این کارگروه مباحث خانه سینما هم مطرح شده، گفت: گویا طرح شده است، من در آن جلسات نبودم اما دوستان سینماگری که خارج از اعضای خانه سینما در آن جلسات بودند، مباحثی را مطرح کردند که بیشتر در مورد کلیات قضیه است و کمک به یک برنامه واقع‌بینانه می‌کند.

مطلوب ما این است که خانه سینما در دولت دهم بازگشایی شود

توحیدی درباره‌ی اینکه گفته می‌شود، هیات مدیره‌ی خانه سینما علاقه‌ای به بازگشایی این تشکل در دولت دهم ندارند، تصریح کرد: من فکر می‌کنم هیچ‌کس بیشتر از ما دلش نمی‌خواهد خانه سینما باز شود و مطلوب ما این است که در دولت دهم بازگشایی شود. در همین جلسه اخیر هم به آقای احمدی‌نژاد عرض کردیم.

وی توضیح داد: ایشان یک اقدام قابل توجه درباره‌ی استقلال کانون وکلا انجام دادند و نام نیک‌شان را در این زمینه باقی گذاشتند و اگر خانه سینما باز شود، نام نیک ایشان در بازگشایی خانه سینما هم باقی خواهد ماند، اشتباهی که در دولت دهم صورت گرفت و پای ایشان هم نوشته شد. این اتفاق هرچه زودتر رخ بدهد و در دولت یازدهم با یک هیات مدیره جدید و تازه نفس مسائل و مشکلات سینما را حل بکنیم.

این سینماگر گفت: ما امروز با مسائل بزرگ‌تری روبه‌رو هستیم. آنچه که مورد مطالبه سینماگران ایرانی است، تشکیل سازمان نظام سینمایی است و کوچک شدن دولت در بخش سینمایی و اهمیت دادن به بخش خصوصی، اهتمام دولت به فراهم کردن زیرساخت‌ها و تامین امنیت شغلی برای اعضای اصناف سینمایی که باید از طریق استقرار سازمان نظام سینمایی امکان‌پذیر شود. سینمای ما باید از این دعواهای خانوادگی، بیهوده و تفرقه‌هایی که خارج از اصناف سینمایی به آنها تحمیل می‌شود، خارج شود تا بتوان جایگاه سینمای ایران را در فضای بین‌المللی ثبت بکنیم. زندگی ایرانی باید از طریق فیلم‌های سینمای ایران در سراسر جهان نمایش داده شود و با اکران فیلم‌های سینمای ایرانی، اقتصاد سینمای ایران با اقتصاد سینمای بین‌الملل گره بخورد.

رییس هیات مدیره‌ خانه سینما درباره اینکه برخی‌ها سینماگران علیه خانه سینما کارهایی کردند، برخورد شما در این زمینه چیست؟ گفت: اگر کسانی بر ضد صنف یا خانه سینما رفتاری کرده‌اند، نظر شخصی بنده این است که باید بخشیده شوند اما کارشان فراموش نشود. در موارد خاص هم شورای صیانت خانه سینما باید تصمیم‌گیری بکند.

آقای شمقدری بن‌بست تازه ایجاد نکنند

او در پاسخ به این اظهارنظر که نامه‌ اخیر جواد شمقدری، هیات مدیره خانه سینما را بعد از بیش از یک سال برخلاف اظهارنظرهای قبلی، رسمی کرده است، گفت: تلقی من این است که آقای شمقدری گروگان تصمیم‌گیری‌های تند دیگران شده‌اند، البته نه اینکه خودشان دخیل نبوده باشند. گمان می‌کنم در یک بن‌بستی گیر کرده بودند که این تفاهم باعث نجات ایشان از این بن‌بست شده است و پیشنهاد من این است که دوباره بن‌بست تازه ایجاد نکنند. ما با همه قوا آماده مذاکره هستیم و ان‌شاءالله با رفع موارد مورد اشکال در نامه‌ی اخیر آقای شمقدری، به سمت برگزاری مجمع عمومی حرکت می‌کنیم.

فرهاد توحیدی در پایان سخنانش از مسعود جعفری جوزانی که نقش سازنده‌ای در حل و فصل موضوعات خانه سینما، داشته است تشکر کرد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>