سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۶ تیر ۱۳۹۲ در ۱۰:۵۷ ق.ظ چاپ مطلب
عضو هیئت انتخاب بخش بین‌الملل جشنواره فیلم کودک:

برای دیدن فیلم‌های بخش بین‌الملل مشتاقم/ جشنواره نمی‌تواند سینمای کودک را اعتلا دهد

Foroozesh

عضو هیئت انتخاب جشنواره فیلم کودک تأکید کرد این جشنواره چه وجود داشته باشد چه نباشد سینمای کودک مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

عضو هیئت انتخاب جشنواره فیلم کودک تأکید کرد این جشنواره چه وجود داشته باشد چه نباشد سینمای کودک مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

ابراهیم فروزش عضو هیئت انتخاب بخش بین‌الملل بیست و هفتمین جشنواره فیلم کودک به سوره سینما گفت: من به همراه دیگر همکارانم در این بخش از میان تعداد انبوه فیلم‌های خارجی تعدادی را انتخاب می‌کنیم. هر کس جداگانه فیلم را می‌بیند، یادداشت برمی‌دارد و در یک شورا به گزینش نهایی می‌رسیم اما بعد از آن هیئت داوران هستند که فیلم‌ها را انتخاب می‌کنند. سرنوشت نهایی فیلم‌ها را در بخش انتخاب هیئت داوران تعیین می‌کنند.

وی ادامه داد: هیئت انتخاب چندان مؤثر نیستند. فرمول یا خط مشی مشخصی برای هیئت انتخاب وجود ندارد هر کس بر اساس ذهنیت، سلیقه، آموخته‌ها و تجربه‌هایش در سینمای کودک فیلم می‌بیند و انتخاب می‌کند.

کارگردان « زمانی برای دوست داشتن» گفت: هنوز شروع به دیدن فیلم‌ها نکرده‌ام. چیزی که بیشتر برایم جذاب است دیدن رویکرد سینمای کودک در دنیاست. به هر حال فیلم‌های زیادی از سراسر دنیا که برای کودکان ساخته شده به دست ما می‌رسد و مشتاقم بدانم و ببینم این فیلم‌ها چه نگاهی به سینمای کودک دارند. بیش از سه فیلم از سینمای ایران نمی‌تواند در بخش بین‌الملل وجود داشته باشد و بیشتر با فیلم‌های خارجی رو به رو هستیم. این موقعیت را مغتنم می‌بینم.

وی درباره موج بی‌انگیزگی در میان فیلمسازان سینمای کودک و تأثیر جشنواره کودک بر این فضا گفت: جشنواره سینمای کودک چه وجود داشته باشد چه نداشته باشد سینمای کودک آنطور که باید مورد توجه قرار نمی‌گیرد. به سینمای کودک از سالهای پیش تا کنون بسیار بی توجهی شده و هیچ ارتباط مسقیمی با جشنواره کودک ندارد.

فروزش افزود:  جشنواره سینمای کودک نمی‌تواند حافظ منافع سینمای کودک باشد. تنها می‌تواند برانگیزاننده بحث انتقادی به وضعیت سینمای کودک باشد. یعنی این سؤال را مطرح کند که چرا جامعه‌ای که ۲۵ میلیون جوان، نوجوان و کودک دارد میزان تولیدات سینمای کودک‌اش اینقدر پایین و نامطلوب است.

این کارگردان ادامه داد: حمایت‌ها چه در بخش خصوصی چه در بخش دولتی از سینمای کودک بسیار ناچیز است. بخش خصوصی علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری در این بخش ندارد. چون به فعالیت در این حوزه تشویق نشده. البته بحرانی که گریبان سینمای کودک را گرفته فقط مختص به این حوزه نیست و در همه سینما فراگیر است.

کارگردان «شیر تو شیر» گفت: سینمای کودک جزئی از کلیت سینماست. بسیاری از پرسش‌هایی که درباره وضعیت سینمای کودک به وجود آمده و فیلمسازان سینمای کودک از آن دلگیرند را مسئولین باید پاسخ بدهند. جشنواره فیلم کودک ظرف یک هفته برگزار می‌شود و قطعا تأثیرش در حدی نیست که بگوییم سینمای کودک را اعتلا می‌بخشد. اتفاق بدی نیست ولی تأثیرش فقط در حد برانگیختن بحث انتقادی است.

بیست و هفتمین جشنواره فیلم کودک به دبیری احمد میرعلایی مهرماه امسال برگزار می‌شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>