سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۷ تیر ۱۳۹۲ در ۱۰:۱۴ ق.ظ چاپ مطلب
برنامه‌ای که نوجوان‌ها را سحر بیدار می‌کند/

«ماه‌ترین ماه» برای روزه اولی‌ها پخش می‌شود

abdollah-rava

برنامه «ماه‌ترین ماه» با اجرای عبدالله روا و اکرم محمدی‌خواه سحرهای ماه رمضان برای نوجوان‌ها روی آنتن می‌رود.

برنامه «ماه‌ترین ماه»  با اجرای عبدالله روا و اکرم محمدی‌خواه سحرهای ماه رمضان برای نوجوان‌ها روی آنتن می‌رود.

سوره سینما – سارا سپاسیان: شبکه دو برای سحرگاه امسال برنامه ویژه ای دارد. «ماه ترین ماه» که عوامل آن نام های آشنایی برای نوجوانان هستند. قرار است نوجوان‌ها و روزه اولی ها با این برنامه بیدار شوند، آداب روزه را به جا بیاورند و برای تجربه دنیای بزرگترها آماده شوند. با تهیه کننده و مجری برنامه گفتگویی داشته ایم که خواندنش خالی از لطف نیست.

حامد جوادزاده، تهیه کننده این برنامه درباره جزئیات آن توضیح داد: مخاطب این برنامه مردم هستند، اما با تاکید بر قشر نوجوان و به خصوص نوجوانان روزه اولی. مدت زمان برنامه بین یک ساعت تا ۹۰ دقیقه متغیر است و بستگی به تصمیم مدیران شبکه دارد.

خاطره بازی سحرگاهی

آیتم اصلی این برنامه ، پخش یک مستند است و در آن معروف ترین قطعات مذهبی که گوش مردم با آن آشناست مورد بررسی قرار می گیرد. این قطعات همه آثار شنیداری را در بر می گیرد، از ترانه تیتراژ سریال های ماه رمضان گرفته تا تلاوت قرآن و تواشیح و مداحی ها و … برای مثال برای پرداخت به مداحی معروف «مدینه، شهر پیغمبر» به سراغ حاج منصور ارضی می رویم و از او سوال می کنیم چطور شد که این مداحی را خواند و آن روز شرایط تولد این مداحی به چه شکل بوده است؟ دیگر آنکه تلاوت های ماندگار قرآن کریم را مورد توجه قرار داده ایم و به این پرداخته ایم که فلان تلاوت در چه مجلسی خوانده شد و بانی آن چه کسی بود و … . در یک نمونه معروف، در برنامه ما می توان به جواب این سوال رسید که تلاوت روح انگیز آیات سوره حشر توسط استاد عبدالباسط در چه وقت و کجا و چطور رخ داده است. ما در تاریخ تلویزیون سریال های معروفی داریم مثل «امام علی» یا «ولایت عشق» که قصه تیتراژ و موسیقی آنها می تواند شنیدنی باشد. ما به سراغ مشهورترین تواشیح ها و معروف ترین اذان ها و گروه های به وجود آورنده آنها رفته ایم که در نوع خود کار مبتکرانه ای در تلویزیون به حساب می آید.

rava1

داستان خواندن یک اذان و چند آیه از قرآن

بخش مستند برنامه ما تحقیقات زیادی را می طلبید و به همین دلیل گروه تحقیق و پژوهش ما از ماه ها قبل مشغول به انجام فعالیت شد. فکر می کنم نوجوانان به خوبی جذب این برنامه شوند، چون به آنان اطلاعاتی داده می شود که در عین جذاب بودن، از منبع دیگری به سختی قابل دریافت است. مثلا گاهی در اوقات اذان زیرنویس تلویزیون را می خوانیم و متوجه می شویم این اذان توسط استاد ابو زید خوانده شده، اما چگونگی آن را نمی دانیم. داستان از این قرار است که روزی استاد موسوی بلده، استاد ابوزید را به ایران دعوت می کند و چشم استاد هنگام خوردن شام به تابلوفرش دستبافت ایرانی می افتد و از استاد موسوی می خواهد آن را به او بدهد تا به قاهره ببرد. استاد در جواب او می گوید قابل شما را ندارد، فقط یک اذان شیعی برای ما بگویید، مال شما! خلاصه با دستگاه ناگرا صدا را ضبط می کنند و … . یا مثلا قصه قرائت معروف آیه های آل عمران می دانید چیست؟ روزی که استاد اللیثی به ایران و آن مجلس رسیده بود، گفته بود خسته ام و نمی خوانم. حاج آقا فراهانی ذکر مصیبتی از سیدالشهدا می خواند و بعد تحت تاثیر آن استاد اللیثی قرائتی را انجام می دهد که نه تا پیش از آن تجربه کرده بود  و نه بعد از آن توانست تکرار کند و همیشه ماندگار خواهد شد.

یک برنامه تلویزیونی با قالب رادیویی

اجراهای این برنامه اصلا شبیه آن اجراهای غیرمنعطف و خشکی نیست که مخاطبان سحرگاه تلویزیون تا امروز دیده اند. ما معتقدیم در واقع جشن رمضان برپا شده و باید همان شور و شعف را منتقل کنیم. خانم محمدی خواه برای کوچکترها قصه می خواند و ویژه ترین اتفاق برنامه شاید ترجمه دعاهای روزانه ماه رمضان به زبان ساده و همه فهم باشد. دیگر آنکه من به این نتیجه رسیدم با توجه به سابقه ای که در رادیو دارم باید یک برنامه تلویزیونی را به شکل رادیویی کار کنم تا مخاطب بتواند با خیال آسوده غذای خود را صرف کند و گوشش به تلویزیون باشد، یعنی من این توانایی را دارم برنامه ای تولید کند که حرف خود را تنها با یک پیام شنیداری به مخاطب منتقل کند و البته این به معنای آن نیست که «ماه ترین ماه» به لحاظ بصری دیدنی نیست. از جمله مهمانانی که دعوت کرده ایم می توان به نام های حسن خانچی، رضا هلالی، حامد زمانی و … اشاره کرد.

عبدالله روا: می خواهیم نوجوان‌ها را سحر بیدار کنیم

عبدالله روا مجری جوان این برنامه به سوره سینما گفت: من قبلا تجربه همکاری با این گروه را داشتم و ما در برنامه «شش تایی ها» و همچنین چند قسمتی از «فرش سپید» با هم همکار بودیم. این تجربه ها، کارهای بدی از آب در نیامدند و نظر مدیران شبکه به آن جلب شد و با توجه به اینکه از عملکرد برنامه سحرگاه شبکه دو در سال ۹۱ رضایت کافی حاصل نشد، تصمیم بر این شد که تولید برنامه امسال بر عهده گروه ما و اجرای بنده قرار بگیرد. ما همیشه در تمام کارهایمان اصل خودمانی بودن با مخاطب نوجوان برنامه را مد نظر قرار می دهیم و این اعتقاد به برنامه تازه ما نیز راه پیدا کرده است. به همین دلیل فکر می کنم ارتباط خوبی با نوجوانان برقرار می کنیم.

 برای شب بیداری آماده‌ام

از مدت ها قبل خودم را آماده کردم برای سرحال بودن در اوقات شب و فکر می کنم امروز بدنم به لحاظ فیزیولوژیک به طور کامل به این موضوع عادت کرده است. الان که شما با من تماس گرفته اید دقایقی از بیدار شدنم نمی گذرد، اما مطمئنم در صدای من خواب آلودگی احساس نمی کنید!  نمیتوان برنامه های سحرگاهی که تا امروز تولید شده را نادیده گرفت، به خصوص اجراهای فرزاد جمشیدی. وقتی خانواده ام متوجه برنامه جدید من شدند گفتند اگر بنا بود آقای جمشیدی مطابق سال های قبل اجرای شبکه اول را بر عهده داشته باشد ما بین تماشای برنامه تو و ایشان دچار تردید می شدیم. فرزاد جمشیدی قطعا در کار خود الگوست، اما اگر بنا باشد ما دقیقا راه ایشان را برویم؛ شکست می خوریم. آقای جوادزاده و گروه شان آن جذابیت همیشگی را این بار هم با خود خواهند داشت و مطمئنم باز هم در جذب مخاطب موفق عمل خواهیم کرد. در جلساتی که با آقایان بخشی زاده و حبیبی و … داشتیم به این نتیجه رسیدیم که باید در ایام رمضان یک جشن برگزار شود. می دانستیم برنامه ما نباید به مخاطب استرس این موضوع را بدهد که چیزی تا لحظه اذان باقی نمانده و …

rava2

ادبیاتی که ناخودآگاه جلوی دوربین آمد

من برای کارشناسی ارشد، ادبیات خوانده ام و گاهی ترانه های تیتراژ برنامه ها را خودم می گویم و این بار نیز این اتفاق افتاده است. ابتدا بنا بود این ترانه توسط امیرحسین مدرس خوانده شود، اما ایشان گرفتاری داشت و کار را به رسول پویان سپردیم که گویا برای این ترانه و این خوانش ساخته شده است. موسیقی را دکتر محسن جلیلی ساخته اند.

چه کسانی را بیدار می کنیم؟

ما به این نتیجه رسیدیم که هر سال در ماه رمضان تعدادی از مردم به هر حال بیدار می شوند، چون روزه گرفتن امر بدیهی زندگی آنان است و کسانی که به هر دلیلی روزه نمی گیرند، سوای اینکه برنامه ما چه کیفیتی داشته باشد، بیننده آن نیستند، چون در آن ساعت خوابیده اند. از این منظر هدف گیری ساده تری داشتیم و بر این اساس من توانستم به روش ساده تری برای اجرای خودم به یک تعریف مشخص برسم. البته هدف ما این است نوجوانانی را بیدار کنیم و اول پای تلویزیون بکشانیم و بعد بر سر سفره های سحری و اگر کسی که به هر دلیلی روزه نمی گیرد، تنها چند روز از این ماه مبارک را به تشویق برنامه ما روزه بدارد، ما کارمان را انجام داده ایم. در آخر از مردم می خواهم برای ما دعا کنند و سر سفره های افطارشان فراموش نشویم.

و عوامل این برنامه عبارتد از : تهیه و کارگردانی : حامد جوادزاده ، نویسندگان: مهدی رستمی ، مهدی صالحپور، رعنا شمس و محیا ساعدی. تدوین: علی پیله ور و مرتضی بوربوری. مدیر تولید: هادی خرسند و گروه تولید: اسماعیل جعفری، داود شربتی. مشاور برنامه : مجید حسینی و مهدی رستمی و بخش مستند: محمد مقدسیان و فاطمه جعفرزاده و میترا فخاری.


17 thoughts on “«ماه‌ترین ماه» برای روزه اولی‌ها پخش می‌شود”

  1. سایه می‌گه:

    بی شک باز هم پرشانی میتونند بهترین باشن براشون دعا می کنیم که به حق این ماه عزیز موفق باشن…

  2. سپیده می‌گه:

    خیلی خوشحالم که یه بار دیگه کاری جالب از این عزیزان می بینیم و چه قدر خوبه که کار ماه رمضانیـــست.امیدوارم هرجا که هستند موفق باشن

  3. پروانه می‌گه:

    سلام – شکی نیست که این گروه بازهم موفق میشن و به اهداف واقعی شون خواهند رسید ..ان شاالله … یاعلی

  4. پری ناز می‌گه:

    سلام
    باتشکر از زحمات روز افزون آقای حاود جواد زاده وهمچنین آقای عبدالله رواو….
    مطمعنم این ماه پر بیننده ترین برنامه رو داریم
    موفق باشین
    یا علی

  5. من می‌گه:

    عکساش تکراری بود

  6. یسری می‌گه:

    برای مصاحبه بی نهایت سپاسگزارم
    به اقای عبدالله روا برای اجرای نو و بی نظیرشون تبریک میگم و براشون ارزوی موفقیت میکنم
    مصاحبه تون هم با ذکر منبع و لینک در وبم قرار دادم

  7. سحربهاري می‌گه:

    گروه پرشان و مخصوصا آقای عبدالله روا همیشه بهترین بوده و هستن و البته خواهند بود بی صبرانه منتظر برنامه زیبای ماه ترین ماه هستم و براشون آرزوی موفقیت میکنم

  8. سلام…

    طبعا اینبار هم گروه آقای جوادزاده موفق خواهند بود…
    چون تک تکشون نون دلشون رو میخوردن…

    ممنون از همگی التماس دعا یا حق

  9. خیــــلی ممنون به خاطر مصاحبه عالی…
    اگر فرزاد جمشیدی هم بود،قطعا ماباز هم ماه ترین ماه رو انتخاب می کردیم

  10. فائزه می‌گه:

    مصاحبه خوبی بود،ممنون.
    اینو میدونم که گروه پرشان ایده همیشه عالی کار کرده و مطمئنا این دفعه هم عالی میشه.خصوصا آقای عبدالله روا که من ارادت ویژه ای نسبت به ایشون دارم.

    با آرزوی موفقیت برای ایشون و
    التماس دعا

  11. مائده می‌گه:

    آقای روا در حد مقایسه با خیلی از مجریان با سابقه هستند وما هم ایشون و سبکشون رو قبول داریم و هرساعت از شبانه روز هم اجرا داشته باشن ما پای ثابت برنامه هاشون هستیم

  12. مطهره می‌گه:

    این برنامه به نظر من بهترینه.چون گروه پرشان همیشه بهترین بوده.اجرای آقای روا واقعا عالیه.همچنین خانم محمدی خواه.امیدوارم همیشه موفق و پیروز باشند.

  13. سمانه می‌گه:

    سلام
    ممنون بابت مصاحبه
    فقط دو تا غلط در نام عوامل وجود داره که امیدوارم اصلاح بشه
    محیا ساعدی نه مهیا
    و مرتضی بوربوری نه مرتضی گورگوری
    و من الله توفیق

  14. حامد نيكومرام می‌گه:

    ممنون از دقت شما . اصلاح شد.

  15. رقیه می‌گه:

    سلام
    طاعات و عباداتتون قبول
    واقعا بابت مصاحبه ممنون
    باید بگم که برنامه ی ماه ترین ماه جالبه و ارزش دیدن رو داره برنامه از همه لحاظ عالیه و همه جیز بجاست و اجرای آقای روا هم به بهتر شدن برنامه کمک میکنه .

  16. Zinat می‌گه:

    سلام.من کارای اقای جوادزاده روخیلی دوست دارم.منتظرکارقویتری بودم ولی…………………..

  17. صبا می‌گه:

    دلم براشون خیلی تنگ شده بودخوشحالم که میبینمش.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>