سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۶ تیر ۱۳۹۲ در ۱۲:۳۷ ب.ظ چاپ مطلب
با حضور حجت الاسلام خاموشی و مومنی شریف/

مسجد حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حوزه هنری افتتاح شد

khamooshi

مسجد و مجتمع فرهنگی هنری حضرت آیت الله خامنه‌ای امروز یکشنبه ۱۶ تیرماه با حضور مسوولان فرهنگی و هنرمندان در حوزه هنری افتتاح شد.

مسجد و مجتمع فرهنگی هنری حضرت آیت الله خامنه‌ای امروز یکشنبه ۱۶ تیرماه با حضور مسوولان فرهنگی و هنرمندان در حوزه هنری افتتاح شد.

سوره سینما- پایگاه خبری حوزه هنری نوشت: در مراسم افتتاح این مسجد و مجتمع فرهنگی هنری شخصیت هایی همچون حجت الاسلام مهدی خاموشی رییس سازمان تبلیغات اسلامی، محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری، محمد حمزه زاده معاون هنری حوزه هنری، سهیل جهان بیگلری مدیر عامل سازمان توسعه سینمایی سوره، علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش های ادبی، ناصر فیض مدیر دفتر طنز، مرتضی گودرزی دیباج مدیر مرکز هنرهای تجسمی، علی قربانی مدیر مرکز محافل و جشنواره های حوزه هنری، رسول اولیاء زاده مدیر خانه عکاسان ایران، حجت الاسلام زائری، حجت الاسلام ریاحی و… حضور داشتند.

علیرضا معینی بخش معاون اداری مالی حوزه هنری در این مراسم طی سخنانی با اشاره به این که متراژ مسجد، کتابخانه و فضاهای جانبی آن سه هزار و ۲۰۰ متر است، عنوان کرد: ۲هزار و ۳۰۰ متر از این فضا، کتابخانه و سالن چند منظوره و سالن مطالعات دیجیتال جهت نمایش کلیه آثار حوزه هنری است.

وی افزود: حدود ۵۰۰ متر فضای مذهبی و صحن مسجد است و حدود ۴۰۰ متر از این ۳۲۰۰ متر نیز بام سبز و فضاهای نمایشگاهی است که فضای بسیار زیبایی برای ایجاد نمایشگاه های آثار هنرمندان است. معینی بخش با بیان این که سعی شده است تا زیباترین فضای حوزه هنری مسجد باشد، عنوان کرد: ما زیباترین و بهترین محل را به مسجد اختصاص دادیم که با توجه به سازه هایی که به کار رفته عمر مفید پروژه صد سال پیش بینی شده است.

معاون اداری مالی حوزه هنری اظهار داشت: طراحی و معماری این مسجد تلفیقی از معماری سنتی و مدرن است و استفاده از نمادهای حجمی در مسجد به زیبایی صورت گرفته است. طراحی نیز بر مبنای اهداف دینی و اسلامی مسجد صورت گرفته است و تاکید حجت الاسلام خاموشی و آقای مومنی است که اهداف ما هنر سلامی و دینی باشد.

وی گفت: به زودی کتابخانه و سالن دیجیتال را هم افتتاح خواهیم کرد و تمام آن ها بر مبنای هنر دینی و اسلامی ساخته شده است. ساختمان در محلی طراحی و اجرا شده است که به تالارهای حوزه هنری و ساختمان مرکزی و اداری آن نزدیک است و مخاطبان می توانند از امکانات به راحتی استفاده کنند.

او با اشاره به این که پیش بینی می کنیم کتابخانه هنری مسجد حضرت آیت الله خامنه ای به زودی به بزرگترین کتابخانه کشور تبدیل می شود، عنوان کرد: طراحی این پروژه فرهنگی و مذهبی از سال ۸۶ آغاز شد و پی ریزی آن سال ۸۷ و نصب اسکلت ها در تابستان ۸۸ تمام شد و سفت کاری بنا از ۸۹ تا شهریور ۹۱ به صورت غیر پیوسته صورت گرفت چرا که در طول زمان کاربری های این بنا تغییر پیدا می کرد تا این که در زمان مدیریت آقای مومنی به این نتیجه رسیدیم که مسجد و کتابخانه و سالن های چند منظوره ساخته شود.

معینی بخش خاطرنشان کرد: در مجموع حدود ۲۲ ماه کار توسط حدود ۱۰۰ مهندس و تکنسین و کارگر خبره این جا کار کردند. هزینه پروژه با حدود ۴ میلیارد تومان انجام پذیرفته است و از این پول، ریالی از بودجه ایی که مربوط به معیشت پرسنل بود هزینه نکردیم و ریالی از برنامه های حوزه را در آن دخیل نکردیم و همچنین حدود یک و نیم میلیارد تومان در این پروژه صرفه جویی شده است.

در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین مهدی خاموشی ریاست سازمان تبلیغات اسلامی با قرائت چند روایت از مرحوم شیخ صدوق گفت: در این روایت آمده است که خداوند متعال به بندگان خود می فرماید منازل من در زمین مساجد هستند. آن کس که خود را از نجاسات پاک می کند و وضو می سازد و طهارت معنوی پیدا می کند و سپس من را در منزل خودم که مسجد است؛ زیارت می کند. کسی که زیارت می شود بزرگداشت زیارت کننده بر او واجب است لذا خداوند نمازگزار را محترم و بزرگ می داند.
خاموشی روایت دیگری را از مرحوم صدوق نقل و تصریح کرد: کسانی که در شب های تار به مساجد می روند بدانند که در رور قیامت صورت درخشانی دارند.

وی با اشاره به اینکه ما در حوزه هنری با ساختن مسجد می خواهیم اعلام کنیم که در فضای دینی سمت و جهت ما به سوی خداوند است افزود: این امر که فضای کاری و دینی حوزه هنری به سمت خداست با بنای مسجد محقق می شود و از این نظر که در بهترین جای حوزه هنری مسجد را بنا کردیم بر گفته ما شهادت می دهد. مسجد آباد، مسجدی است که در آن توحید و تربیت دینی و کمال دینی نمایان می شود. خیلی ها در طول تاریخ اسلام مسجد سازی کردند و با مسجد سازی ها دین را هدف خود قرار دادند.
وی با بیان اینکه مسجدی که به تولید ایمان و تربیت دینی می پردازد در جامعه معنا دارد خاطرنشان کرد: این مسجد در حوزه هنری می خواهد تا تربیت دینی و جهت دهی تعلیمات دینی را در کالبد فرهنگی ترویج دهد.

ریاست سازمان تبلیغات اسلامی با تاکید بر اینکه پرورش انسان مهم است عنوان کرد: باید یک خط اتصال برنامه ای در این مسجد شکل بگیرد. ما باید حلقه های قرائت قرآن را در مسجد برپا کنیم تا تمام کسانی که در حوزه هنری هستند در مظهر فقه، اخلاق و قرآن شرکت کنند. چنین مساجدی حیات دارند. وی در ادامه روایت دیگری از امام صادق را روایت و تصریح کرد: کسی که قرآن، حدیث او و مسجد، خانه او باشد، خداوند خانه ای در بهشت برای او در نظر می گیرد.

خاموشی ثواب نماز خواندن در مسجد را چندین برابر بیشتر از نماز خواندن در جاهای دیگر عنوان کرد و گفت: در روایت آمده است کسی که عادت به مسجد رفتن دارد برای او شهادت به ایمان بدهید. مسجد محور تربیت دینی است برای همین کشورهای استبدادی به مساجد حمله می برند. خاموشی به ماه مبارک رمضان اشاره کرد و افزود: اگر شما وضو بگیرید و بخوابید نفس های شما تسبیح می شود. در ماه مبارک رمضان نفس های شما تسبیح، خوابیدن شما عبادت و دعاهایتان مستجاب است زیرا برای خداوند روزه می گیرید. روزه، نماز و خمس عمل هایی عبادی هستند.

وی در پایان ضمن تشکر از تمام مسئولانی که در ساخت مسجد سهم داشتند خاطرنشان کرد: در حوزه هنری باید کارهایی چون ساخت مسجد انجام می شد. جهت هنر باید به سمت خداوند باشد و هنر باید کارکردهایی الهی داشته باشد. عده ای می گویند که هنرمند آزاد است اما هنر متعهد رسالت خود را دارد و هر کاری که هنرمند دلش بخواهد نباید انجام دهد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>