سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۷ آبان ۱۳۹۷ در ۱۱:۳۰ ق.ظ چاپ مطلب
به بهانه اجرای نمایش «خورشید از حلب طلوع می‌‌کند» در سوریه؛

مسلمانان و مسیحیان حلب از تئاتر و سینمای ایران استقبال کردند/ حال و هوای اربعین در سوریه

khorshid-halab-3

اجرای نمایش صحنه‌ای «خورشید از حلب طلوع می‌‌کند» به کارگردانی کوروش زارعی در مصلی حرم حضرت زینب (س) در دمشق به پایان رسید.

به گزارش سوره سینما؛ نمایش صحنه ای «خورشید از حلب طلوع می‌‌کند» چندی پیش در محل مشهد النقطه (که به مشهد الامام الاحسین (ع) در شهر حلب سوریه نیز شهرت دارد) به اجرا درآمد و به تازگی نیز در مصلی حرم حضرت زینب (س) روی صحنه رفت. این محل یکی از زیارتگاه‌ های شیعیان در شهر حلب سوریه است و در مکانی ساخته شده که گفته می ‌شود سر امام حسین (ع) به هنگام انتقال از کربلا به دمشق در آنجا، بر سنگی قرار داده شده و چند قطره از خون سر حضرت (ع) بر آن سنگ جاری شده است.

khorshid-halab-2

یکی از روایات معروفی که درباره این محل گفته می شود خلوت کردن راهب مسیحی با سر مبارک سیدالشهدا (ع) است که با نگاهی هنرمندانه در نمایش «خورشید از حلب طلوع می‌کند» به آن پرداخته شده است. از نکات قابل توجه تازه ترین کار صحنه ای کوروش زارعی استفاده از بازیگران سوری است که این افراد توسط دستیار کارگردان آبادانی مسلط به زبان عربی در جریان چند و چون اجرا قرار گرفته اند و هر شب میزبان تماشاگران سوری بالغ بر هزار نفر بوده بوده اند. البته دیگر عوامل این تئاتر در بخش فنی و اجرایی همه ایرانی هستند.

khorshid-halab-1

این نمایش بعد از نماز مغرب روی صحنه می رود و علاوه بر استقبال شیعیان سوری بسیاری از مسیحیان و دیگر مذاهب این کشور نیز به تماشا نشسته و کار را پسندیدند. علاوه بر این اثر نمایشی چندی پیش فیلم سینمایی «به وقت شام» نیز در این کشور روی پرده رفت و بسیار مورد استقبال قرار گرفت. بر اساس شواهد اینگونه به نظر می رسد که مردم سوریه سینمای ایران را به خوبی می شناسند و ارتباط مطلوبی با آثار سینمایی کشور ما برقرار کرده اند. چرا که علاوه بر بخش شیعه نشین مردم دیگر بخش های شهر های بزرگ سوریه نیز تماشاگر آثار نمایشی و سینمایی ایران هستند. ضمن اینکه هنرمندان این کشور در عرصه هنرهای نمایشی بیشتر تمرکزشان بر تئاتر است و فعالیت های سینمایی کمتری دارند به همین خاطر آثار ایرانی که در این کشور روی پرده می رود همیشه با استقبال مواجه شده است.

khorshid-halab-4

نمایش «الشمس تشرق من حلب» یا «خورشید از حلب طلوع می‌کند» نوشته ابوباسم حیادار است و بازیگرانی چون مروان غریوان، سمیر طویل، یاسین عدس، حسان الفیصل، محمد سقا، وجد السعید، عبود طویل، شام حسنی، بشری طویل و نور شاقول در آن نقش‌آفرینی می‌کنند.

khorshid-halab-5

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که اگرچه روزگار مردم برخی شهرهای سوریه همچون حلب طی سال های گذشته در جنگ و تبعات آن سپری شده اما اتحاد و همبستگی میان شان موج میزند و این ویژگی در نگاه یک توریست به شدت جلب توجه می کند. مردم این سرزمین به رونق صنعت ملی اصرار دارند و با اینکه پیش بینی می شد بعد از سال ها درگیری و حضور بی رحمانه داعش شرایط نامساعدی داشته باشند اما ثبات اقتصادی در سرزمین شان پابرجاست.

khorshid-halab-6

مردم دیار شام هنردوست و اهل تئاتر و سینما هستند و هر خبری که می شود به سرعت بین خود اطلاع رسانی می کنند و گاها از دیگر شهرها و علی رغم دین و آیین های غیر از اسلام خودشان را به محل نمایش می رسانند و در و دیوار شهرشان گواه این است که این روزها در عزای اربعین حسینی، رحلت حضرت رسول اکرم (ص)، شهادت امام حسن مجتبی (ع) و علی ابن موسی الرضا به سر می برند.

گزارش و عکس: امیرحسین غضنفری


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>