سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۳ دی ۱۳۹۷ در ۱:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

برنامه نمایش آثار چهارمین روز نهمین جشنواره فیلم عمار

ammar9

دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار، برنامه نمایش آثار چهارمین روز این رویداد سینمایی را در سینما فلسطین اعلام کرد.

به گزارش سوره سینما، دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار، برنامه نمایش آثار چهارمین روز این رویداد سینمایی را در سینمافلسطین اعلام کرد.

بنابراین گزارش، در چهارمین روز از اکران‌های مرکزی نهمین جشنواره عمار در سینمافلسطین که از ساعت ۱۰:۳۰ صبح با سانس ویژه کودک و نوجوان آغاز و تا ۲۲:۳۰ ادامه می‌یابد، «دریابست»، «خیلی محرمانه»، «کرار»، «محراب جمعه» و «مجتهد لاری» از جمله آثاری هستند که به نمایش در می‌آیند.

بنابرین گزارش آثار منتخب نهمین جشنواره عمار به شرح ذیل است:

مستند «جهاد دائمی به سبک ولی» سانس ۳ – سالن ۱

در سال ۱۳۴۷ ، زلزله ای به بزرگی ۴/۶ ریشتر، شهر فردوس را می لرزاند و آن را تقریباً با خاک یکسان می کند. چند روز پس از این اتفاق، آیت الله «خامنه ای» به همراه چند طلبۀ دیگر، عازم محل می شوند. آنها به مدت ۴۵ روز در میان مردم زلزله زده حضور می یابند و اقدام به کمک رسانی می کنند. اهالی فردوس هم ترجیح می دهند از کمک های گروه روحانیت بهر همند شوند تا سازمان «شیر و خورشید» وابسته به پهلوی. مستند، روایتی کوتاه از این ماجرا دارد. این مستند به کارگردانی «مهدی عشقی» ساخته شده است.

مستند «دریابست» سانس ۶ – سالن ۱

با بحرانی شدنِ وضعیت ماهی و آبزیان در دریای هرمزگان، مسئولان شیلات، طرح «دریابَست» را اجرا می کنند که براساس آن، صیادی ممنوع است اما در اولین روزهای اجرای طرح، تصاویری از یک کِشتی صنعتی درحال صید منتشر می شود. مستندسازی برای بررسی این موضوع، به «بندر جاسک» می رود و از اهالی می خواهد تا درخصوص جمع آوری اسناد و تخلفات کشتی های صنعتی و چینی کمکش کنند اما آنها از ترس مسئولان، مصاحبه نمی کنند. اثر، روایتی از مشکلات صیادان نوار ساحلی «مکران» شهرستان جاسک با محوریت کشتی های چینی دارد. این مستند به کارگردانی «محمود شهبازی» ساخته شده است.

مستند «خیلی محرمانه» سانس ۴ – سالن ۱

یکی از نهادهایی که همواره در معرض اتهام قرار دارد و عموم جامعه اطلاع کافی نسبت به آن ندارند، «شورای نگهبان » است. مستند، ضمن اینکه ساز و کار این نهاد را درمورد احراز صلاحیت کاندیداهای انتخابات بررسی می کند و پشت پردۀ برخی از رد صلاحیت ها را آشکار می سازد، در گفت و گو با اعضای شورای نگهبان، می کوشد تا بسیاری از شبهاتی را که پیرامون این شورا وجود دارد، پاسخ دهد و انتقادهای مردم را به گوش اعضای آن برساند. این مستند به کارگردانی «محمد نگینی پور» ساخته شده است.

مستند «مرد و مزرعه» سانس ۴ – سالن ۱

مستند، روایتی از زندگی «مجید مددی »، باغبانی از اهالی روستایی در استان مرکزی است که در حادثه ای از درخت می افتد و قطع نخاع می شود. او پس از مدتی با قرآن اُنس می گیرد، ۲۴ جز آن را حفظ می کند و در مسابقات استانی تفسیر «نورالهدی »، مقام اول را به دست می آورد. مجید با روحی های که از قرآن می گیرد، با ویلچر، زمینی که از آن استفاده نمی شود را دگرگون می کند و… . این مستند به کارگردانی «مسعود کارگر» ساخته شده است.

فیلم داستانی «نوکر با ارباب» سانس ۷ – سالن ۱

آقای «افتخاریان »، از قدیمی های معروف بازار اصفهان است و برای خود، برو و بیایی دارد. همسر و دختر او درحال تدارک جهیزیه هستند و به مغازه های بازار می روند و می خواهند کالاهای خارجی بخرند. آنها پس از خرید، به حجرۀ حاج آقا افتخاریان بازمی گردند و با صحنۀ عجیبی رو به رو می شوند که بسیار تکاندهنده است. این فیلم داستانی به کارگردانی «سیدمهدی حسینی» ساخته شده است.

مستند «کرار» سانس ۷ – سالن ۱

شهید «محمدرضا سنجرانی»، به کار با اسلحه علاقۀ زیادی دارد و پس از گذراندن دوره های آموزشی بسیج، مسئول میدان تیر در «مشهد» می شود. پس از ظهور داعش، محمدرضا با اسم مستعار «کرار» به سوریه می رود و مسئولیت آموزش پادگان تیپ «فاطمیون» را برعهده می گیرد. اثر، فیلم هایی که وی از نبرد با تکفیری ها گرفته است را نشان می دهد و ویژگی های اخلاقی او را مانند سخت گیری در زمان آموزش، روحیۀ بالا و شوخ طبعی در میدان نبرد روایت می کند. این مستند به کارگردانی «محسن عقیلی» ساخته شده است.

مستند «محراب جمعه» سانس ۲ – سالن ۳

این روحانی ساده زیست، سال ۱۳۳۵ از طرف آیت الله «بروجردی»، امام جمعه کرمانشاه می شود. او علاوه بر آنکه به وحدت و تعامل با مردم توجه دارد، همپای آنها در جبهۀ جنگ نیز حضور می یابد. درحالی که در کرمانشاه، همه گِرد وی جمع می شوند، «منافقین» تاب نمی آورند و درنهایت، ۲۳ مهر ۱۳۶۱ قبل از اقامۀ نمازجمعه وی را ترور و به شهادت می رسانند. اثر، روایت زندگی چهارمین شهید محراب، آیت الله «اشرفی اصفهانی» است. این مستند به کارگردانی «محمد طالبی» ساخته شده است.

مستند «در آن سوی قله ها» سانس ۳ – سالن ۳

تعدادی از افرادی که موفق به ترک اعتیاد شده اند، باشگاهی تأسیس می کنند و در آنجا مشغول به اجرای برنامه های فرهنگی، هنری و ورزشی می شوند. اثر، سفر دو روزۀ این گروه به جنگل را نشان می دهد که می خواهند در کنار هم، از پا کبودن لذت ببرند و داستان اعتیاد و بهبودی خویش را روایت کنند. این مستند به کارگردانی محمدحسین صفری ساخته شده است.

مستند «مجتهد لاری» سانس ۵ – سالن ۳

پس از برکناری «محمدرضا قوا مالملک» از حاکمیت شیراز، آیت الله «لاری» به دعوت مردم به این شهر می آید. همزمان با این اتفاق، توطئه چینی های قوام الملک علیه سید لاری آغاز می شود. نمایندگان مجلس می کوشند آیت الله را تخریب شخصیتی کنند و قوامی ها در تلاش هستند تا با ترور فیزیکی، وی را از سر راه بردارند. مستند، نیم نگاهی به زندگانی آیت الله سید «عبدالحسین موسوی لاری» دارد که اولین حکومت اسامی عصر معاصر را در لارستان تشکیل می دهد. این مستند به کارگردانی «جواد یقموری» ساخته شده است.

مستند «ترینیتی» سانس ۶ – سالن ۳

پس از آنکه دانشمندی به نام «ماری کوری»، عنصر «رادیوم» را کشف می کند، عده ای فرصت طلب با دست مایه قراردادن این عنصر، شروع به سودجویی از آن در صنایع غذایی و لوازم آرایشی می کنند. زمان می گذرد و بشر به کاربردهای متعدد انرژی هست های حاصل از رادیوم دست می یابد و در این میان، کشورهای زورگو از این نعمت الهی برای سلطه گری بهره می برند. چگونگی کشف رادیوم تا تأثیرات مختلفی که این عنصر بر دنیا دارد، در این مستند بررسی می شوند. این مستند به کارگردانی «مسعود کارگر» ساخته شده است.

مستند «مریم بانو» سانس ۶ – سالن ۳

سیده «مریم موسوی »، از اهالی «لنجرود» استان مرکزی است که با «محمدرضا ثامنی»، یکی از جوانان روستا ازدواج می کند. با شروع جنگ  تحمیلی، محمدرضا بهعضویت سپاه درم یآید، به جبهه م یرود و از ناحیۀ سر مجروح و فلج م یشود. پس از این اتفاق، بار زندگی بر دوش مریم م یافتد و او با قال یبافی، زندگی خود، ۳ فرزند و شوهرش را اداره م یکند. مستند، ۳۴ سال فدا کاری و صبوری خانم موسوی را در نگ هداری از شوهر جانبازش به تصویر می کشد. این مستند به کارگردانی «محمدرضا حاج محمدحسینی» ساخته شده است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>