سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۱ بهمن ۱۳۹۷ در ۱۰:۳۹ ق.ظ چاپ مطلب

برنامه «نقدسینما» روی آنتن رفت/ حضور عوامل «معکوس»/ نقد فیلم‌های روز اول جشنواره

naghde-cinema

برنامه «نقدسینما» با اجرای بهروز افخمی و با حضور پولاد کیمیایی ، لیلا زارع و تورج منصوری عوامل فیلم «معکوس» روی آنتن شبکه پنج سیما رفت.

به گزارش سوره سینما ،شب گذشته (چهارشنبه ۱۰ بهمن‌ماه) برنامه «نقدسینما» با اجرای بهروز افخمی روی آنتن شبکه پنج سیما رفت.

در این برنامه پولاد کیمیایی ، لیلا زارع و تورج منصوری حضور داشتند تا درباره فیلم «معکوس» ساخته پولاد کیمیایی حرف بزنند.

کمیایی در ابتدای این برنامه گفت: امسال دوست داشتیم با  اهالی رسانه فیلم را ببینم . کسی از عوامل فیلم در سالن اهالی رسانه حضور نداشت .  این بهم ریختگی در حد جشنواره فیلم فجر نبود ما معیارمان برای انتخاب چیست؟ وقتی فیلمی که نمی رسد را چطور آن را در لیست  می گذاریم . چطور طبق برنامه تحویل دفتر جشنواره داده نشده . من نمی پذیریم که فیلم اماده نبوده است چطور بدون اطلاع ما پخش کردند می خواهم درباره مسئله رانت در سینما  حرف بزنم. فیلم من با سرمایه کاملا شخصی ساخته شده بود. چطور می شود در روز اول جشنواره اعلام می کنند فیلم «غلامرضا تختی» نمی رسد. علت هایی که گفته شد برای ما قابل قبول نبود.

افخمی با تاکید براینکه حیف بود فیلم «غلامرضا تختی» از جشنواره فیلم فجر حذف شود گفت: نباید فیلم «معکوس» را جایگزین فیلم «غلامرضا تختی» می کردند.

کیمیایی : من در ناخود آگاهم سینمای کلاسیک با قهرمان وجود دارد.

افخمی : این فیلم یک فیلم وسترن است که در شهر اتفاق افتاده است .

تورج منصوری : در روز اول جشنواره نسبت به این فیلم سهل انگاری شده  و این این موضوع به فیلم لطمه وارد کرد. این سهل انگاری نشان دهنده این است که فیلم خیلی جدی نگرفته اند. در سرزمینی زندگی می کنیم که مولد کارگردان است . به یک استعداد توجه می کنیم و یک استعداد را می سوزانیم .

لیلا زارع: مخاطب در این فیلم دو مسابقه واقعی می بیند.

کیمیایی : چالش های این فیلم یک ضرب و ریتمی داشت. بحث دراماتیک در ایران یک اتفاق خوبی افتاده است. تلفیق اکشن و درام برایم جذاب است . ما می خواستیم کرین ماشینی را وارد کنیم که بخاط مشکلات نتوانستیم . فقط یک پلان کامپیوتری داشتیم.

* نقد فیلم سینمایی «غلامرضا تختی»

در ادامه این برنامه میلاد دخانچی و امید روحانی در این برنامه حضور داشتند تا فیلم «غلامرضا تختی» را نقد کنند.

دخانچی : این فیلم داستان نداشت و می توانم بگویم یک مستند تلویزیونی دیدیم تا یک فیلم سینمایی . او در این فیلم تختی یک قهرمان ایرانی بدون فکر و پوپولیسم معرفی می‌کند.  برای چی  اسطوره معروف ایرانی با ضد اسطوره تبدیل می کنیم . روایت به شدت منفعل است .

روحانی : وقتی با شمایلی روبه رو هستی که ۸۰ میلیون صاحب دارد سخت است که با قاطعیت حرف بزنی. داستان ان فیلم ضعیف است یا بهتر بگویییم اصلا قصد داستان گویی ندارد. این فیلم شمایل شکنی می کند.

دخانچی : چرا باید اسطوره زدایی کنیم. اگر می خواهیم تاریخ تعریف کنیم نباید به سمت سینما بیایم.

* نقد فیلم سینمایی «سال دوم دانشکده من»

در ادامه برنامه منتقدان حاضر فیلم «سال دوم دانشکده من» را نقد کردند:

روحانی: این فیلم  بعد از چهل سال فیلمسازی خیلی گام مهمی برای صدر عاملی نیست .قصه ی تکراری بود.

دخانچی : این فیلم به شدت منفعل است . همه چیز این کار بر پایه انفعال است و در انتها کارگردان توضیح نمی دهد که چطور می شود از این انفعال بیرون آمد.

روحانی : اتفاقا فکر می کنم این فیلم انفعال را توضیح می دهد .

دخانچی : جهخان فیلمنامه نویس می چربد بر جهان کارگردان

*نقد فیلم سینمایی «معکوس»

در انتهای این برنامه  به نقد فیلم «معکوس» نیز پرداختند:

دخانچی :پولاد می خواهد هم به سینمای کیمیایی ادای دین کند و هم می خواهد عبور کند که در هر دو این ها شکست می خورد . اجازه نمی دهد که شخصیت ها شکل بگیرد .

روحانی : این فیلم روایت‌گر قصه گره‌دار سه آدم مسن بود که اگر دست مسعود بود می توانستد یک فیلم از آن دربیاورد .  این فیلم یک چیز هایی را کم دارد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>