سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۷ بهمن ۱۳۹۷ در ۴:۰۱ ب.ظ چاپ مطلب
بررسی جایگاه حوزه هنری در سینمای ایران ؛

جمال شورجه: دغدغه‌مند‌ترین نهاد فرهنگی در زمینه انقلاب، اخلاق و مقاومت، حوزه هنری است

jamal-shoorje

جمال شورجه معتقد است عمده آثاری که در سال‌های اخیر حوزه هنری تولید کرده در زمره آثار دفاع مقدس، فیلم‌های اجتماعی با رویکرد اصلاح‌گرایانه و انسان‌دوستانه و آثار خانوادگی بوده است.

به گزارش سوره سینما، جمال شورجه تهیه کننده و کارگردان پیشکسوت سینمای ایران درباره جایگاه فعلی حوزه هنری در سینمای کشور گفت : واحد سینمایی حوزه هنری در واقع از خط و مشی کلی سازمان تبلیغات اسلامی پیروی می کند و عمده آثاری که تا چند سال اخیر، تولید کرده در زمره آثار ارزشی دفاع مقدس، فیلم های اجتماعی با رویکرد اصلاح گرایانه و انسان دوستانه و آثار خانوادگی شامل نمونه هایی مانند «بیست و یک روز بعد» با رویکرد کودک و نوجوان بوده است.

وی افزود : اما متاسفانه، به دلیل مشکلات بودجه در سال های اخیر تولیدات این سازمان کم تر شده و همین آفت کمبود بودجه سایر ارگان و نهادها، دامان حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی را هم گرفته ، آفتی که به دلیل بالا بودن هزینه های تولید در هنر سینما بیشتر به چشم می آید.

وی متذکر شد : ما می دانیم که بودجه سینمایی حوزه هنری بسیار کم است در حالیکه تولیدات این مرکز باید بسیار بیشتر از اینها باشد تا اینقدر مفاهیم اخلاقی و مبانی و مفاهیم انسانی و اسلامی در جامعه تکرار شود که در دراز مدت اثرش را روی مردم و اجتماع بگذارد .

شورجه معتقد است : حوزه هنری در سال اهی اخیر در حوزه کتاب و خاطرات دفاع مقدس بسیار بسیار موفق بوده و اگر بتواند مسائل مالی را هموار کند و همین پیشتازی کمیت و کیفیت را در سینما هم داشته باشد به مراتب تاثیر بیشتری روی جامعه دارد زیرا مخاطب هنر سینما گسترده تر است و تجربه تماشای دسته جمعی فیلم به نسبت خواندن انفرادی کتاب قطعا قوی تر و ماندگار تر است.

این کارگردان پیشنهاد کرد : به نظر من باید نهادهایی مثل مجلس شورای اسلامی که در واقع بودجه را تقسیم می کنند باید با توجه به اهمیت و ماموریت حوزه هنری توجه بیشتری به آن بکنند و در ردیف بودجه های حوزه تجدید نظری بکنند تا بتواند حداقل سالی ۵ یا ۶ فیلم مستقل بسازد و توان مشارکتش در فیلم های دیگر بالا برود و جایگاه گذشته و حقیقی خودش را دوباره پیدا کند.

کارگردان«سی و سه روز» درباره سرآمدی سالن داری و سالن سازی حوزه هنری گفت : در واقع حوزه هنری یکی از عرصه های تاثیرگذاری که داشته و دارد همین سینماداری است که الان به راحتی می توان گفت بیش از ۱۰۰ سالن سینما در تهران و سایر شهرستان ها تحت پوشش حوزه هنری سازمان تبلیغات است . البته یادمان باشد بخش عمده ای از این سینماها فرسوده بودند و هستند و خیلی دخل و خرجشان مقرون به صرفه و سودآور نیست . اما در سال های اخیر توجه ویژه ای به این سالن ها شده و حوزه هنری با مشارکت و بدون مشارکت سینماها را توسعه داده و سالن های بزرگ خودش را به صورت چند منظوره و چند سالنه در آورده که مثلا سینما هویزه مشهد را می توان یکی از بهترین مجموعه های سینمایی ما در کل کشور است که توانسته تاثیرگذاری خوبی در توزیع و فروش فیلم ها داشته باشد و همچنین، پردیس آزادی تهران هم با مشارکت حوزه و شهرداری تهران یکی از نمونه های بسیار موفق است.

وی ادامه داد : به نظر می رسد اگر واقعا بودجه خوبی هم در این زمینه به حوزه هنری اختصاص داده شود ، حوزه با تمام توان می تواند سالن های رو به تخریب و بزرگ و بی مصرفی که در سراسر کشور وجود دارد را تبدیل به سالن های مجهز و به سازی شده چند منظوره بکند که هم برای تماشای فیلم و هم سایر مصارف فرهنگی مفید فایده باشد. همچنین بتواند در حوزه پخش و توزیع جدی تر و فعال تر عمل بکند ، قطع به یقین می تواند تعداد بیشتری از فیلم های مفید برای جامعه را تحت پوشش قرار دهد و به سودآوری های خوبی برساند و از این ناحیه روی سلیقه مخاطب تاثیرگذار باشد.

وی خاطرنشان کرد : به تبع اینکه حوزه هنری متعلق به سازمان تبلیغات اسلامی است و برای توسعه فرهنگ دینی، فرهنگ اسلامی ، معارف دینی یا انقلاب و مقاومت و مفاهیمی از این دست پایه گذاری شده است برای توسعه این مفاهیم می تواند واقعا تاثیرگذار و کارآمد باشد اما به شرطی که بودجه لازم به این نهاد انقلابی اختصاص داده شود و در مرحله بعد هم واقعا پول پرداخت شود و به اصطلاح وصول شود نه اینکه در حد وعده و عدد پیشنهادی بماند و دست مدیران اجرایی در عمل خالی از بودجه بماند.

شورجه معتقد است : لازم است که در این زمینه ها به صورت جدی تر مجلس محترم ، کمیسیون فرهنگی محترم ، دولت محترم و … توجه خاصی به این نهاد فرهنگی داشته باشد زیرا واقعیت این است که در حال حاضر در حوزه سینما، یکی از دغدغه مند ترین مراکز و نهادهای فرهنگی که دغدغه انقلاب دارد، دغدغه دین دارد، دغدغه اخلاق دارد، دغدغه مقاومت دارد همین حوزه هنری است که اساسا بر همین مبنا تشکیل و تاسیس شده و از ابتدا قرار بوده که اسلام و معارف و اخلاق از این مرکز تبلیغ شود و باز به همین دلیل نیاز به توجه و بودجه ویژه ای دارد.

وی افزود: هم در حوزه تولید و هم توزیع و پخش و نمایش فیلم باید بسیار بسیار جدی تر به این نهاد انقلابی نگاه شود تا بتواند ان تاثیرگذاری لازم را در حوزه سینما و فرهنگ داشته باشد. البته در حوزه تجسمی، کتاب، تئاتر و غیره هم حوزه هنری تاثیرگذاری نسبتا خوبی در دوران ۴۰ساله بعد از انقلاب داشته است.

این کارگردان باسابقه سینما تصریح کرد : من به جرات می توانم بگویم که انقلابی ترین در دوران چهل ساله بعد از انقلاب در حوزه هنری انقلاب اسلامی تولید و توزیع شده و انقلابی ترین سینماگران ما و هنرمندان ما چه آنهایی که در دانشگاه ها تدریس می کنند چه آنهایی که در حوزه میدانی فعال هستند واقعا از دامن حوزه هنری تربیت شدند و به این عرصه ورود کردند و فعالیت می کنند بنابر این یکی از تاثیرگذارترین نهادهای فرهنگی و هنری ما در طول ۴۰سال بعد از انقلاب همین حوزه هنری سازمان تبلیغات بوده است .

وی اشاره کرد : البته متاسفانه در حد کمتر از انگشتان دست ریزش هایی هم داشته و بودند شاگردانی که از این مکتب به دامن اغیار لغزیدند و عطر و رایحه انقلاب را با وجودشان لمس نکردند ، مثل محسن مخملباف که متاسفانه تربیت ایشون روی پیشانی حوزه هنری چسبیده ولی در ازای این معدود افراد ما رویش های بسیار بسیار زیادی داشتیم و داریم و انشالله خواهیم داشت که جای امیدواری زیادی دارد .

گفت و با جمال شورجه را درباره جوان گرایی حوزه در سال های اخیر چه در زمینه مدیریت های داخلی چه در زمینه فرصت دادن به استعدادهای سینمایی جوان و تازه کار ادامه دادیم و وی در این زمینه هم ابراز امیدواری کرد و به ما گفت : حوزه هنری در زمینه جوان گرایی و سپردن کارها به دست جوان ها رشد بسیار خوبی داشته به طوری که در سال های اخیر هم دیدیم که آثار تولید شده خصوصا در حوزه آثار کوتاه و مستند بسیار درخشان بوده ، الان حوزه مستند حوزه هنری فعالیت بسیار خوبی دارد ، در زمینه آثار کوتاه نیز هم تولیدات خوبی دارد و هم جشنواره های خوبی برگزار می کند ، حتی جشنواره فیلم های صد ثانیه ای را به شکل کارآمد و موفق و جوان محوری برگزار می کند و پیشرفت خوبی داشته است.

وی ادامه داد : که اتفاقا چقدر خوب است که این اتفاق در حال افتادن است زیرا قاعدتا نسل ما باید کمی کنارتر برویم و از نیروهای جوان و فکر و خلاقیت و اندیشه جوانان استفاده کنیم که البته مهم ترین نکته درباره جوانان این است که باید مدیریت بشوند زیرا همان قدر که جوانان مستعد تولید آثار خوب و موفق و خلاق و جدید و بدیع و نو هستند همین قدر هم امکان خدایی ناکرده لغزش دارند و به همین دلیل باید جهت دهی و مدیریت شوند.

وی در پایان تاکید کرد : برای رشد جوانان باید برنامه ریزی ها و سرمایه گذاری های دقیقی بشود که هم رشد اعتقادی و هم رشد فنی و علمی و هنری پیدا کنند و همه اجزای آنها رشدی هم طراز داشته باشد نه اینکه مثلا یک ولدی به وجود بیاید که سر خیلی بزرگی دارد و دست و پای کوتاه یا برعکس . به نظر من مهم ترین نکته برای پرورش جوان ها این است که روح و منطق و تکنیک و سایر توانمندی هایشان باهم در یک راستا رشد و تعالی پیدا کند .


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>