سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۰ اسفند ۱۳۹۷ در ۱۱:۰۰ ق.ظ چاپ مطلب
در کارگاه «از ایده تا فیلمنامه» جشنواره فیلم ۱۰۰ مطرح شد؛

هادی مقدم‌دوست: اساس فیلم‌های موفق، تاثیر بر مخاطب است

kargah-ideh-100

هادی مقدم‌دوست معتقد است آنچه که در فیلم‌سازی اهمیت دارد تاثیرگذاری فیلم بر مخاطب است و این موفقیت ارتباطی به کوتاهی یا بلندی فیلم ندارد.

به گزارش سوره سینما، همزمان با دومین روز از دوازدهمین جشنواره بین المللی «فیلم ۱۰۰»، کارگاه «از ایده تا فیلمنامه» با حضور هادی مقدم‌دوست نویسنده و فیلمسازان جوان در سالن «شهر قصه» پردیس آزادی برگزار شد.

مقدم دوست در خصوص عوامل افزایش  تاثیر گذاری فیلم بر مخاطب گفت: ساخت فیلم ١٠٠ثانیه ای مستلزم ایجاد افکت و بیان نکات جالب است تا با تاثیر گذاری بالایی با مخاطب روبرو شود.این در حالی است که کارگردان فیلم باید نسبت به دغدغه های ذهنی خود پاسخی داشته باشد  تا در انتقال مفهوم به بیننده خوب عمل کند.

وی افزود: ذوق کشف احساس در فیلم ها از جمله نکات موفقیت یک فیلم محسوب می شود که با القای شوک به مخاطب، جذابیت اثر را افزایش می دهد. زمانی که فیلمساز در ساخت فیلم ها دچار هیجان فنی می شود، یعنی آمادگی بیان مفهوم در فیلم وجود دارد.

این نویسنده سینما یادآور شد: ایده پردازی در فیلم نیاز به نظرسنجی دارد نباید فراموش کنیم که فیلمساز در ایده پردازی صاحب نظر است تا بتواند منظور خود را به خوبی در فیلم نشان دهد. پردازش ایده نیز مستلزم نظرسنجی درباره موضوع و بررسی دقیق آن است.

وی عنوان کرد: طرح اولیه موضوع نمی تواند الگویی برای ساخت فیلم و طرح نهایی ساخت فیلم  باشد چرا که امکان وجود خطا در طرح اولیه زیاد بوده و تغییر و تحول در آن، ایده را به مرحله اجرا نزدیک تر می کند.

مقدم دوست ضمن تاکید بر اندیشه در انتخاب موضوع گفت: فیلمساز برای بهتر شدن فیلم نیاز به صرف زمان برای فکر کردن نسبت به موضوع دارد که این امر با بازنویسی فیلمنامه امکانپذیر می شود.

طرح اولیه نوعی بداهه گویی است که در آن امکان ارزیابی وجود ندارد. بنابراین در ابتدای طرح نمی توان توقع داشت فیلمی موفق تولید شود.

وی اذعان داشت: معمولا ایده های ذهنی منشا ملموسی ندارد و  با مشورت با دیگران، نسبت به تناسب با زندگی امروز مشخص می شود. نوشتن ایده و عجله نداشتن در به تصویر کشیدن آن، از جمله عواملی است که فیلمساز ان باید به آن توجه کرده و با کدگذاری و تخلیه آنچه که در ذهن می گذرد موضوع را به طور دقیق بررسی کرد.

مقدم دوست در ادامه این نشست اظهار داشت: عمیق شدن در محتوا یکی از برآیندهای فیلمسازی است که طی آن بیننده با موضوع درگیر می شود که این امر هدفمندی خاصی را به دنبال خواهد داشت. برای تاثیر گذاری بر مخاطب کوتاهی و یا بلندی فیلم اهمیتی ندارد و آنچه که مهم تلقی می شود،  تاثیرگذاری  و انتظار فیلمساز از مخاطب فیلم است.

وی در پایان گفت: من امیدوارم فیلمسازان بتوانند از نوشتن طرح به مرحله ساخت برسد و در راستای کسب تجربه حرفی در عمل داشته باشند. نوشتن صرفا طرح به جایی نمی‌رسد.