سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۱۱:۰۰ ق.ظ چاپ مطلب

گزارش عملکرد یکساله مرکز تلویزیون و انیمیشن حوزه هنری/ برنامه‌سازی در گرو رفع مشکلات مالی در سال ۹۸

ehsan-kaveh

احسان کاوه مدیر مرکز تلویزیون و انیمیشن حوزه هنری معتقد است بحران اقتصادی، تولیدات تلویزیونی حوزه هنری در سال ۹۸ را تحت تاثیر قرار داده و در صورت تامین هزینه‌ها، طرح برنامه‌های جدید اجرایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار سوره سینما، احسان کاوه در خصوص تولیدات تلویزیونی حوزه هنری در سال ۹۷ گفت: مجموعه تلویزیونی «در حلقه رندان» از جمله اقدامات حوزه هنری در سال گذشته است که در قالب ۲۳ برنامه از شبکه دو سیما تولید و پخش شده است. این برنامه در چارچوب کمدی به معرفی طنز فاخر ادبیات فارسی پرداخته و در راستای بیان مسایل فرهنگی  از آیتم‌های شعرخوانی، کودک و طنز، مصاحبه جنجالی، چالش فروش کتاب، مجری شاعر طنز، انیمیشن، آموزش طنز، گزارش از محفل در حلقه رندان و دیگر محفل‌های طنز حوزه هنری، اصطلاح و ضرب‌المثل و معرفی شخصیت‌های مشهور بهره مند شده است.

وی افزود: بازخورد و استقبال خوب مردم از برنامه «در حلقه رندان» منجر به حمایت ریاست شبکه دو سیما از تولید مجدد این برنامه شده و در صورت رفع مشکلات مالی نسبت به ادامه تولید و پخش این مجموعه، تصمیم گیری خواهد شد.

کاوه ضمن اشاره به برنامه «مکث» بر اهمیت مطالبه و پرسش‌گری در جهت یافتن پاسخ به پرسش‌های نوجوانان در عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی تاکید کرد و افزود: این برنامه سعی داشته با پرداختن به دغدغه‌های نوجوانان، مطالبات و خواسته این قشر از مخاطبان را پیگیری و تا  حد امکان به سوالات آنها پاسخ دهد.

وی ادامه داد: این برنامه در قالب ۲۷ قسمت  تولید و در ماه مبارک رمضان از شبکه دو سیما پخش شده و به علت توجه به قشر نوجوان جامعه با استقبال خوبی از مخاطبان همراه بوده است .

مدیر مرکز تلویزیون و انیمیشن حوزه هنری برنامه گزارشی «مجله فرهنگی هنری هنربین» را از دیگر تولیدات تلویزیونی حوزه هنری معرفی کرد و اظهار داشت: در این برنامه تلاش می‌شود با توجه به فعالیت‌ها و خبرهای مربوط به جبهه فرهنگی هنر انقلاب اسلامی و علی‌الخصوص حوزه هنری انقلاب اسلامی، تصویری روشن از فعالیت‌های هنری در این حوزه به بیننده ارائه ‌شود.

وی عنوان کرد: باتوجه به تاکید واهمیت موضوع انقلاب دربرنامه های حوزه هنری، اختصاص تریبونی خاص به فعالان هنر انقلاب در قالب یک برنامه تلویزیونی از جمله اقداماتی است که سال گذشته نسبت به آن مبادرت شده و فراخور آن برنامه ای ۱۵ دقیقه ای در قالب گزارش تولید و به مهمترین موضوعات فرهنگی هنری هفته پرداخته است.

کاوه با اشاره به برنامه «نقدسینما» و ادامه تولید آن در سال ۹۸ اذعان داشت: این برنامه تلویزیونی ، از شبکه پنج سیما پخش و در قالب ویژه برنامه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با موضوعیت بررسی سینمای ایران و فیلم‌های در حال اکران با رویکرد محتوایی،  نقدهایی بر سینما داشته و فیلم‌ها را از نگاهی متفاوت مورد بررسی قرارداده است.

وی ادامه داد: فرهنگ‌سازی مولفه‌هایی مانند نقد بر پایه‌ی آموزه‌های علوم انسانی، درجه‌بندی مخاطب در بحث اکران فیلم، جذابیت در بحث با توجه به تولید یک برنامه تلویزیونی جذاب از جمله علل اهمیت ساخت و اجرای اینگونه برنامه ها است.

گفتنی است با اتمام ایام جشنواره فیلم فجر، اجرای این برنامه در سال ۱۳۹۸ به صورت هفتگی ادامه دارد و پیگیری  پرونده‌های تخصصی در حوزه سینمای ایران و سینمای جهان و رویکرد مبتنی بر علوم انسانی در نقد فیلم را دنبال می کند.

مدیر مرکز تلویزیون و انیمیشن حوزه هنری با معرفی برنامه «قبل انقلاب» از ساخت  تولیدی تلویزیونی با موضوعیت تاریخ معاصر با رویکرد اطلاع‌رسانی درباره دوره پهلوی خبر داد و افزود: این برنامه با اجرای بهروز افخمی، در قالب ۱۱ قسمت مناظره ای از موافقان و مخالفان دوران پهلوی  اول را به تصویر کشیده و مراحل ساخت و تولید آن در سال گذشته به پایان رسیده است .

وی یادآور شد: با مذاکرات انجام شده با شبکه های سیما، در حال حاضر تصمیمی قطعی نسبت به پخش این برنامه گرفته نشده و در صورت تفاهم، شبکه و زمان نهایی پخش آن اعلام خواهد شد.

کاوه اظهار داشت: برنامه «تالار اندیشه» با موضوع بررسی هنر انقلابی و نقد فرهنگی ، از جمله محصولات تلویزیونی حوزه هنری است که قرار است علاوه بر طرح دستآوردها و محصولات حوزه هنری، به زمینه‌سازی فکری و ریل‌گذاری محتوایی برای آینده‌ی هنر این کشور بپردازد. مهمترین ویژگی برنامه این است که با دید انتقادی و البته منصفانه سراغ محصولات خود حوزه می‌رود و واحدها و مراکز، محصولات کیفی خود را عرضه می‌کنند و مورد نقد و تحسین منصفانه قرار می‌گیرند که موجب ارتقاء و دقت بیشتر در تولیدات و ارتقا سلیقه مخاطب خواهد شد.

لازم به ذکر است هم‌اکنون ۱۳ قسمت ۲۵ دقیقه‌ایی از این برنامه در قالب گفتگو با چهره‌های شاخص هنر انقلاب و حوزه هنری تولید و آماده پخش است.

وی ضمن اشاره به مشکلات مالی در روند ساخت برنامه های تلویزیونی در سال ۹۸ تاکید کرد: سال جدید از لحاظ مالی سال سختی برای برنامه سازی خواهد بود چرا که طی سال گذشته کمتر از ۵۰ درصد هزینه های تولید برنامه ها، پرداخت شده و قطعا این روند در شرایط اقتصادی امروز نیز بحرانی تر می شود. این در حالی است که در سال ۹۸ طرح تولید سریالی ویژه ایام محرم را دستور کار تولیدات تلویزیونی حوزه هنری قرار داده ایم که در صورت تامین بودجه، نسبت به ساخت آن اقدام خواهد شد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>