سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۶ خرداد ۱۳۹۸ در ۳:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب
در نشست خبری هاشم میرزاخانی مطرح شد:

ارسال بیش از چهار هزار اثر به دبیرخانه جشنواره فیلم شهر/ افزایش ۱۰ سالن به پردیس ملت

neshast-shahr-1

نشست خبری هاشم میرزاخانی مدیرعامل موسسه تصویر شهر و دبیر جشنواره فیلم شهر با حضور تعدادی از اعضای هیأت انتخاب جشنواره و اهالی رسانه در پردیس ملت برگزار شد.

به گزارش سوره سینما، در ابتدای این مراسم بعد از خوش‌آمد‌گویی مژگان زرگر، مدیر اجرایی جشنواره، از تیزر هفتمین جشنواره بین‌المللی  فیلم شهر رونمایی شد.

ارسال بیش از ۴هزار اثر از ۱۱۴ کشور به دبیرخانه جشنواره فیلم شهر

در بخش اول این مراسم، میرزاخانی گفت: هفتمین جشنواره بین‌الملی فیلم شهر به عنوان مهم‌ترین رویداد سینمایی در حوزه شهری به منظور ارائه الگوی مناسب در حوزه مقوله شهر و شهروندی به ایستگاه هفتم رسیده است، این جشنواره به صورت دو سالانه برگزار می شود که امسال نیز در همین مکان(پردیس ملت) برگزار خواهد شد. دبیرخانه این جشنواره از دی ماه ۹۷ رسما کار خود را آغاز کرد و درنهایت ۴۲۴۱ اثر و از ۱۱۴ کشور به دبیرخانه واصل شد. این جشنواره در پنج بخش مسابقه سینمای ایران، مسابقه سینمای بین‌الملل و محله و اقلام تبلیغات سینمای ایران و جنبی برگزار می شود. از بین این آثار هشت هیأت انتخاب برای معرفی آثار با ما همکاری کردند. در نهایت مجموعا در بخش‌های مختلف سینمای ایران ۱۲۸ و ۳۱ اثر در بخش بین الملل از سایر کشورهای جهان معرفی خواهند شد.

وی افزود:‌ موسسه تصویر شهر، به عنوان بازوی اجرایی- هنری سینمایی شهرداری تهران و سازمان فرهنگی و هنری فعالیت موثری دارد. از جمله اهداف جدی این موسسه تشویق هنرمندان در عرصه سینمای کشور در تولید آثار در مقوله شهر و شهروندی است. اشاعه حقوق و اخلاق شهروندی، به تصویر کشیدن تغییرات فرهنگی نامطلوب و آسیب های ناشی از آن، تحکیم بنیان خانواده و بیان جنیه های مثبت افزایش جمعیت، توجه به نقش خاطرات در هویت بخشی شهری، توجه به فرهنگ ایرانی- اسلامی، انعکاس رویکردها و دستاوردهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در زندگی شهری، مشارکت جمعی در راستای حل مشکلات اجتماعی، توجه به آسیب های اجتماعی و نقد تصویری و آثار مرتبط با پایتخت ایران با محوریت تهران شناسی و تهران نگاری در جشنواره داوری می‌شوند.

میرزاخانی با اشاره به انتخاب آثار در بخش بین‌الملل گفت: در بخش بین‌المل با توجه به اینکه زمان خوبی برای باز کردن سایت داشتیم توانستیم آثار خوبی را از کشورهای مختلف داشته باشیم که هم در برد بین‌المللی و ترویج پیام انسانی تلاش کرده باشیم. از ۱۱۴ کشور آثار به دبیرخانه ارسال شد که هند، امریکا، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، استرالیا، برزیل، ترکیه، روسیه، انگلیس و آلمان ۱۰ کشور اول از نظر کثرت ارسال اثر به جشنواره بودند.

neshast-shahr-4

حضور چشمگیر سینماگران در بین اعضای هیات انتخاب جشنواره فیلم شهر

در ادامه دبیر جشنواره نسبت به معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای بین الملل اعلام کرد: در بخش سینمایی محمد احسانی زاده، حسن بلخاری و محمدحسین لطیفی و در بخش پویانمایی، حسین صافی، علیرضا گلپایگانی و محمدحسین نیرومند اعضای هیأت انتخاب بودند. همچنین در بخش ویدئویی، توجه ویژه‌ای که به آثار داشتیم، تلاش شد برای آن برنامه‌ریزی و جوایز بیشتری در نظر گرفته شود، هیأت انتخاب این بخش نیز را آقایان مهدی جعفری، مسعود اطیابی و بهمن حبشی بودند. در بخش سریال رحمان سیفی‌آزاد، امیر بوالی و سیدعلی حمیدی، در بخش فیلم‌های کوتاه داستانی و نیمه بلند امیر پوروزیری، محمدرضا شفاه، طهماسب صلح‌جو، آرش رصافی و خانم مریم جلالی، در بخش مستند محمدعلی فارسی، سیاوش سرمدی و محسن یزدی از اعضای هیأت انتخاب بودند.

دبیر این جشنواره ادامه داد: همچنین در بخش محله به منظور ترویج شهروند خبرنگار و توجه به جوانان آماتور در حوزه فیلمسازی توانسیتم در ۱۳ منطقه تهران کارگاه «ایده تا فیلمسازی» را برگزار کنیم. این کارگاه‌ها در سراهای محله شریف، دریا، زرگنده، شمیران نو، اباذر، یاخچی آباد، صبا، خانی آباد جنوبی، شهادت، یوسف آباد، جی، قیام، و مینایی برگزار شد و در این کلاس‌ها اساتیدی همچون حمیدرضا حافظی، آرمین ایثاریان، داریوش یاری، علیرضا اسحاقی، عادل تبریزی، حبیب الله بهمنی و حامد سلیمان زاده به آموزش پرداختند. داوری این بخش را نیز هادی مقدم دوست، شبنم قلی‌خانی و داریوش یاری و داوری بخش اقلام تبلیغاتی را نیز مسعود نجابتی، ساعد نیک‌ذات و آرش معیریان بر عهده داشتند.

در بخش دیگر این مراسم از پوستر هفتمین جشنواره بین‌المللی  فیلم شهر که توسط محمد روح‌الامین طراحی شده بود، توسط دبیر جشنواره و شبنم قلی خانی، عضو هیأت داوری بخش محله رونمایی شد.

همچنین از تندیس‌های جشنواره توسط ساعد نیک‌ذات و طهماسب صلح جو و علیرضا گلپایگانی رونمایی شد و تیزر معرفی هیأت انتخاب این جشنواره برای اهالی رسانه نمایش داده شد.

neshast-shahr-3

افتتاح جشنواره فیلم شهر در ۲۶ تیر ماه با  شعار شهروند مسئول،شهر سالم

در بخش دیگری از این مراسم میرزاخانی گفت:‌ ما توانستیم یک ماه پیش از افتتاحیه برای بحث داوری و کتاب آماده شویم. آیین افتتاحیه جشنواره در ۲۶ تیر ماه در همین مکان-پردیس سینمایی ملت- خواهد بود و همزمان با این مراسم، افتتاح سالن چند منظوره در طبقه فوقانی پردیس سینمایی ملت رونمایی می شود و مورد بهره‌برداری قرار می گیرد که به همین واسطه امیدواریم خدمات بهتری را به مردم کشورمان ارائه دهیم.

وی با اعلام شعار این دوره از جشنواره خاطرنشان کرد: «شهروند مسئول، شهر سالم» به عنوان شعار این دوره از جشنواره تعیین شده است، این جشنواره سعی دارد موضوع شهورند مسئول را ترویج کند و همه ما باید دست به دست هم دهیم تا مجموعه شهری بتواند درست کار کند و خدمات بهتری ارائه دهد. در واقع دستمایه این جشنواره ترویج خدمات عمومی است.

برگزاری نمایشگاه خانه خوبان و جمع آوری کمک برای سیل زدگان کشور

پس از آن تیزر بخش نمایشگاه «خانه خوبان» به نمایش درآمد که میرزاخانی درباره آن گفت:‌ نمایشگاه «خانه خوبان» به فروش آثار اساتید تجسمی در حمایت از آسیب‌دیدگان حادثه سیل اختصاص دارد. در این حوزه خیرین مدرسه‌ساز به همت پویش «بی قرار توام» توانستند کمک های مناسبی جمع‌آوری کند. هنرمندان نیز در حوزه تجسمی آثارشان را به حراجی هدیه کردند. این حراجی در ۳۱ خرداد ماه با حضور هنرمندان برگزار خواهد شد که عواید آن مربوط به مردم سیل‌زده است.

neshast-shahr-2

افزایش سالنهای سینما ملت به ۱۵ سالن

در بخش دوم این نشست، میرزاخانی با ارائه اطلاعاتی درباره موسسه تصویر شهر گفت: موسسه تصویر شهر، با سابقه ۱۵ سال خدمات جدی در حوزه تولید و اکران آثار سینمایی، بازوی هنری سینمای شهرداری تهران و سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران است که با ۴ پردیس سینمایی ملت، تماشا، راگا و رازی فعالیت می‌کند. پردیس ملت دارای ۴ سالن سینما و یک سالن ۳۰ نفره VIP، پردیس تماشا و راگا نیز از لحاظ معماری شبیه به هم کار شده است که هر کدام دارای سه سالن سینما هستند. همچنین پردیس رازی دارای دو سالن ۱۶۰ و ۶۰ نفره است. از نظر اکران، با توجه اینکه پردیس ایران مال نیز به جمع اکران اضافه شده و توانسته جایگاه سوم اکران را از آن خود کند. پردیس ملت نیز هفتمین جایگاه اکران را داشته و سهم قابل توجهی از اکران را به خود اختصاص دهد. این پردیس به واسطه این پتانسیل‌هایی که داشته توانسته میزبان جشنواره های فیلم فجر و فیلم کوتاه تهران که از جشنواره های قدیمی هستند، باشد.

وی ادامه داد:‌ همان طور که می دانید ما مشکل پارکینگ در این پردیس را در ایام جشنواره فیلم فجر شاهد بودیم. برنامه‌ریزی ها و صحبت هایی را در دیدار با شهردار و رییس محترم سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران داشتیم. امیدواریم این مسئله با حمایت رسانه ها و مسئولان و مدیران ارشد شهرداری تهران که دغدغه جدی فرهنگی دارند برای همیشه برطرف شود، تلاش ما بر اجرایی شدن آن است.

وی درباره توسعه پردیس سینمایی ملت گفت: با تیم‌های متعدد تخصصی و همچنین موسسه سینماشهر و مجموعه های ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صحبت شده و برنامه‌ریزی ما بر این است که ۱۰ سالن به این پردیس اضافه کنیم. با این برنامه ریزی ۵۰۰ صندلی به ظرفیت پردیس ملت اضافه خواهد شد. امیدواریم شاهد بهره مندی مردم محترم شهرمان در این مجموعه از ۱۵ سالن باشیم که بر آن هستیم این اتفاق تا قبل از جشنواره فیلم فجر به منظور ارائه خدمات بیشتر و مناسب تر به هموطنان علاقه مند به سینما بیفتد.

پس از آن با حضور رحمان سیفی‌آزاد، یکی دیگر از اعضای هیأت انتخاب جشنواره و نمایندگانی از رسانه های حاضر در نشست از پلان‌هایی که برای سینما گالری ملت در نظر گرفته شده رونمایی شد و میرزاخانی به ارائه توضیحاتی درباره پلن های سالن ها پرداخت. او گفت: در خصوص تجهیز و نوسازی پردیس‌های غیر از ملت هم سفارش هایی انجام شده و بعضی از آنها عملیاتی گشته و مجموعه ملت تنها پردیسی است که کل سالن‌های آن با کیفیت دی سینما خدمات سینمایی خود را ارائه می کند.

این مدیر فرهنگی درباره برنامه ریزی های انجام شده در سایر پردیس های تحت اختیار گفت: برنامه ریزی شده هم در پردیس رازی واقع در جنوب تهران در همه سانس ها با قیمت ۶ هزار تومان به مردم ارایه خدمت می‌دهد. پردیس راگا نیز به جز روزهای سه‌شنبه از ساعت۲۲ به بعد نیم بها و پردیس تماشا نیز در تمام ایام سال طبق روال سال گذشته برای خبرنگاران خدمات رایگان ارائه می‌دهد.

در پایان این نشست هاشم میرزاخانی دبیر هفتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر و مدیرعامل موسسه تصویر شهر به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>