سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲ تیر ۱۳۹۸ در ۶:۰۶ ب.ظ چاپ مطلب

شاهین امین: اکران پاییز و زمستان از دست رفته است

shahin-amin

شاهین امین منتقد و روزنامه‌نگار معتقد است توجه به اکران بهار و عید فطر، باعث بی‌ر‌ونقی اکران پاییز و زمستان شده است.

به گزارش سوره سینما، شاهین امین، روزنامه‌نگار و منتقد سینما درباره اکران سه ماه اول سال به خبرنگار سایت بهمن سبز گفت: بهار امسال اکران نسبتا خوبی داشتیم و فقط اشتباه برخی از دوستان در رقابت نامفهومی که همه برای اکران عید نوروز دارند، باعث شد که تحلیل درستی درباره  چینش فیلم‌های اکران نوروز صورت نگیرد و فیلمی مانند «تختی» با شکست مواجه شود.

او ادامه داد: اکران فیلم «تختی» در کنار اکران فیلم های پرفروشی مثل «متری شیش و نیم»، «ژن خوک»، «رحمان ۱۴۰۰» و… کم سلیقگی بود، در حالی که «تختی» می‌توانست پاییز اکران موفقی داشته باشد. می‌توان گفت در هر اکرانی نهایتا دو یا سه فیلم پر فروش می‌توانند کنار هم قرار بگیرند. اما متاسفانه تمام تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان به دنبال اکران آثار خود در ایام نوروز، عید فطر و یا فصل تابستان هستند.

این روزنامه‌نگار افزود: بر همین مبنا مثلا فصل پاییز ما اکران پرفروش نمی‌بینیم. در حالی که در گذشته اساسا پاییز یک فصل پرفروش بود و بالعکس نوروز زمان مناسبی برای اکران فیلم نبود، اما الان این قاعده تغییر یافته است. توزیع فیلم‌ها باید به گونه‌ای باشد که سینماها در تمام سال پرمخاطب باشند. اما با سیاست فعلی عملا فصل پاییز و زمستان از گردونه فصل‌های پرفروش حذف شده‌اند.

شاهین امین در بخش دیگری از سخنانش گفت: فضای فعلی جامعه ما به دلیل فشارهای اقتصادی موجب شده مخاطبان از فیلم کمدی و طنز استقبال بیشتری داشته باشند. بعضی تهیه‌کنندگان و پخش کنندگان از وضعیت پیش آمده سوءاستفاده می‌کنند. گروهی تلاش می‌کنند که کمدی جدی ساخته نشود و کمدی‌های سطحی با تلفیقی از موسیقی‌های قبل از انقلاب و شوخی‌های جنسی تولید و عرضه شوند.

این روزنامه‌نگار ادامه داد: در این شرایط فیلم‌های جدی و حتی کمدی‌های باکیفیت و خوب زمین می‌خورند. اگرچه فیلم باکیفیت حتی اگر طنز نباشند می‌تواند پرمخاطب باشد، فیلم «متری شیش و نیم» فروش بسیار خوبی داشت، «سرخ‌پوست» با این که اصلا طنز نیست، فروش خوبی دارد.

شاهین امین با اشاره به استقبال از فیلم‌های مستند گفت: بین فیلم‌های مستند هم ما فیلم «در جستجوی فریده» یا «اسرار دریاچه» با اقبال مخطب مواجه شده‌اند. این مستندها جذاب و سرگرم‌کننده هستند و عنصر سرگرم کنندگی آنها، باعث جذب مخاطب شده است. بنابراین باوجود این که فیلم‌های کمدی می‌توانند شانس بیشتری برای فروش داشته باشند، اما اینطور نیست که فیلم‌های جدی و باکیفیت زمین بخورند، به شرط آن که زمان اکران آدرس درستی درباره آنها به مخاطب داده شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>