سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۱:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب
امیر سمواتی در گفت‌و‌گو با سوره سینما مطرح کرد:

موج سینماسازی در شهرستانها توسط بهمن سبز آغاز خوبی است/ لزوم تخصیص بودجه‌های فرهنگی به توسعه ناوگان سینمایی

amir-samavati

موج سینماسازی در شهرستانها که با حمایت بهمن سبز راه افتاده آغاز خوبی است برای تمامی ارگانهای دولتی و خصوصی و حتی خصولتی که به سمت تقویت زیرساخت های فرهنگی کشور بیایند.

سوره سینما – کمبود سالن‌های سینما و ضرورت توسعه امکانات زیرساختی در سینما از جمله موضوعاتی است که همه کارشناسان و سینماگران بر آن تاکید دارند. ضرورتی که سینماگران و به ویژه سینماگران پیشکسوت و استخوان خردکرده همواره بر آن پافشاری می‌کنند.

امیر سمواتی تهیه کننده پیشکسوت سینمای ایران که سابقه تولید آثاری همچون «کافه ترانزیت»، «کوچه ملی»، «دربند»، «پنج ستاره» و «با دیگران» را در کارنامه دارد در گفت‌و‌گو با سوره سینما از اهمیت سالن سازی به خصوص در شهرستان ها حرف زده و هم از وزارت ارشاد و هم از شهرداری ها خواسته است که در زمینه ارتقای کمیت سالنهای مدرن کشور، یاور فعالان این عرصه باشند.

به عنوان تهیه کننده ای که بیشتر به جریان رقابتی اکران و عرضه آثارتان در سینماهای سراسر کشور اعتقاد داشته اید کیفیت سالن سازی را چطور می بینید؟

واقعیتش این است که ساخت و ترمیم سینماها را باید وزارت ارشاد و شهرداری‌ها برعهده گیرند ولی آنچه این روزها می‌بینیم اینکه این مسئولیت بیشتر برعهده موسسه بهمن سبز حوزه هنری و سینماشهر است. این دو موسسه تلاش های خود را داشته‌اند با این حال همچنان سینما کم داریم. کل سینماهای کشور ما به ۴۰۰ می رسد و از آن سو سالانه نزدیک به دویست فیلم تولید می کنیم و بخش عمده سینماهای مدرن و باکیفیت‌مان هم در کلانشهرها هست یعنی توزیع سینمای باکیفیت‌مان تعریفی ندارد. در این شرایط شهرداری ها و وزارت ارشاد باید بودجه‌های فرهنگی خود را به جای تولید و برگزاری جشنواره، بر توسعه ناوگان سینمایی قرار دهند. وقتی سالن برای نمایش فیلم هایمان نداریم برگزار کردن جشنواره‌های رنگارنگ چه فایده‌ای دارد؟

فکر می کنید چرا شهرداریها و وزارت ارشاد چنان که باید در شهرستان ها فعالیت مفید برای سینماسازی نکرده اند؟

البته فعالیت هایی تحت عنوان سینماسیار یا سینماامید انجام داده اند که مانا نیست به این دلیل که سالن مدرنی نمی سازند که برای آیندگان بماند و سعی می کنند با سیستم های پخش فیلم سیار یا نمایش فیلم در سالن های آمفی تئاتر و سالن های همایش که اغلب استاندارد نیستند صورت مسأله را تغییر دهند؛ در صورتی که مخاطب روزگار ما که با همین گوشی های اندروید جدیدترین فیلم و سریال های روز را با بهترین کیفیت می بیند به سینما نمی رود مگر آن که دریابد پا به سالنی می گذارد که بهش احترام بگذارد. در این شرایط وزارت ارشاد و شهرداریها باید کمک رسان بهمن سبز و سینماشهر برای توسعه سالن سازی باشند.

در شهرستانها بهمن سبز کوشیده بار نوسازی و حتی احداث سالن های جدید را برعهده گیرد. نقش بخش خصوصی را در این ماجرا چطور می ‌بینید؟

خوشبختانه موج سینماسازی در شهرستانها که با حمایت بهمن سبز راه افتاده آغاز خوبی است برای تمامی ارگانهای دولتی و خصوصی و حتی خصولتی که به سمت تقویت زیرساخت های فرهنگی کشور بیایند. اینکه در فلان نقطه دورافتاده یک پردیس مدرن چندمنظوره ساخته شود فارغ از آن که می تواند بر دامنه سینماهای کشور اضافه کند، از مشکل بیکاری میکاهد و در درازمدت سبب ساز آن میشود که جوانان به جای پناه بردن به خلوت خویش برای گذران فراغت به سینماها بیایند. تأکید می کنم؛ پردیس های چندمنظوره که از فیلم تا سینما و کنسرت می توان در آنها اجرا کرد یکی از بهترین راه حلهای توسعه فرهنگی کشور است.

مهمترین کمبود سینماسازی در روند فعلی را چطور می‌بینید؟

مشکل آنجاست که بیشتر سعی می کنند در شهرستانهایی که مشتری دارند تعداد سالن‌ها را افزایش دهند در حالی که از لحاظ فرهنگی شهرستانهای کوچک هم نیاز به سینما دارند و نباید محروم بمانند. در سالن سازی نباید فقط جنبه مادی را لحاظ کرد زیرا جنبه فرهنگی مقدم است. همه چیز که پول و منفعت نیست. اخلاق و هنر و فرهنگ هم باید در نظر گرفته شود؛ بماند که پردیس های چندمنظوره می توانند ماهیت اقتصادی خود را هم داشته باشند. وقتی یک شهر پانزده سالن مدرن داشته باشد، طبیعتا کنار سینما، بیزنس هایی مانند مواد خوراکی و گیم نت‌ها هم میتوانند سوددهی اقتصادی داشته باشند.

مدرن سازی پردیس ها چقدر می تواند در جلب نظر مخاطبان بزرگسال و به خصوص خانواده ها به سینما مفید باشد؟

ما کشور با عقبه ای در فرهنگ و ادب و هنر هستیم و خوشبختانه در شعار مدام از تاریخ هزاران ساله خود می گوییم. سینما هم زودتر از بسیاری کشورهای مجاور وارد ایران شد و جزو معدود کشورهای منطقه ایم که در تولید محصول سینمایی در رتبه بالایی قرار داریم ولی هنوز برای نمایش فیلم هایمان، سالن مدرن کم داریم. ساخت پردیس های مدرن همه مخاطبان را راضی خواهد کرد. شک نکنید که یک خانواده ترجیح میدهند آخرهفته خود را به تماشای فیلم در پردیسی بگذرانند که هم کیفیت تصویری خوبی دارد و هم لابی تر و تمیز و هم رستوران خوبی. به تجربه هم ثابت شده سینماهای قدیمی بیشتر پاتوق افراد خلافکار و ولگرد می شوند پس تا می توانیم باید بر ساخت و مدرن سازی سینماها سرمایه گذاری کنیم.

به عنوان تهیه کننده چقدر از مشکلات اکران را ناشی از کمبود سالن می دانید؟

آمارها می گوید ما چند برابر ظرفیت سالن هایمان در حال تولید فیلم هستیم و واقعیت تلخ این است که به بسیاری از فیلم های تولیدشده حتی یک سالن برای اکران هم نمی رسد و ناچارند به سمت شبکه خانگی بروند. در این اوضاع هر که بگوید کمبود سالن سینما نداریم غلط گفته است. کشور ما با قدمتی که در صنعت سینما دارد نیاز دارد حداقل هزار پردیس مدرن در جای جای خود داشته باشد تا بتواند با توزیع تولیدات در این پردیسها، اسباب ارتقای کیفی محصولات را رقم بزند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>