سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۴ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۲:۲۱ ب.ظ چاپ مطلب
در محفل طنز «در حلقه رندان» مطرح شد:

حسین کلهر: بعضی از مخاطبان تصور می‌کنند جای عادل فردوسی‌پور به تلویزیون آمده‌ام

dar halghe rendan

حسین کلهر مجری برنامه «سلام صبح بخیر» با حضور در محفل «در حلقه رندان» با کلیشه‌های اجرا در برنامه‌های صبحگاهی شوخی کرد و گفت: بعضی از مخاطبان فکر می‌کنند من جای عادل فردوسی‌پور دارم برنامه اجرا می‌کنم.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی سپهر سوره هنر، یکصد و پنجاه و ششمین محفل طنز «در حلقه رندان» با حضور طنزپردازان جوان و پیشکسوت شب گذشته(یکشنبه ۳ شهریور) در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این برنامه شعرخوانی اسماعیل امینی درباره ماجرای سگ کشی اخیر مورد تشویق ممتد و توجه حاضران قرار گرفت.

اکبر کتابدار شاعر، پژوهشگر و کارشناس ادبی نیز با حضور روی سن به تعریف طنز واقعی و این که آیا باید لزوما از تکنیک ها برای خلق اثری طنز بهره برد یا نه، گفت: پیش از این درباره صنایع و آرایه های ادبی از جمله صنعت تعریب، تحامق، نقیضه و… صحبت کرده بودیم. برای مثال کسانی مثل بهلول در طول تاریخ به استفاده از تحامق(ساده لوح انگاری) مشهور هستند. همچنین قزوینی در آثار عبید زاکانی نیز از این گروه است. جوعی نیز از دانشمندان قرن دوم بوده است که بر اثر یک اتفاق خود را به دیوانگی می زند.

وی افزود: همچنین تعریب به این معناست که ظاهر کلمه ای را عربی کنیم. البته اگر «خسرو» را «کسری» بگوییم یا «پارسی» را «فارسی» بگوییم از معرب استفاده کرده ایم که با تعریب فرق دارد اما اگر واژه ای مثل تلفن تنوین بگیرد و به تلفنا تبدیل شود، از آرایه تعریب استفاده شده است. با همه این اوصاف گاهی اوقات شاعر و طنزپرداز می تواند خارج از این قواعد و با تکیه بر استعداد خود اثری طنز خلق کند.

مهدی استاد احمد نیز در نوبت شعرخوانی خود اثری در شوخی با قرعه کشی های فروشگاه های اقلام غذایی خواند. همچنین قطعه دیگرش به شوخی با مدیران اختصاص یافت.

فرهاد موحدی در ادامه شعری در شوخی با جشن تولد ۹۳ سالگی ملکه انگلیس خواند.

نسیم نژاد جفری نیز با حضور روی سن شعری با عنوان «خرشعر» را تقدیم حاضران کرد.

در ادامه مهدی فرج اللهی به اجرای قطعه ای موسیقی با شعری از زنده یاد عمران صلاحی پرداخت.

حسین کلهر نویسنده و طنزپرداز که اجرای برنامه صبجگاهی «سلام صبح بخیر» شبکه سه سیما را برعهده دارد، نیز مهمان بخش «صندلی قرمز» بود. وی گفت: همه به من می گویند وقتی عادل از تلویزیون رفت تو آمدی و جایگزینش شدی و من همچنان توضیح می دهم که آن برنامه برای دوشنبه شب ها بود و باز هم نمی پذیرند(با خنده)!

وی در پاسخ به این که برنامه های صبحگاهی تلویزیون چقدر مورد استقبال است، از حاضران خواست که کسانی که برنامه را می بینند، دستشان را بالا ببرند  و تنها دو نفر اعلام کردند! همچنین از آن ها پرسید که چقدر از برنامه تاثیر می پذیرند و پاسخی نیافت!

کلهر همچنین درباره ممیزی های برنامه های سیما عنوان کرد: عده ای از من درباره ممیزی های تلویزیون می پرسند که بر اساس چه معیارهایی است که باعث می شود قطعات شاد برخی خوانندگان پخش شود و قطعه های غمگین برخی دیگر از خوانندگان نه، در جواب شان باید بگویم که عملا هیچ معیار خاصی در ممیزی نداریم.

وی همچنین با لحن مجریان در برنامه های صبحگاهی و کلیشه های اجرا نیز شوخی کرد.

داریوش کاردان مجری برنامه نیز با اشاره به یک تجربه اش در همکاری با تلویزیون عنوان کرد: روزی مدیر سازمان صداوسیما به من گفت تعدادی مثل گذشته کاری بساز و چند بازیگر جوان و نسل جدیدی به تلویزیون معرفی کن. من هم اعلام آمادگی کردم و طرح آماده ام را به معاونت سیما دادم اکنون دو سال و نیم از آن می گذرد. هیچ وقت هم به من نگفته اند که ممنوع الکار هستی!

در این نوبت از شب شعر طنز «در حلقه رندان»، امید مهدی نژاد، رضا ساکی، رضا احسان پور، مهدی استاد احمد، عبدالله مقدمی، حسین رضوی فرد، صابر قدیمی، روح الله احمدی، محمدحسن صادقی، فرهاد موحدی، ، محمدرضا درخشانی، مرتضی جهانی مقدم و استاد بانی نیز حضور داشتند و شعر خواندند.

گفتنی است این برنامه از سایت آپارت به طور زنده پخش می شود.

محفل طنز «در حلقه رندان» به همت موسسه فرهنگی هنری سپهر سوره هنر و دفتر طنز حوزه هنری آخرین یکشنبه های هر ماه از ساعت ۱۸ در حوزه هنری برگزار می شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>