سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۴ مرداد ۱۳۹۲ در ۲:۵۹ ب.ظ چاپ مطلب
نشست خبری فیلم تازه درخشنده/

سیمرغ‌ را از نگاه بلورین مردم گرفتم/ رضایت حسینی از همکاری در فیلم

shahab-pooran

شهاب حسینی بازیگر فیلم تازه پوران درخشنده از همکاری با این کارگردان ابراز رضایت کرد.

شهاب حسینی بازیگر فیلم تازه پوران درخشنده از همکاری با این کارگردان ابراز رضایت کرد.
سوره سینما- مهر نوشت: نشست مطبوعاتی فیلم »هیس! دخترها فریاد نمی زنند» با حضور پوران درخشنده کارگردان، شهاب حسینی، طناز طباطبایی، نیما صفایی بازیگران، مرتضی پورصمدی مدیر فیلمبرداری، محمد رضا دلپاک صداگذار و مهین نویدی صبح امروز دوشنبه ۱۴ مرداد در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد. در ابتدای این نشست ژیلا صادقی مجری این مراسم با تمجید از فیلم “هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند” گفت: خوشحالم امروز در کنار عوامل سازنده فیلمی هستم که در این روزها قحطی بلیت را در سینماها ایجاد کرده است. جا دارد یادی کنیم از مرحوم عسل بدیعی که از بازیگران فیلم های پوران درخشنده بود.
hiss-neshast1عکاس : مریم قاسمی

میرعلایی: «هیس! دخترها فریاد نمی زنند» از چند جهت مورد توجه است

در ادامه نشست، احمد میرعلایی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی گفت: ما طی سال گذشته چند فیلم را در فارابی تولید کردیم که از میان آنها می توان به “هیس! دخترها فریاد نمی زنند”، “دربند”، “استرداد” و چندین فیلم کودک اشاره کرد.

وی افزود: وقتی ما چند سال پیش وارد بنیاد فارابی شدیم با کمی تحقیق متوجه شدیم مشکل اصلی سینمای ایران نبود جذابیت است و باید به این موضوع توجه کرد. وقتی که سالن های سینمایی خالی است باید بدانیم که یک جای کار اشکال دارد و این به فیلمسازی بر نمی گردد بلکه باید به دنبال عنصر جذابیت باشیم.

میرعلایی ادامه داد: به هر حال سال‌ها طول کشید تا این فیلم‌ها تولید شدند که یکی از آثار شاخص میان آنها “هیس” است. فیلمی که پوران درخشنده تولید کرد از چند جهت مورد توجه است، او در زمان نوشتن فیلمنامه جامعه امروز ما را در نظر گرفت که عدم توجه والدین به کودکان در آن آسیب بزرگی را وارد می‌کند. ریشه هر خانواده در تربیت فرزندان است اما متاسفانه به دلیل برخی مشکلات این موضوع در حال فراموش شدن است اما درخشنده زنگ خطری را با این فیلم به صدا درآورد.

مدیرعامل بنیاد فارابی تاکید کرد: ما می خواستیم که این فیلم را نوروز امسال اکران کنیم که متاسفانه این امر محقق نشد و ما در این بخش کمی ضربه خوردیم اما امروز شاهد استقبال بیش از حد مخاطب از آن هستیم و امیدواریم پرفروش ترین فیلم سال شود.

وی با اشاره به حضور فیلم درخشنده در جشنواره فجر گفت: نمی خواهم از داوری جشنواره گله کنم اما فکر می کنم امروز جایزه مردم خستگی را از دل عوامل فیلم بیرون آورد به عقیده من بازی طناز طباطبایی و شهاب حسینی در این فیلم یک دانشگاه است البته همراهی یک گروه خوب باعث شد این فیلم شکل بگیرد.

میرعلایی در پایان عنوان کرد: ما در آستانه عید فطر هستیم و بهتر است در سینما بیشتر به دوستی ها بپردازیم اگر هم دید منتقدانه ای داریم با نرمی درباره آن صحبت کنیم. امیدوارم سینماگران هم این عید را برای خود بزرگ بدانند و بیشتر به همدلی ها بپردازند.

در ادامه این نشست پوران درخشنده گفت: من عاشق مردم هستم و جا دارد تمامی آنها برای استقبال از فیلم تشکر کنم. من می دانم که آنها به موقع از چیزی دفاع می کنند که حقشان است.

وی با اشاره به بازیگران این فیلم عنوان کرد: من همیشه از اینکه با شهاب حسینی همکاری کنم لذت می برم. او انسان بسیار خوبی است حتی قبل از اینکه بازیگر خوبی باشد. من این موضوع را درباره مرحوم خسرو شکیبایی نیز می گفتم. در کنار دیگر بازیگران این پروژه، همکاری با بابک حمیدیان را تجربه کردم که به عقیده من انسان بزرگی است. البته وی امروز در سفر حضور داشت و نمی توانست ما را همراهی کند.

NeshashtHiss2عکاس : مریم قاسمی

ما سیمرغ‌هایمان را از نگاه بلورین مردم گرفتیم

طناز طباطبایی بازیگر این فیلم افزود: جا دارد از بنیاد سینمایی فارابی، پوران درخشنده تشکر و قدردانی کنم، همچنین شهاب حسینی که من و نیما صفایی خیلی مدیون او هستیم، من بسیار از این همکاری لذت بردم.

وی ادامه داد: من در زمان جشنواره وقتی که قرار بود سفری به رفسنجان داشته باشیم نامه ای را برای مخاطبان نوشتم که در آن تاکید کردم که ما سیمرغ هایمان را از نگاه بلورین مردم گرفتیم. این بازخوردهای مردم لذت‌بخش‌تر از هر جایزه ای در دنیاست.

همدلی و همکاری بزرگترین تجربه این کار بود

شهاب حسینی درباره پوران درخشنده گفت: طی این سالها حس بزرگی و صبوری را من به عینه در وی دیدم و از مریدان تفکر او هستم. دل خانم درخشنده این روزها غمگین است چون مادرش را از دست داده، من از خدای بزرگ می خواهم روح مادرش را قرین رحمت کند.

وی افزود: من در این فیلم با بازی طناز طباطبایی حیرت را تجربه کردم. همچنین با حضور تمام این گروه به همدلی و همکاری بسیار خوبی رسیدم. نیما صفایی به عقیده من استعداد درخشانی است که می تواند در آینده جایگزین مناسبی برای بزرگانی باشد که شاید نباشند.

نیما صفایی دیگر بازیگر “هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند” افزود: خوشحال هستم که امروز در میان این گروه قرار دارم، خانم درخشنده به اندازه‌ای روی انتخاب نقش من حساسیت داشت که من بارها و بارها به دفتر وی رفتم و شاید باورتان نشود اینقدر که لاغر شدم. برای همه آرزو می کنم که در این سینما روزی با شهاب حسینی همکاری کنند.

درخشنده نیز با اشاره به حضور شهاب حسینی گفت: حسینی در این کار مشاور من بود و از حضور وی بسیار استفاده کردم.

وی ادامه داد: اگر کاری با مخاطب خود ارتباط برقرار کند و اگر دغدغه مردم با آن همراه شود مطئن باشید در طول ساخت نیز همین اتفاق برای عوامل افتاده است. در این پروژه نگاه خداوند برای پیشبرد کار با ما بود. همه با هم رفیق بودند و با عشق کار می کردند. جا دارد از مهین نویدی طراح گریم پروژه تشکر کنم که بارها و بارها برای رسیدن بازیگران به نقششان تست گریم زدند. البته قرار بود مریلا زارعی نیز ما را امروز همراهی کند که هم اکنون سر فیلمبرداری در مس سرچشمه کرمان است.

استقبال مردم از فیلم نشان داد که آن را پسندیده اند

طناز طباطبایی درباره واکنش مخاطبان به این فیلم عنوان کرد: من در جریان بسیاری از واکنش های فیلم چه در زمان جشنواره و در اکران عمومی هستم. ایمیل ها و تلفن های زیادی در این ارتباط دریافت کردم. این فیلم می تواند فضایی ایجاد کند برای کسانی که با این مسئله درگیر بودند ولی هرگز جرات بروز آن را نداشتند ولی حالا جرات پیدا کرده اند.

وی افزود: خیلی از خانم ها به من ایمیل زدند که بعد از دیدن این فیلم ساعت ها در خیابان راه رفتند و گریه کردند و بسیار از آن تاثیر گرفتند. خدا را شکر می کنم و این را اتفاق بزرگی می دانم.

شهاب حسینی نیز ادامه داد: من همیشه تحقیقاتی را برای کارهای خودم انجام می دهم. سینما قدمت زیادی در کشور ما دارد اما صنعت وارداتی است و ریشه آن در کشور ما نبوده است. زبان سینما جهانی است و باید به یک زبان مشترک تبدیل شود.

وی با اشاره به سینمای درخشنده عنوان کرد: “هیس! دخترها فریاد نمی زنند” را جزو سه اثر برتر کارنامه درخشنده می دانم. ما ممکن است آثاری از بزرگان سینما ببینیم که توقع ما را برآورده نمی کند اما درخشنده روند طبیعی را در سینما در پیش گرفته است. هرمی که وی در سینمای خود ترسیم کرده مخاطب را در راس آن قرار داده است.

NeshashtHiss3عکاس : مریم قاسمی

حسینی افزود: پیش از این ما با یک روند غلطی روبرو بودیم که مخاطب در پایین ترین بخش هرم قرار داشت اما امروز این گونه نیست. مخاطب سینمای ما حرفه ای و بسیار زیرک است. آنها سینمای دنیا را به خوبی دنبال می کنند و سینما دیگر برای آنها تفریح به شمار نمی آید بلکه یک دغدغه است، این مسئولیت ما را سنگین تر می کند.

وی تاکید کرد: خوشحالم در رکاب درخشنده بودم که این استاندارد را رعایت کرده است. نسل بازیگرانی همچون طناز طباطبایی و نیما صفایی نشان می دهد که شاخصه های خود را دارند مثل بازیگرانی همچون سوسن تسلیمی که وقتی رفتند ما تا سالها نتوانستیم جایگزینی برای آنها پیدا کنیم. “هیس! دخترها فریاد نمی زنند” در شان مردم این سرزمین است و استقبال از آن نشان داد که مردم آن را پسندیده اند.

نیما صفایی درباره حضور خود در “هیس! دخترها فریاد نمی زنند” گفت: روزهایی که فیلمنامه را می خواندم می دانستم که با کار سختی روبرو می شوم. در صحنه هایی از فیلم اینقدر شرایط دردناک بود که ما حتی گریه می کردیم. موضوعی که درخشنده در این فیلم مورد توجه قرار داده است در دنیا نیز مطرح می شود. خوشحالم در گروهی قرار داشتم که بزرگان و بهترین های سینما در آن بودند.

در ادامه مهین نویدی طراح گریم پروژه گفت: من حدود ۲۰ سال پیش در “پرنده کوچک خوشبختی” با درخشنده همکاری کردم و خوشحالم که در “هیس! دخترها فریاد نمی زنند” این تجربه تکرار شد. من فیلم های زیادی تاکنون کار کرده ام اما وقتی که قصه هیس را خواندم بسیار اثر عاطفی روی من گذاشت و از شخصیت پردازی ها لذت بردم.

ژیلا صادقی در ادامه این نشست تاکید کرد: من نام این جلسه را “مردم، نبض سینما را می گیرند” گذاشتم و جا دارد تاکید کنم که بهتر است در خانه سینما را باز کنیم، مردم پشت در مانده اند و بهتر است در را روی کسی نبندیم.

محمد رضا دلپاک طراح صدای این پروژه در ادامه گفت: همه مردم دنیا به یک زبان سکوت می کنند. تمام کسانی که سکوت کرده اند می توانند بیایند و با این فیلم زندگی را بهتر ببینند.

درخشنده: موضوع من قصاص قانونی نیست

درخشنده درباره موضوع قصاص در “هیس! دخترها فریاد نمی زنند” گفت: موضوع من قصاص قانونی نیست بلکه یک قصاص اجتماعی است که عمدتا این موضوع ها باید یک قربانی دهد. من می خواستم تاکید کنم که فقط فرزندآوری اهمیت ندارد و باید وقت و زمان را به آنها اختصاص دهیم ، به آنها اعتماد به نفس بدهیم باید به آنها فرصت دهیم که حرف بزنند.

وی افزود: چیزی که من در فیلم مطرح می کنم قصاص نیست، در پایان بندی فیلم ما کودکانی را می بینیم که با خنده از مدرسه بیرون می آیند، ما باید به آنها فکر کنیم، این خنده ها را چه کسانی باید حفظ کنند، ما در دو خانواده بزرگ می شویم یکی خانواده ای که متعلق به پدر و مادر ما است و دیگری آموزش و پرورش است. معلم نیز در این راستا نقش مهمی دارد. تک تک ما باید به آینده فرزندانمان فکر کنیم.

NeshashtHiss4عکاس : مریم قاسمی

درخشنده ادامه داد: در فیلم ما متجاوز اعدام می شود اما ما متجاوزان زیادی می بینیم که در جامعه زندگی می کنند. در خارج از کشور به راحتی درباره چنین موضوعاتی صحبت می شود و مردم با هم حرف می زنند اما چون جامعه ما اخلاق مدار است و ترس از آبرو محدوده وسیعی دارد باعث می شود که روی چنین مسائلی سرپوش بگذاریم اما ما وظیفه داریم آن را افشا کنیم.

وی با اشاره به اولین نمایش فیلم خود در سینما فرهنگ در زمان جشنواره گفت: در اولین نمایش فیلم در سینما فرهنگ قلبم به شدت می زد، می ترسیدم که مبادا در میان دیدن فیلم یک نفر فریاد بزند و از بغضی که در گلویش مانده است، حرف بزند. بحث من مسئولیتی است که همه ما با آن روبرو هستیم. من به خاطر پول و شهرت به سینما نیامده ام، بهترین لحظه زندگی من زمانی بود که مردی با من تماس گرفت و گفت من پدر آینده ام ممنونم که این فیلم را ساخته اید، به همه می گویم این فیلم را ببینید. امیدواریم دولت امکاناتی را فراهم کند که این فیلم در سطح بین المللی نیز به خوبی دیده شود.

شهاب حسینی درباره حضور خود در فیلم های متفاوت گفت: اعتبار سیمرغ و جایزه سم کار ما تلقی می شود. وقتی عنوان همراه فرد نباشد عاشقانه و آزادانه حرکت می کند، این جایزه ها باعث می شود که ما دست به عصا حرکت کنیم و عشق جای خود را به ترس می دهد. من یک خط مشی حسی دارم و خودم را پیرو آن حرکت می دهم. حضورم در “هیس! دخترها فریاد نمی زنند” به این دلیل بود که معتقدم سینما باید طرح موضوع کند.

وی افزود: درخشنده در این فیلم از تمام وجود دغدغه خودش را مطرح کرده است من نیز روی چنین موضوعاتی حساسیت دارم و دلم می خواست که در این فیلم حضور داشته باشم.

درخشنده درباره پروژه بعدی خود در سینما گفت: بعد از جشنواره با واکنش های مردمی انرژی خاصی گرفتم، موضوع بعدی که به آن می پردازم یک آسیب جدی در جامعه به شمار می رود که طلاق است. در فیلم جدیدم این موضوع را ریشه یابی می کنم. تحقیقات میدانی را آغاز کردم و امیدوارم بتوانم به زودی آن را کلید بزنم، عنوان فیلم “خانم مال معرفی کنید” است.

در پایان محمد رضا دلپاک عنوان کرد: جا دارد از محمد شاهوردی صدابردار، کارن همایونفر آهنگساز و دیگر عوامل فیلم تشکر کنم، خوشحالم در این فیلم صدانوشتی وارد کنیم که از طریق آن مخاطب ارتباط خوبی برقرار کند. خوشبختانه صنعت صدا در ایران در حال پیشرفت است.

درخشنده نیز تاکید کرد: کاری که محمد رضا دلپاک انجام داد خلاقیت در صدا است که بسیار روی کار ما تاثیر گذاشت، از دیگر عوامل فیلم همچون هایده صفی یاری تدوین گر و مرتضی پورصمدی تشکر می کنم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>