سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۳ مهر ۱۳۹۸ در ۲:۴۵ ب.ظ چاپ مطلب
در نخستین نشست رسانه‌ای مدیرعامل مرکز گسترش مطرح شد:

تولید مشترک در حوزه انیمیشن و مستند/ جذب، حمایت و برنامه‌ریزی برای فروش بین‌المللی

hamidi-moghadam

محمد حمیدی‌مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گفت: تولید مشترک در حوزه انیمیشن و مستند از اهداف اصلی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در دوره جدید مدیریت است.

به گزارش سوره سینما ، محمد حمیدی‌مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در نخستین نشست رسانه ای مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که سه شنبه ۲۳ مهرماه ۱۳۹۸ برگزار شد عنوان کرد : سینمای مستند ما شاید به خوبی در حوزه کشورهای اطراف ما معرفی و شناسایی نشده که ورود مستندسازان به هفته های فیلم کشورهای مختلف اهداف مهمی را دنبال می کند که علاوه بر آشنایی این فیلمسازان با یکدیگر و جذب منافع مشترک و نمایاندن زیست واقعی جامعه ایرانی از منظر مستند ، دنبال تولید مشترک به عنوان مهم ترین دستاورد هستیم .

وی افزود : به اعتقاد من رسیدن به تولید مشترک در حوزه انیمیشن و مستند از اهداف اصلی مرکز گسترش سینمای مستند وتجربی در دوره جدید مدیریتی خود است .

وی ادامه داد : نگاه فستیوالی اگرچه مهم است ولی جهان های انتزاعی در درجه های چندم اهمیت هستند و نگاه مخاطب و نگاه به درون برای ما به مراتب مهم تر از فستیوال است.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت نمایش ما در فستیوال ها خوب است اما وضعیت فروشمان خوب نیست.

یکی از اهداف مهم ما در مرکز  جذب و حمایت از پخش کننده خصوصی فعال در حوزه انحصاری انیمیشن است که به زعم ما حلقه مفقوده سینما در حوزه سینمای مستند تجربی و انیمیشن همین عدم فروش و جریان مالی است. نفع مادی و برگشت سرمایه فضای پویایی را به وجود می آورد.

حمیدی مقدم ادامه داد: شیوه‌نامه حمایتی مرکز نگاهی عادلانه در تقسیم منابع دارد. براساس این شیوه نامه در تمامی حوزه های حمایتی مستند، انیمیشن و فیلم تجربی نگاهی عادلانه در تقسیم منابع داریم.

وی با اشاره به اهمیت مرکز گسترش در نقشه سینمای ایران، اظهار کرد: با توجه به وضعیت مالی امروز سینما ممکن است مرکز نقش تعیین کننده ای در این زمینه نداشته باشد اما به لحاظ استراتژیک نقش ویژه ای در سینمای ایران دارد. با توجه به تحولات سریع جامعه و فناوری های رسانه قابلیت مستند سازی گسترش یافته است و به اشتراک گذاشتن آن در فضای امروز آسان تر شده است. مرکز با این شناخت میخواهد از این فرصت استفاده کرده و با این جهان بیرونی ارتباط برقرار کند.

وی در تبیین پنج جایگاه اصلی مرکز گسترش در سینمای ایران گفت: مرکز گسترش در وضعیت فعلی سینما از پایگاه های اصلی تولید فیلم مستند است. به لحاظ قرار گیری در جشنواره جهانی و تولید آثار قابل تامل، تنوع گونه ها و ژانر های متفاوت مستند و همچنین زیر مجموعه های خارج از مستندها و رئالیسم های اجتماعی مرکز قابلیت بسیاری دارد.

حمیدی مقدم با تاکید بر این که مرکز گسترش در زمینه تولید انیمیشن هم تاثیرگذار است، تصریح کرد: این صنعت با توجه به زیرساخت ها و قابلیت هایش جایگاه اساسی در مرکز دارد و به خوبی حمایت ویژه خود را از انیمیشن کوتاه تجربی خلاقانه نشان داده است. با بررسی جشنواره های جهانی متوجه می شویم مرکز هر ماه خبرهای خوبی در زمینه دریافت جوایز بین المللی دارد. هدف ما ورود به بازار جهانی با توجه به استعداد های موجود در حوزه انیمیشن کوتاه است که پلی برای ورود به انیمیشن بلند و تعامل با خارجی هاست و امیدواریم این نگاه هنری ما را به سینمای جهان متصل کند.

مدیرعامل مرکز گسترش با بیان این که فیلم های تجربی هم مانند انیمیشن با فراز و فرود و رفت و برگشت های مدیریتی دچار نقصان بوده اند، گفت: امسال با حمایت دکتر انتظامی و مدیر سابق مرکز، تولید فیلم های تجربی به مرکز برگردانده شد و فیلمسازان کوتاه که در مرحله عبور از فیلمسازی کوتاه به بلند هستند و تمایلی به ساخت فیلم های سینمای بدنه ندارند با سرمایه گذاری مرکز فضایی برای ساخت فیلم تجربی یافتند. سینمای تجربی با توجه به نگاه نویی که دارد می تواند راه گشا بوده و هوای جدیدی در سینمای داستانی با توجه به نگاه و فرم هایش ایجاد کند.

وی در ادامه افزود: نگاهی از گذشته در مرکز گسترش وجود داشته تحت این عنوان که تهران مرکز نیست و این نگاه باعث ایجاد خانه های مستند در شهرستان ها شد و اشتیاق فیلمسازان شهرستانی با وجود این خانه ها تا حدی پوشش داده شد. با حمایت اداره کل ارشاد استان ها مرکز و آنها دو بازوی حمایت از خانه های مستند شدند و امیدواریم شاهد اتفاق های خوبی در این زمینه باشیم. امسال در آمار درخواست حضور فیلم های مستند در جشنواره سینماحقیقت این اشتیاق فیلمسازان شهرستانی مشهود بود.

حمیدی مقدم با تاکید بر برگزاری جشنواره سینماحقیقت به عنوان مهم ترین جشنواره مستقل از جهت پرداخت به سینمای مستند در خاورمیانه افزود: با توجه به سیاست شفافیت و اجرای این سیاست در وزارت ارشاد با اهمیت ویژه ای که آقای انتظامی به این موضوع دارد، شیوه نامه مرکز گسترش که کار جدیدی است، طراحی شد. این شیوه نامه در سازمان های دیگر هم طراحی خواهد شد. ما انتشار این شیوه نامه را با جلسه امروز همراه کردیم و همه چیز در حوزه حمایتی با نگاه عادلانه در تقسیم منابع برای همه فیلمسازان قابل رصد هست و همه از طریق وب سایت مرکز و سازمان سینمایی میتوانند به آن دست پیدا کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شیوه نامه حمایتی مرکز به صورت آنلاین منتشر می شود و هر فرد که طرح و فیلمنامه ای دارد، میتواند با ارائه طرح خود مراحل بررسی آن را از طریق سایت دنبال کند. به این طریق از ارائه طرح های مشترک و تکراری جلوگیری می شود. ما از هر پیشنهاد تازه ای در این شیوه نامه استقبال می کنیم تا بتوانیم نگاه های جدیدی را اعمال کنیم .


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>