سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۶ آبان ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۰ ق.ظ چاپ مطلب

محمدرضا شفاه: رفع توقیف فیلم‌ها سلیقه‌ای نباشد/ بلاتکلیفی اکران «دیدن این فیلم جرم است!»

shafah

محمدرضا شفاه تهیه‌کننده فیلم سینمایی «دیدن این فیلم جرم است!» از بلاتکلیفی صدور مجوز اکران فیلمش به شدت انتقاد کرد.

به گزارش سوره سینما، محمدرضا شفاه تهیه‌کننده فیلم سینمایی «دیدن این فیلم جرم است!» درباره وضعیت صدور مجوز نمایش این فیلم گفت: یک سال گذشت و فراخوان سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر هم صادر شد اما هنوز سازمان سینمایی زیر بار مجوزی که خود به فیلم «دیدن این فیلم جرم است!» داده نرفته است.

این تهیه‌کننده ادامه داد: در روزهای اخیر شاهد صدور مجوز نمایش فیلم «خانه پدری» پس از ۱۰ سال بودیم و از طرفی آقای طباطبایی نژاد معاون ارزشیابی و نظارت از ایستادگی سازمان سینمایی پای مجوز نمایش این فیلم گفتند و دیگران را توصیه به حرکت بر مدار قانون کردند. لازم است به ایشان یادآوری کنیم همین سازمان سینمایی مجوز ساخت فیلم «دیدن این فیلم جرم است!» را صادر کرده و چگونه است آقایانی که پای صدور مجوز مدیران ۱۰ سال قبل اینطور می ایستند پای مجوز ساختی که خودشان صادر کرده‌اند نمی‌ایستند و مدت‌هاست با امروز و فردا کردن قانون شکنی می‌کنند؟ موضوع آنجا متناقض‌تر می‌شود که بدانیم همین چند ماه پیش و در اسفند ۹۷ معاون سابق ارزشیابی و نظارت از ما می‌خواهد از اکران نوروزی صرف‌نظر کنیم و وعده می‌دهد هر زمان دیگری که خواستیم مجوز فیلم در دست ما خواهد بود و می‌توانیم فیلم را اکران کنیم اما وقتی این تعهد سازمانی را به مدیران جدید سازمان سینمایی یادآوری می‌کنیم به بهانه اینکه این وعده مدیران پیشین بوده است از انجام تعهدشان سر باز می‌زنند.

وی تاکید کرد: قبول کنید برای ما با چنین تجربه‌ای شنیدن این حرف‌ها بیشتر به مزاح می‌ماند. آقایانی که تعهد و قول چند ماه پیش سازمان‌شان را به هیچ می‌گیرند و به بهانه تغییرات مدیریتی قولشان را فراموش می‌کنند بهتر است متناقض عمل نکنند.

شفاه با اشاره به شعار شفافیت در سازمان سینمایی گفت: به زعم من سازمان سینمایی حتی در اجرای شفافیت و قانون سلیقه‌ای و ناعادلانه برخورد می‌کند و اگر قرار است عدالت را درباره آثار هنری و هنرمندان اجرا کند نمی‌شود همزمان یک فیلم را پس از ۱۰ سال رفع توقیف کنید اما خودتان توقیف کننده یک فیلم تازه ساخت باشید.

وی ادامه داد: متاسفانه در دوره‌های مختلف، سازمان سینمایی به جولانگاهی برای سیاست‌بازی مدیران تبدیل شده است. سال‌ها است توقیف و رفع توقیف فیلم‌ها کالای بده بستان‌های جناحی و گروکشی‌های سیاسی شده است. ای کاش رفع توقیف فیلم‌ها واقعاً به دلیل علاقه به آثار یا هنرمندان انجام می‌شد اما بعید می‌دانم که کسی مانده باشد که نداند این مساله دفاع از حقوق فیلمساز‌ها در بطن خود چه اهداف زودگذر سیاسی و جناحی‌ای را تعقیب می‌کند.

تهیه‌کننده «دیدن این فیلم جرم است!» افزود: یک زمانی در سازمان سینمایی «سانسور» و «توقیف» سلیقه‌ای بود حالا مدتی است که رفع سانسور و رفع توقیف هم سلیقه‌ای و سیاسی شده است. آقایان! اگر واقعاً از فرهنگ برخاسته‌اید و می‌خواهید پای هنرمند بایستید در رفع توقیف سلیقه‌ای عمل نکنید.

شفاه در انتها بیان کرد: رفع توقیف اخیر فیلم‌های سینمایی و توقیف همزمان «دیدن این فیلم جرم است!» راستی آزمایی خوبی برای سازمان سینمایی است و مشخص می‌کند که آقایان چقدر در حمایت از هنر و هنرمند صادق‌اند. امیدوارم مسببان توقیف فیلم ما با همان سعه صدری که با فیلم آقای عیاری برخورد کردند، با ما برخورد کنند و نشان دهند قضاوت‌ها درباره برخورد سیاسی با این فیلم غلط بوده است.

منبع: خبرگزاری صبا


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>