سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۸ مرداد ۱۳۹۲ در ۲:۱۴ ب.ظ چاپ مطلب
توصیه محمدرضا اصلانی به دانشجویان سینما/

اصلانی: امیدوارم سینما از عامی‌گری فاصله بگیرد/ساخت فیلمی درباره سعدی

mohamadreza-aslani

محمدرضا اصلانی با اعلام خبر نگارش فیلمنامه‌ای سینمایی درباره سعدی ابراز امیدواری کرد در مدیریت جدید سینما از عامی‌گری فاصله بگیرد.

محمدرضا اصلانی با اعلام خبر نگارش فیلمنامه‌ای سینمایی درباره سعدی ابراز امیدواری کرد در مدیریت جدید سینما از عامی‌گری فاصله بگیرد.

اصلانی نویسنده، شاعر، مستندساز و کارگردان سینما را آخرین بار با فیلم «آتش سبز» در عرصه کارگردانی دیدیم.وی در گفتگویی کوتاه با خبرنگار سوره سینما درباره فعالیت‌های اخیر خود گفت: ساخت مستند بلند به نام «تهران هنر مفهومی» را تمام کرده‌ام و آماده نمایش شده است دارم آن را زیرنویس می‌کنم. یک مستند دیگر به نام «مرحوم آشتیانی» را در مرحله مونتاژ دارم. ستاره سماوی دارد آن را مونتاژ می‌کند. احتمالا نام آن را عوض می‌کنم.

وی درباره دوری‌اش از سینما و تصمیمش برای ساخت فیلم بلند گفت: قصد ساخت فیلم سینمایی دارم ولی باید ببینم شرایط چه طور پیش می‌رود. در حال حاضر روی نگارش یک فیلمنامه بلند سینمایی درباره سعدی کار می‌کنم که امیدوارم آن را بسازم.

اصلانی که سابقه تدریس سینما دارد در این باره توضیح داد: دیگر مدتی است تدریس نمی‌کنم. انگیزه تدریس از من گرفته شده. انتخاب دانشجویان سینما روند درستی ندارد. یکی از دلایلی که دوست ندارم تدریس کنم، دیدن دانشجویانی است که بدون انگیزه و دانش کافی وارد دانشگاه شده‌اند.

وی اضافه کرد: برای سینما خواندن، هوش بالا، اطلاعات گسترده و دانش همه‌جانبه از رشته‌های مختلف نقاشی‌، تئاتر و هنرهای تجسمی لازم است. اما متأسفانه دانشجویانی که امروز رشته سینما را انتخاب می‌کننداین طور نیستند. خیلی از آنها به رشته‌های دیگر علاقه داشته‌اند ولی بر حسب اتفاق یا هر چیز دیگر سینما می‌خوانند. چنین گزینشی برای دانشگاه صحیح نیست.

اصلانی درباره موج امیدواری که با روی کارآمدن دولت جدید سینماگران را دربرگرفته گفت: امیدوارم این امید، امید درستی باشد و همه چیز با خیر و خوبی ادامه پیدا کند و سینما در فضایی درست و امیدوارانه نفس تازه بگیرد نه اینکه فضای آن عامی‌تر از پیش شود.

محمدرضا اصلانی نگارش فیلمنامه فیلم‌های سینمایی «خط»، «سوزنبان»، «سوی شهر خاموش»، «تنگنا»، «مرثیه»، «صبحروزچهارم»، «باغ‌سنگی» را در کارنامه دارد. ساخت مجموعه‌های تلویزیونی «سمک عیار»، «غبارنور»، «منطق الطیر» از جمله فعالیت‌های وی در زمینه ساخت سریال تلویزیونی محسوب می‌شود.