سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۹ آبان ۱۳۹۸ در ۱۰:۳۱ ق.ظ چاپ مطلب
در «شب سینمای آلمان» جشنواره فیلم رشد عنوان شد؛

احمدرضا معتمدی: اول بیاموزیم و بعد، مدعی آموزش باشیم

shabe-cinemaye-alman-motamedi

«شب سینمای آلمان» در چهل‌و‌نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد با حضور جمعی از علاقه‌مندان در سینما فلسطین برگزار شد.

به گزارش سوره سینما، در ابتدای این مراسم «وحید گلستان» دبیر چهل‌و‌نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، گفت: شب سینمای آلمان ادامه راه و ارتباط ایران با سینماهای جهان محسوب می‌شود. امسال آلمان و هند بیشترین آثار متقاضی حضور در جشنواره را داشتند و صد البته برای ما بخش جذاب این جشنواره همکاری با آلمان بود.

در ادامه، «بنفشه اصفهانی» برگزار کننده فستیوال فیلم علمی آلمان پشت تریبون قرار گرفت و گفت: کودکان هر جامعه آینده آن جامعه را می‌سازند و در ایران نزدیک نیم قرن است که به این موضوع از طریق جشنواره رشد پرداخته شده است.

او درباره فستیوال فیلم علمی آلمان توضیح داد: جشنواره ما پانزده سال است که برگزار می‌شود و به موضوعاتی مانند انرژی‌های تجدیدپذیر، طبیعت و نحوه مراقبت از آن و سایر موضوعات مرتبط با محیط زیست می‌پردازد.

اصفهانی افزود: این جشنواره در بیش از ۲۵ کشور در سراسر جهان درحال برگزاری است، چه خوب که ایران هم جزوی از این کشورهاست. بسیار خوشحالیم که با کار فرهنگی می‌توانیم پل‌های فرهنگی را بین کشورهای گوناگون ایجاد کنیم.

او متذکر شد: ما در فستیوال فیلم علمی آلمان، هنوز راه زیادی برای یادگیری از برادر بزرگترمان یعنی «جشنواره فیلم رشد» در پیش داریم.

در این قسمت از برنامه، کلیپی با محتوای معرفی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برای حاضران پخش شد.

محمود احمدی مولف کتاب‌های درسی در بخش دیگری از این برنامه درباره دشواری‌های تألیف کتاب درسی عنوان کرد: امروزه روش‌های آموزش پیچیده شده‌اند و تألیف کتاب به سادگی گذشته نیست، هدف‌های آموزش و پرورش مجموعه‌ای از پیچیدگی‌هاست. زمانی که صحبت از شایستگی به میان می‌آید همزمان از دانش و علم یاد می‌شود، علاوه بر این‌ها باید به دنبال تفکر و ایمان هم باشیم.

وی ادامه داد: هدف بسیار گسترده تر از قبل شده است، حالا مسئله اصلی پیدا کردن چیزهایی است که باید دنبال کنیم تا دانش آموران با آن همراه شوند و ارتباط برقرار کنند.

احمدی ادامه داد: زمانی که شروع به ساخت فیلم‌های آموزشی کردم، بارها با کارگردان هنری آن مجموعه به مشکل خوردم و دعوایمان شد و تولیدی نداشتیم اما بعد از مدتی تصمیم گرفتیم فیلم‌های آموزشی را با کمک بچه‌ها و تصمیم گیری کارگردان تولید کنیم. این نوع فیلم آموزشی کودکان را به عنوان تماشاگران فعال در نظر می‌گیرد.

این مولف با اشاره به نیاز کودکان به فیلم‌های درسی توضیح داد: در تمامی رشته‌های درسی به فیلم آموزشی نیاز داریم، برای کودکان کلاس اول تا دهم ده هزار زنگ آموزشی داریم و اگر برای هر کلاس یک کلیپ پنج دقیقه‌ای ضبط کنیم، رقمی غیر قابل باور و دست نیافتنی به دست می‌آید و این عدد فقط برای کودکان ایران نیست.

وی ادامه داد: فیلم‌های آموزشی باید در یک جریان خیرخواهانه تولید شوند و این باید هدف جامعه فیلمساز باشد.

احمدی گفت: ۲۱ سال است که به عنوان داور جشنواره فیلم رشد در بخش فیلم‌های آموزشی داستانی و مستند متمرکز بودم. در تمام این مدت شاخصه‌هایی برای انتخاب یک فیلم خوب داشتم؛ این که فیلم موضوع مهمی داشته باشد، به دانش آموز و زندگی‌اش کمک کند، صحت محتوایی داشته باشد و در فیلم تحقیق خوبی انجام شده باشد و اطلاعات غلطی به مخاطب داده نشود. و همچنین، این که دانش‌آموز بتواند با دیدن فیلم آموزشی یادگیری فعال داشته باشد. امیدوارم این جشنواره و برگزاری اش تولید فیلم هایی از این نوع را افزایش بدهد.

در بخشی از این مراسم، دکتر کشاورزی مسئول تبادلات آموزش عالی بینافرهنگی ایران و آلمان، گفت: زمانی که مسئل سیاسی و اقتصادی ارتباط کشورها را کمرنگ می کند هنر این ارتباط را دوباره پررنگ می‌کند.

او اظهار داشت: تئاتر و سینما گاه تصاویری از زندگی مردمان را نشان می‌دهند و این جشنواره فرصتی برای نشان دادند مسائل زندگی دانش آموزی است.

دکتر «احمدرضا معتمدی» کارگردان سینمای ایران و عضو هیأت انتخاب چهل و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی رشد، به عنوان آخرین سخنران شب سینمای آلمان روی صحنه رفت و در صحبت‌های خود با اشاره به لزوم برانگیختن دانش‌آموز نسبت به پرسشگری، به «پاریس تگزاس» اثر جاودانه «ویم وندرس» کارگردان آلمانی اشاره کرد و اظهار داشت: پاریس تگزاس یک اتوپیاست. یک موضع خیالی است و قهرمان این فیلم در هیچ شهری نمی‌تواند آن را بیابد، بنابراین در یک بیابان دنبالش می‌گردد. او در حالی که پسرش بزرگ شده، به او می‌گوید می‌خواهی مادرت را ببینی همانطور که من دنبال مادرم می‌گردم؟

معتمدی گفت: گاهی اوقات فکر می‌کنیم دیالوگ‌نویسی متعلق به نمایشنامه است، اما مهم‌ترین دیالوگ‌هایی که به سینما مربوط می‌شود بین این دو نفر ردوبدل می‌شود و در دیالکتیک دیالوگی که رد و بدل می‌شود، درمی‌یابیم که مادر در این فیلم صرفا یک هویت زمینی دارد و «ویم وندرس» به بهترین وجه این پرسش را مطرح می‌کند که مادر ما کیست و اصل و موطن ما کجاست؟ یعنی همان پرسش اصلی که هر کس درباره هویت، اصالت، مبداء و منشاء خود دارد، در یک داستان بسیار ساده با یک واقعه کاملا قابل لمس مطرح می‌شود.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: موفقیت «پاریس تگزاس» به خاطر این است که سئوال را به درستی مطرح می‌کند.

او همچنین به «فیتس کارالدو» اثر «ورنر هرتسوک» دیگر فیلمساز شهیر سینمای آلمان اشاره کرد و گفت: در این فیلم، عمیق‌ترین پرسش‌هایی که در زمینه سیر و سلوک انسان و طی مراحل عرفانی مطرح می‌شود، در یک داستان بسیار ساده و مستند بیان شده است.

معتمدی به فیلم «تونی اردمن» نیز به عنوان یک نمونه موفق دیگر از سینمای آلمان در بحث پرسش‌گری و آموزش اشاره کرد و گفت: خانم «مارن اِده» در این فیلم از طریق شوخی و طنز، درباره ماهیت سرمایه‌داری جدید صحبت می‌کند، در حالی که این خانم بیش از چهل سال سن ندارد…

معتمدی در پایان عنوان کرد: با وجود این همه معلم بزرگ که در فلسفه  وهنر داریم، نمی‌دانم چرا وضعیت آموزشی به این شکل پیش می‌رود، در حالی که خداوند این معلم‌ها را خلق کرده و در اختیار ما قرار داده است…

او تأکید کرد: اول بیاموزیم و درس بگیریم و بعد، مدعی آموزش و درس دادن باشیم.

در بخش پایانی «شب سینمای آلمان»، «وحید گلستان» دبیر جشنواره با اشاره به نمایش مستند «حافظ و گوته» اثر فرشاد فرشته‌حکمت و نمایش آن در برنامه چهارشنبه جشنواره، از حاضران خواست بعد از تحلیل‌های مطرح شده در برنامه «شب سینمای آلمان»، این اثر شاخص را از نگاهی دیگر ببینند و مورد توجه قرار دهند.

در پایان «شب سینمای آلمان» حاضران برای ثبت یک قاب یادگاری روی سن رفتند.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>