سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۸ دی ۱۳۹۸ در ۵:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب
در نشست خبری سیزدهمین جشن منتقدان مطرح شد:

توجه به کیفی‌گرایی در سینمای ایران/ برگزاری سه بزرگداشت

jashn montaghedan

نشست خبری سیزدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران صبح یکشنبه هشتم دی‌ماه در سالن زنده‌یاد سیف‌الله داد خانه سینما برگزار شد.

به گزارش سوره سینما، در ابتدای این نشست جعفر گودرزی دبیر جشن از پوستر جشن سیزدهم که توسط آرمان داودی طراحی و اجرا شده است، رونمایی کرد.

توجه جشن منتقدان به کیفی‌گرایی در سینمای ایران

دبیر جشن سیزدهم در ادامه گفت: در حال حاضر که سینمای ایران به سمت کثرت تولید پیش می رود نیازمند مراقبت، رونق و ارتقاء است. انجمن منتقدان با حضور منتقدان دلسوز و دغدغه مندمی‌تواند ارزیابی درستی از این شرایط داشته باشد و خروجی آن باعث تشویق سینماگرانی است که بیشتر به شاخصه‌های کیفی توجه دارند و برآیند آکادمی منتقدان می‌تواند خروجی یک سال سینما را با یک جهت دیگر ترسیم کند. به نظرم این جشن می‌تواند چراغ و مشعل خوبی باشد و یک سری شاخصه‌ها را تعریف کند چراکه ما به یک بزنگاه کیفی نیاز داریم.

زمان و مکان برگزاری جشن سیزدهم

جعفر گودرزی افزود: امسال سیزدهمین دوره جشن منتقدان قرار است ۱۳ دی ماه در سالن آمفی‌تئاتر ستاد مرکزی دانشگاه علوم‌پزشکی دانشگاه تهران برگزار شود. این یک سالن ویژه است و شاخصه‌هایی دارد که حتی ممکن است بعد از جشن منتقدان مورد توجه قرار گیرد و جشن‌ها و مراسم دیگری هم در آن برگزار شود.

حامی جشن سیزدهم

دبیر جشن سیزدهم منتقدان از مجله حقوقی دادگر به عنوان حامی این دوره جشن نام برد و گفت: از همدلی و تلاش‌ و حسن‌نیت خانم دکتر شفیعی که همچون سال گذشته حامی و همراه جشن بوده‌ است، سپاسگزاری می‌کنم.

فردا اعلام نامزدهای جشن منتقدان

گودرزی ادامه داد: این را باید عنوان کنم که امیدوارم آرا به شکلی باشد که شأن منتقدان حفظ شود. ما همیشه به سلامت آرا فارغ از مصلحت‌اندیشی و جنبه‌های سیاسی افتخار کرده‌ایم. جمع‌بندی نهایی آرا انجام شده و ما فردا دوشنبه ۹ دی ماه، نامزدها را اعلام می‌کنیم. امیدوارم خروجی این جشن یک قدم رو به جلو برای سینمای ایران محسوب شود. ضمن آن که امسال بیش از صد منتقد در رای‌گیری ما شرکت کردند که این حائز اهمیت است.

او در این نشست از پژمان لشکری‌پور به عنوان مشاور دبیر و محمدرضا لطفی به عنوان سازنده فیلم بزرگداشت‌های جشن نام برد و گفت: جشن سیزدهم با همکاری اعضای انجمن صنفی منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران برگزار می‌شود.

بزرگداشت اکبر عبدی، علیرضا زرین‌دست و عباس یاری

دبیر جشن سیزدهم منتقدان در ادامه گفت: در این دوره سه بزرگداشت از ۲ هنرمند و یک منتقد داریم. اکبر عبدی بازیگر سینما، علیرضا زرین‌دست مدیر فیلمبرداری سینما و عباس یاری منتقد پیشکسوت مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

رقابت فشرده در آرای آکادمی

در ادامه نشست خبری جشن منتقدان، علی علایی مدیر آکادمی سیزدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی در سخنان خود گفت: نوبتی بودن کسب جایزه در این جشن مهم نیست، به طوری که هنرمندانی بوده‌اند که به صورت متوالی برنده شده‌اند. این یک رای‌گیری جمعی است و امسال رقابت فشرده‌تر بوده است.

او گفت: در جمع‌بندی آرای اعضای آکادمی جشن سیزدهم، گاه رقابت به گونه‌ای به هم نزدیک می‌شد که با توجه به شمارش آرا اختلاف ها به اعشار می‌رسید و برای اینکه حق کسی ضایع نشود باید دقت می‌کردیم. در برخی رشته‌ها قرار شد تا هفت نامزد داشته باشیم. همچنین در صدر جدول آرا، رقابتی فشرده‌ داشتیم و این خودش را در شکل اهدای جوایز نشان می‌دهد.

علایی گفت: توجه به دستاوردهای فنی فیلم‌های ایرانی همیشه مهم است اما از آنجا که برخی از اعضا، اصلا در این رشته‌ها رأی نمی‌دهند، از همین رو برخی رشته‌ها را امسال در دستاوردهای فنی گنجانده‌ایم. برای مثال مهندسی صدا، گریم و … در میان دستاوردهای فنی هستند و به همین دلیل ما به این نتیجه رسیدیم که تعداد نامزدها در این بخش زیاد باشد.

پوستر سیزدهمین جشن منتقدان

poster jashn montaghedan


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>