سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۶ بهمن ۱۳۹۸ در ۱۲:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب
در نشست خبری سی‌و‌هشتمین جشنواره تئاتر فجر تصریح شد:

برگزاری چهار بزرگداشت در اختتامیه جشنواره/ هنرمندان انصرافی، خود پاسخگو باشند

neshast-theatre-fajr

در سی‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بزرگداشت استاد آندرانیک خچومیان، حسین عاطفی، مهدی لزیری و کریم اکبری مبارکه برگزار خواهد شد.

به گزارش سوره سینما، نشست خبری سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با حضور شهرام کرمی ریاست سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر ، نادر برهانی مرند دبیر این جشنواره و وحید لک مدیر روابط عمومی در سالن مشاهیر تئاتر شهر امروز برگزار شد.

در ابتدای مراسم شهرام کرمی ریاست سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر گفت: جشنواره تئاتر فجر منجر به رشد و رونق هنر نمایشی شده است که در سال ۶۱ در زمان جنگ آغاز شده و ما امروز به عنوان میراث دار سرمایه هنرهای نمایشی هستیم.

وی افزود: در حال حاضر ۹ ماه از آغاز فعالیت های این دوره از جشنواره می گذرد. و ثمره آن قطعا حضور  آثار منتخب و با کیفیت است.اهمیت این رویداد و تاثیر آن برای همگان واضح است.ما معتقدیم

این جشنواره با بهره مندی از سرمایه هایی نظیر جامعه هنرمندان به ثمر می رسد.

کرمی خاطرنشان کرد:در این دوره از جشنواره با چند چالش نظیر فقدان اعتبار روبرو بوده ایم. این در حالی است که اعتبار این دوره نسبت به سالهای گذشته با کسر بودجه مواجه بوده ایم و این دوره هم بدون مشارکت هیچگونه اسپانسری برگزار شده است. ما همیشه در حسرت حمایت های مالی بوده ایم و این گله را دارم که همچنان حامی و اسپانسری از این رویداد هنری وجود ندارد. بر این اساس ما همیشه به دنبال برگزاری فشرده جشنواره بوده ایم تا  چالش های آن را به حداقل برسانیم.

وی عنوان کرد:تحریم های اقتصادی از دیگر مشکلات ما بوده است بنابراین ما همیشه به دنبال حمایت از آثار با کیفیت بوده ایم.

وی اظهار داشت: عدم تمایل حضور برخی گروه های نمایشی از جمله مشکلات دیگر ما است. یکی از موضوعات مهم در شکوفایی تئاتر همدلی و‌ هماهنگی خانواده تئاتر ایران است. این تصمیم به خودی خود قابل احترام است و با این وجود همدلی و اعلام حضور و مشارکت اهالی این هنر قطعا جشنواره بهتری خواهیم داشت .

رییس سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر در خصوص انصراف هنرمندان از جشنواره تئاتر یادآور شد:وظیفه من حمایت از تئاتر است و دفاع من ، دفاع از جایگاه هنری و خانواده تئاتر است. انصراف افراد یک تصمیم فردی و جمعی بوده و خودشان باید پاسخگو باشند. عدم حضور هنرمندان تمام برنامه های یک رویداد هنری را با اختلال روبرو کرد این در حالی است که بیش از ۳۰ گروه تئاتری انصراف دادند. نباید شرایط را برای دو دستگی در اهالی هنرهای نمایشی فراهم کرد  و ما سعی کرده ایم  مجددا از هنرمندان به حضور در جشنواره دعوت شود.من معتقدم باید در فراخوان جشنواره تدبیری برای از بین رفتن فرصت ها برای گروه های متقاضی به شرکت در جشنواره سنجیده شود.

وی ادامه داد:این جشنواره ،جشنواره ای با عزت و پر افتخار است و تئاتر سرمایه هایی دارد که به هر نحوی به حیات خود ادامه می دهد.من انتظار داشته ام خانه تئاتر به همه وجوه تئاتر توجه کند و معتقدم در همه وجوه باید حمایت کند به تاثیر جشنواره، صیانت از هنرمندان توجه ود. و من در طی دو سال گذشته تلاش کرده ام بدبینی نسبت به هنرهای نمایشی را مثبت کنم و انتظار داشتم خانه تئاتر  با نگاه وسیع تری به انصراف ها توجه کند.

در ادامه نادر برهانی مرند دبیر سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر افزود: جشنواره امسال دومین تجربه دبیری من است  که به علت وسعت آن با کاهش کیفیت روبرو هستیم. رقابتی و غیر رقابتی شدن جشنواره از دیگر موضوعات این رویداد است . همچنین بخش بین المللی جشنواره از دیگر موارد حائز اهمیتی است  که باید مورد آسیب شناسی قرار گیرد.

اولین چالش ما بخش های رقابتی است که باید آن را کاهش دهیم. از سال ۹۴ به بعد جشنواره در سه بخش رقابتی فعال بوده است و امسال به یک بخش مسابقه تئاتر ایران رسیده است بنابراین در سی و هشتمین دوره در بخش صحنه ای تنها ۵۷ اثر صحنه ای داشته و از لحاظ کیفی به آن توجه شده و بعضا موفق بوده ایم.

وی ادامه داد: در بخش رقابتی ۲۴۹ ثبت نام کننده و غیر رقابتی ۵۰شرکت کننده داشته ایم . ورودی بخش رقابتی تا ۲۰ تومان و بخش غیر رقابتی ۳۰تومان در نظر گرفته شده است تا تمایل حضور عموم هنرمندان در بخش رقابتی باشد .

بحث تئاتر ملل، الزام مسابقه بین الملل را برداشته ایم چرا که باید سطح آثار خارجی به تعداد مشخصی برسد. در این دوره با وضعیت مالی بدی مواجه هستیم و دستمان بسته است. الزام دعوت از ۱۵ گروه را برداشته و بیشتر به کیفیت اثار خارجی توجه کرده ایم .

برهانی مرند یادآور شد: در بخش ملل گروه ها کمتر و به کیفیت آن  توجه شده است. در این دوره از جشنواره  توجه بیشتری به بخش بازار جهانی  شده است و به عنوان چشم انداز روشن تری به آن نگاه می شود. در این دوره از جشنواره میزبان ۲۵ میهمان از کشورهای مختلف است.

وی اظهار داشت: ما به دنبال قواره ای کوچکتر برای جشنواره بوده ایم.جشنواره سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در بخش رقابتی از ۳۰ به ۲۲اثر، در بخش غیر رقابتی از ۲۷ به ۱۹ ، در بخش ملل از ۷ اثر به ۶ اثر، در بخش تئاتر خیابانی از ۲۲ اثر به ۲۳ و در بخش فجر پلاس به ۴۰ اثر رسیده است.

دبیر این جشنواره تاکید کرد: به منظور احترام به سیل زدگان امسال جشنواره ای به معنای واقعی نداریم بیشتر به دورهمی هنرمندان نمایشی تاکید داشته ایم .

در بخش رقابتی دلخواه، مهدی زاده و مرادی و در بخش تئاتر خیابانی مسافر، ساجدی و استادی داوری آثار  را برعهده دارند.

وی گفت:ما به دنبال تهیه کتاب به منظور مجلد کاملی از جشنواره هستیم که اطلاعات کاملی را در اختیار هنرمندان و علاقه مندان قرار می دهد.در بخش رادیو تئاتر به منظور صرفه جویی اقتصادی از ماموریت های مالی صرف نظر کردیم و غالب مباحث مالی توسط بانیان رادیو تئاتر تامین شده است.

برهانی مرند در خصوص بزرگداشت های سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر ادامه داد: در سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر بزرگداشت استاد آندرانیک خچومیان،حسین عاطفی،مهدی لزیری و کریم اکبری مبارکه برگزار خواهد شد .

همچنین اولین سایت جامع جشنواره تئاتر فجر به منظور ارتباط با هنرمندان خارجی

رونمایی خواهد شد و همه اطلاعات  ۳۷ دوره از جشنواره تئاتر به دو زبان بیان خواهد شد.

وی افزود: قیمت بلیط های تئاتر نسبت به سال گذشته افزایشی نداشته است و علاقه مندان می توانند از ۸ بهمن ماه به سایت مراجعه کرده و نسبت به خرید بلیط اقدام نمایند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>