سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۱ بهمن ۱۳۹۸ در ۱۱:۰۰ ق.ظ چاپ مطلب

کارنامه سازمان سینمایی حوزه هنری در جشنواره فیلم فجر/ ۳۷ دوره، ۳۰ حضور

hozeh-fajr

سازمان سینمایی حوزه هنری در ادوار مختلف جشنواره فیلم فجر با فیلم‌هایی در حوزه خانواده، دفاع مقدس، تاریخی و… حضور پرباری داشته است.

سوره سینمامحمدعلی حیدری : حوزه هنری با ساخت فیلم‌هایی که نه تنها در حوزه مسایل تاریخ معاصر و انقلاب نقش آفرینی و آگاهی سازی کردند توانست با لحاظ جذابیت بصری این آثار همچون «ماجرای نیمروز» در جشنواره فیلم فجر علاوه بر جذب مخاطب مردم و کسب عنوان بهترین فیلم از نگاه تماشاگران عنوان بهترین فیلم از نگاه ملی را نیز به خود اختصاص دهد.

حوزه هنری به عنوان نهادی انقلابی ریشه در اعتقادات و باورهایی دارد که منجر به شکل گیری نظام جمهوری اسلامی شد. حوزه هنری در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی در شاخه‌های مختلف سینما، شعر، موسیقی،ادبیات، هنرهای تجسمی و تئاتر عرصه ای برای معرفی هنرمندان انقلابی بوده است.

سینما به عنوان یکی از مهمترین رسانه‌های این عصر دوشادوش بخش‌های مختلف حوزه هنری پیش آمده و برای هنر انقلاب افتخار آفریده است.

سازمان سینمایی حوزه هنری با ۷۵ فیلم  در ۳۰ دوره از جشنواره فیلم فجر حضور داشته است.

اولین حضور «حوزه هنری» در جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۶۸ و در دوره هشتم با دو فیلم مهاجر و شنا در زمستان اتفاق افتاد. در این دوره هیات داوران متشکل از : سیف‌الله داد،‌ فرهاد صبا، منوچهر عسگری‌نسب، هوشنگ کامکار و محمدباقر کریمیان بود. در این دوره این فیلم مهاجر موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس، بهترین فیلم، بهترین جلوه های ویژه، بهترین صداگذاری، بهترین موسیقی متن شد.

دومین حضور «حوزه هنری» در نهمین دوره دوره جشنواره فیلم فجر و در سال ۱۳۶۹ اتفاق افتاد. در این سال فیلم‌های چشم شیشه‌ای و مهاجر در جشنواره حضور داشتند. چشم شیشه‌ای سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری و مهاجر سیمرغ بلورین بهترین پوستر را دریافت کرد.

سومین حضور «حوزه هنری» در دهمین دوره جشنواره فیلم فجر و در سال ۱۳۷۰ بود. در این دوره سه فیلم بدوک، وصل نیکان و تعقیبِ سایه‌ها حضور داشتند که تعقیب سایه‌ها: سیمرغ بلورین برای آنونس و بدوک، سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول، دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه را کسب کرد.

چهارمین حضور «حوزه هنری» در یازدهمین دوره جشنوراه فیلم فجر و در سال ۱۳۷۱ بود. در این سال سه  فیلم مرد ناتمام، یک مرد و یک خرس و به خاطر هانیه حضور داشتند. در این سال فیلم بدوک و چشم شیشه‌ای لوح تقدیر بهترین عکاسی را دریافت کردند.

پنجمین حضور «حوزه هنری» در دوازدهمین دوره جشنواره فیلم فجر و در سال ۱۳۷۲ بود. در این سال پنج فیلم آخرین شناسایی، خاکستر سبز، سجاده‌ آتش، دیدار و بدوک در جشنواره حضور داشتند. در این دوره بدوک: سیمرغ بلورین بهترین پوستر/خاکستر سبز: دیپلم افتخار بهترین موسیقی متن/ دیدار: تندیس بهترین طراحی صحنه و لباس/ آخرین شناسایی: دیپلم افتخار ویژه هیئت داوران برای بهترین فیلم اول/ سجاده‌ی آتش: سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه، بهترین فیلم اول را دریافت کرد.

ششمین حضور «حوزه هنری» در سیزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر و در سال ۱۳۷۳ بود. در این سال آدم برفی، به خاطر هانیه، حمله به اچ۳، دیدار، خاکستر سبز و سجاده‌ آتش در جشنواره حضور داشتند. در این دوره؛ حمله به اچ۳: دیپلم افتخار بهترین فیلم- سیمرغ بلورین بهترین تدوین/ دیدار: سیمرغ بلورین نقش اول زن/ خاکستر سبز: سیمرغ بلورین بهترین عکاسی/ سجاده‌ی آتش: سیمرغ بلورین بهترین آنونس را دریافت کرد.

هفتمین حضور «حوزه هنری» در چهاردمین دوره جشنواره فیلم فجر و در سال ۱۳۷۴ بود. در این سال فیلم خواهران غریب در جشنواره حضور داشت که موفق به دریافت جایزه سیمرغ بلورین بهترین صحنه آرایی و بهترین کارگردانی- دیپلم افتخار نقش اول زن برای افسانه بایگان شد.

هشتمین حضور «حوزه هنری» در پانزدهمین دوره جشنوراه فیلم فجر و در سال ۱۳۷۵ بود. در این سال فیلم معجزه خنده در جشنواره حضور داشت که موفق به کسب دریافت جایزه نشد.

نهمین حضور «حوزه هنری» در شانزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر و در سال ۱۳۷۶ بود. در این سال دو فیلم روزی که هوا ایستاد و ساحره در جضنواره حضور داشتند. فیلم ساحره در این دوره موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی شد.

دهمین حضور «حوزه هنری» در هفدهمین دوره جشنواره فیلم فجر و در سال ۱۳۷۷ بود. در این سال فیلم‌های باشگاه سری، دختری با کفش‌هایِ کتانی، شیدا و هیوا حضور داشتند. فیلم هیوا موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم، بهترین صدابرداری، بهترین فیلمبرداری، بهترین طراحی صحنه، بهترین کارگردانی و بهترین تدوین شد.

یازدهمین حضور «حوزه هنری» در هجدهمین دوره جشنواره فیلم فجر و در سال ۱۳۷۸ بود. در این سال فیلم‌های متولد ماه مهر و مرد بارانی در جشنواره حضور داشتند.  متولد ماه مهر موفق به دریافت سیمرغ بلورین نقش اول زن، بهترین جلوه‌های ویژه، بهترین صدابرداری و همچنین فیلم مرد بارانی موفق به دریافت سیمرغ بلورین نقش اول مرد شد.

دوازدهمین حضور «حوزه هنری» در نوزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر و در سال ۱۳۷۹ بود. در این سال فیلم‌های آب و آتش و مسافر ری در جشنواره حضور داشتند. مسافر ری در این سال موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی شد.

سیزدهمین حضور «حوزه هنری» در بیستمین دوره جشنواره فیلم فجر و در سال ۱۳۸۰ با فیلم آرزوهای زمین بود که موفق به دریافت دیپلم افتخار نقش مکمل مرد شد.

چهاردهمین حضور «حوزه هنری» در بیست و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر و در سال ۱۳۸۱ با انیمیشن خورشید مصر بود که موفق به دریافت جایزه نشد.

پانزدهمین حضور «حوزه هنری» در بیست و دومین دوره جشنواره فیلم فجر و در سال ۱۳۸۲ با چهار فیلم برگ برنده، تارا و تب توت فرنگی، خداحافظ رفیق و معادله حضور داشت که موفق به دریافت جایزه نشد.

شانزدهمین حضور «حوزه هنری» در بیست و سومین دوره جشنواره فیلم فجر و در سال ۱۳۸۳ با پنج فیلم بید مجنون، مرزی برای زندگی، تنهایی باد، خیلی دور خیلی نزدیک و غروب شد بیا بود. بید مجنون موفق به دریافت سیمرغ بلورین فیلم برگزیده تماشاگران، بهترین کارگردانی، بهترین صدابرداری/ خیلی دور خیلی نزدیک موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس، بهترین صداگذاری، بهترین فیلمبرداری، بهترین موسیقی متن، بهترین چهره پردازی، بهترین فیلم و مرزی برای زندگی موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول و دوم شد.

هفدهمین حضور «حوزه هنری» در بیست و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر و در سال ۱۳۸۴ با شب بخیر فرمانده و خانه روشن بود که موفق به دریافت جایزه نشد.

هجدهمین حضور «حوزه هنری» در بیست و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر و در سال ۱۳۸۵ با فیلم‌های پابرهنه در بهشت، آخرین ملکه زمین و خدا نزدیک است بود. پابرهنه در بهشت موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل مرد، بهترین فیلمبرداری، بهترین صدابرداری/ آخرین ملکه‌ی زمین: دیپلم افتخار بهرین کارگردانی و خدا نزدیک است: دیپلم افتخار بهترین فیلم اول را کسب کرد.

نوزدهمین حضور «حوزه هنری» در بیست و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر و در سال ۱۳۸۶ با چهار فیلم به همین سادگی، پرچم‌های قلعه‌ کاوه، سهم گمشده و فرزند خاک بود. به همین سادگی موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین فیلمبرداری و کارگردانی جلوه گاه شرق (سینمای آسیا)/ پرچم‌های قلعه‌ی کاوه: سیمرغ زرین بهترین جلوه‌های ویژه- جایزه نگاه ارزشی به قرآن/ فرزند خاک: سیمرغ زرین نگاه ملی، سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه بخش معناگرا، سیمرغ زرین بهترین بازیگر نقش مکمل زن، لوح تقدیر راه انبیاء را کسب کرد.

بیستمین حضور «حوزه هنری» در بیست و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر و در سال ۱۳۸۷ به سه فیلم دلخون، زادبوم و یک وجب از آسمان بود. دلخون موفق به کسب سیمرغ بلورین بهترین فیلم نگاه نو- دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد/ زادبوم: سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه، بهترین موسیقی، بهترین فیلم همگرایی آسیایی و بهترین فیلم نگاه ملی و یک وجب از آسمان: سیمرغ بلورین بهترین فیلم نگاه نو و دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد را کسب کرد.

بیست و یکمین حضور «حوزه هنری» در بیست و هشتیمن دوره جشنواره فیلم فجر و در سال ۱۳۸۸ با دو فیلم بیداری رویاها و زخم شانه حوا بود که فیلم بیداری رویها موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری شد.

بیست و دومین حضور «حوزه هنری» در بیست و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر و در سال ۱۳۸۹ با سه فیلم پرنده باز، سیب و سلما و یه حبه قند بود که موفق به کسب دریافت جایزه نشد.

بیست و سومین حضور «حوزه هنری» در سی‌اُمین دوره جشنواره فیلم فجر و در سال ۱۳۹۰ با فیلم یه حبه قند بود که موفق به دریافت جایزه سیمرغ بلورین بهترین پوستر شد.

بیست و چهارمین حضور «حوزه هنری» در سی‌ویکمین دوره جشنواره فیلم فجر و در سال ۱۳۹۱ با فیلم تاج محل، خسته نباشید! و حوض نقاشی بود که فیلم حوض نقاشی موفق به کسب سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد.

بیست و پنجمین حضور «حوزه هنری» در سی‌ودومین دوره جشنواره فیلم فجر و در سال ۱۳۹۲ با سه فیلم میهان داریم، فرشته‌ها با هم می‌آیند و حق سکوت بود که فیلم حق سکوت موفق به کسب سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه شد.

بیست وششمین حضور «حوزه هنری» در سی‌وسومین دوره جشنواره فیلم فجر و در سال ۱۳۹۳با فیلم مزارشریف بود که توانست سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن و بهترین جلوه‌های ویژه بصری را دریافت کرد.

بیست و هفتمین حضور «حوزه هنری» در سی‌وچهارمین دوره جشنواره فیلم فجر و در سال ۱۳۹۴ با فیلم دلبری بود که موفق به کسب دریافت جایزه نشد.

بیست و هشتمین حضور «حوزه هنری» در سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر و در سال ۱۳۹۵ با فیلم ماجرای نیمروز و بیست و یک روز بعد بود. فیلم ماجرای نیمروز موفق به کسب سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس/ بهترین فیلم/ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران/ بهترین فیلم از نگاه ملی و بیست و یک روز بعد: بهترین جلوه های ویژه رایانه ای را کسب کرد.

بیست و نهمین حضور «حوزه هنری» در سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر و در سال ۱۳۹۶ با فیلم سرو زیر آب بود که موفق به کسب جایزه بهترین طراحی صحنه- بهترین فیلم از نگاه ملی و بهترین فیلمبرداری شد.

سی‌اُمین حضور «حوزه هنری» در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر و در سال ۱۳۹۷ با فیلم دیدن این فیلم جرم است بود که نامزد بهترین فیلم در بخش نگاه نو بود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>