سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۶ مرداد ۱۳۹۲ در ۱:۴۶ ب.ظ چاپ مطلب
در راه جشنواره فیلم کودک/

آل ایوب:کودکان ایرانی را در جشنواره کودک مشارکت دهیم

azade-ale-ayoob

آزاده آل‌ایوب معتقد است مشارکت دادن کودکان سراسر ایران در برگزاری جشنواره فیلم‌ کودکان و نوجوانان، شور و نشاط این جشنواره را مضاعف می‌کند.

آزاده آل‌ایوب معتقد است مشارکت دادن کودکان سراسر ایران در برگزاری جشنواره فیلم‌ کودکان و نوجوانان، شور و نشاط این جشنواره را مضاعف می‌کند.

سوره سینما- آل ایوب که بیش از یک دهه خاله نرگس برنامه رنگین کمان است درباره نحوه برگزاری جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان گفت: درست است که در این چند سال اخیر آثار کودک کم و بیش ساخته شده اما زمانی می‌توانیم بگوییم کارهای کودک رونق گرفته که بتوانیم کارهایی در خور توجه و تحسین برانگیز را برای کودک بسازیم که او را جذب این گونه آثار کند. در حال حاضر به عقیده من افرادی که کار کودک انجام می‌دهند، نتوانسته‌اند مخاطب کودک را  با کارهایشان درگیر کنند. به همین خاطر این کار منفعتی از بعد مالی و معنوی برایشان نداشته و به مرور در حال کناره‌گیری هستند.

او درباره دلیل کم رونقی آثار کودک و نوجوان در سینمای ایران، گفت: ما واقعا بچه‌ها را به حساب نمی‌آوریم. از قدیم گفته‌اند اگر می‌خواهی بفهمی چه مسئله‌ای برای افراد مهم است باید ببینی که بابت آن حاضرند چقدر هزینه، فکر و وقت صرف کنند، اما متاسفانه کمتر دیده می‌شود که سرمایه‌گذاری خوبی صرف تولید آثار کودک انجام شود. الان طوری شده که حاضریم در همه زمینه‌های تاریخی، اجتماعی و حتی روی موضوعات کلیشه‌ای هزینه کنیم اما حاضر نیستیم برای کودک هزینه کنیم.

خاله نرگس در ادامه بیان کرد: در گذشته فکرهای خوبی داشتیم و می‌توانستیم اجرایش کنیم. شاید دلیلش این بود که پیچیدگی‌های کمتری داشتیم و ساده‌تر بودیم و همه چیز خیلی ساده برگزار می‌شد. البته توقعات هم در گذشته کمتر بود. ممکن است الان فکر خوبی در ساخت آثار کودک وجود داشته باشد و فرصتش هم باشد اما توقعات کودکان را نمی‌توانیم برآورده کنیم به این خاطر که آنقدر دنیای امروز پیچیده شده، دیگران از ما پیشی می‌گیرند و می‌توانند روی بچه ها تاثیر گذار باشند.

او ادامه داد: برای اینکه کودکان را با سینما آشتی دهیم، باید کاری کنیم تا تولیدات جشنواره فیلم کودک از نظر کیفی ارتقا یابند ضمن آن که باید انگیزه‌ای را برای بچه‌ها ایجاد کنیم و به نوعی بچه‌ها را در این کار جمعی مشارکت دهیم. بچه‌ها از سراسر ایران می‌توانند در قالب اردویی برای حضور در جشنواره به اصفهان بیایند. بازی‌های دسته جمعی و برنامه‌های مختلف، باعث می‌شوند کودکان با یکدیگر پای صحبت درباره آثار دیده شده در جشنواره بنشینند. با این کارها هم به کودکان اهمیت داده‌ایم و هم اینکه جذابیت جشنواره را برایشان دو چندان کرده‌ایم.

آل ایوب تاثیر تلویزیون را در کارهای کودک بسیار موثر دانست و گفت: تلویزیون در این زمینه بیش از اندازه اهمیت دارد. این مهم نیست که چند شبکه داریم بلکه درونمایه برنامه‌هایی که برای کودک ساخته می‌شوند مهم است. البته کیفیت کارها باید بتواند فراگیر باشد. من هنوز کودک درونم زنده است و هنوز هم اگر کار کودک خوبی ساخته شود من هم پا به پای بچه ها می‌نشینم و تماشا می‌کنم.

او که به گفته خودش همیشه امیدوار رسیدن روزهای خوب است در این باره گفت: آرزو دارم روزی را ببینم که بتوانیم با بچه های امروز ارتباط برقرار کنیم و آنها را با تمام وجود و علاقه، پای فیلم‌های سینمایی و کارهای تلویزیونی بنشانیم. با تمام تمامی حرف هایم اما همیشه خوشبینم و اگر ما تلاش کنیم و امیدمان را از دست ندهیم، می‌توان حتی با یک کار خوب بعد از سالیان سال همه کاستی ها را جبران کرد. امیدوارم روزی برسد که کودک ایرانی با تمام نیازهای فرهنگی‌اش سرآمد دنیا باشد و کارهای کودکانه ایرانی مورد استقبال همگان قرار گیرد.

بیست‌ و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با گرامی‌داشت نام و یاد پیامبر اکرم (ص) پدر آسمانی تمام کودکان،  از پانزدهم تا نوزدهم مهرماه در اصفهان برگزار خواهد شد.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>