سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۲ فروردین ۱۳۹۹ در ۲:۰۷ ب.ظ چاپ مطلب

وحید یامین‌پور: هنر انقلاب، هنری فراگیر است/ مهدی جعفری: انقلاب اسلامی ایران سینمایی متفاوت آفرید

Jafari-yaminpoor

وحید یامین‌پور رئیس پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی و مهدی جعفری کارگردان سینما از نگاه خود به هنر انقلاب سخن گفتند.

به گزارش سوره سینما، هر سال همزمان با سالروز شهادت سید مرتضی آوینی سید شهیدان اهل قلم به همت حوزه هنری، هفته‌ای را به هنر انقلاب اختصاص می‌دهند و از میان هنرمندان هنر انقلاب سال گذشته یکی را به عنوان چهره‌ برتر معرفی می‌کنند.

هنر انقلاب اسلامی ایران با شکل‌گیری و به پیروزی رسیدن جنبش مردمی و اسلامی این انقلاب متولد و به بلوغ رسید. به این ترتیب هنر انقلاب رفته رفته به یک مکتب واحد تبدیل و هنرمندان انقلابی بسیاری را تربیت و به عرصه فرهنگ و هنر کشور تزریق کرد. یکی از این هنرمندان وحید یامین‌پور، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی است. وی درباره هفته هنر انقلاب و عملکرد ۴۰ ساله این عرصه بر میزان اثربخشی بر مخاطب گفت: یکی از ویژگی‌های بارز هنر خوب، مطلوب و ممتاز که شهید آوینی آن را تبیین کرده، هنری است که محفلی و برای یک قشر خاص نباشد.

وی تاکید کرد: هنر انقلاب یعنی هنری که مخاطبش عام بوده و هدفش تکثیر و گسترش دین، اخلاق و مبانی انقلاب اسلامی باشد. چنین هنری که متناسب با فطرت پاک انسانی است و در کنار زیبایی‌شناسی روح مخاطب را نیز تزکیه می‌کند می‌تواند مصلح جامعه باشد. از ابتدای انقلاب هر هنری که ناشی از نفس و اندیشه پاک بود مخاطب فراوان داشت؛ زیرا عامه مردم آن را تحویل می‌گرفتند و هر اثری که در فضای محفلی و محدود به اشخاص بود و خاص تلقی می‌شد، جدای از هنر انقلاب بود و به نوعی انحراف به حساب می‌آمد. یک اثر محفلی اثری روشن‌فکرانه است و ارتباطی با هنر انقلاب ندارد.

vahid-yaminpoor

یامین‌پور ادامه داد: یک اثر فراگیر چه بخواهیم چه نخواهیم، اثراصلاحی دارد. یک هنرمند اصیل برای خلق اثرش روحی پاک می‌خواهد. حال زمانی که مخاطب با اثر آن هنرمند مواجه شد با او هم‌افق شده و الهامات و روح پاک او را دریافت می‌کند و چنین اثری نوعی اشاعه دهنده تربیت است. اگر شما در شهری زندگی کنید که معماری آن معماری اصیل، زیبا، هم‌تراز با روح انسانی و برخاسته از نفس پاک هنرمند باشد، مطمئن باشید که حال شهروندان آن هم خوب است. این مسئله محدود به امروز نیست؛ فیلسوفان از ۲ هزار سال قبل بر این مسئله تاکید دارند که اگر هنرمند الهامات آسمانی خود را در اثر زمینی بدمد قطعا مخاطب تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی با بیان اینکه ادبیات طی ۴ دهه انقلاب موفق‌ترین گونه هنری بوده است، خاطرنشان کرد: موفق‌ترین گونه هنری در عرصه هنر انقلاب بدون شک ادبیات، شعر، رمان و داستان کوتاه انقلاب است که با فاصله بسیار از سایر گونه‌ها خوش درخشیده و توانسته با جذب مخاطب میلیونی خود اثرگذارترین هنر باشد. متاسفانه موسیقی و سینما جزو ضعیف‌ترین‌ها قلمداد می‌شوند که به دلیل عدم توجه کافی، عدم تربیت نیرو و رها کردن آن‌ها، امروز با مشکلات جدی مواجه هستیم. معماری  به‌نوعی دست‌نیافتنی شده است؛ هرچند اگر عزم و اراده جدی نظام وجود داشته باشد، می‌توان در عرصه معماری اسلامی نیز اقداماتی صورت داد اما امروز شرایط به نحوی رقم خورده است که  این گونه‌ها و رشته‌ها از مرکز هنر انقلاب فاصله گرفته‌اند. باید امیدوار بود و با تلاش جدی به سمت اصلاح و انقلابی‌تر شدن این گونه‌ها حرکت کرد.

مهدی جعفری: انقلاب اسلامی ایران سینمایی متفاوت آفرید

مهدی جعفری درباره سینمای انقلاب در چهل‌سالگی پیروزی انقلاب اسلامی و ترسیم اهداف آن گفت: سینمای انقلاب بر مسیری حرکت می‌کند که پیش از آن مشابه و نمونه‌ای نداشته است. جنگ هشت ساله و دفاع مقدس خود مسئله بزرگ و پررنگی بود که بر بستر سینمای انقلاب توانست میزبان آثار بسیار درخشانی باشد و کمک شایانی به توسعه و رشد این هنر بکند، اما پس از گذشت ۴ دهه باید بگویم که همچنان در مرحله تکامل و گذار هستیم و نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که به حد نهایت رسیده‌ایم.

وی ادامه داد: شعارزدگی سبب ریزش مخاطبین می‌شود و هرگاه که سینمای انقلاب به شعار نزدیک شد، مخاطب از آن دوری کرد. شعار خوب است اما باید همه چیز در حد تعادل باشد. ظرفیت‌های بالای دفاع مقدس از داستان و رخداد گرفته تا حضور شخصیت‌های بزرگ و تاثیرگذار به اندازه‌ای وجود دارد که بتواند خود منعکس کننده عظمت انقلاب و مجاهدت‌های رزمندگان در جبهه‌های نبرد باشد.

mehdi-jafari

کارگردان «۲۳ نفر» با بیان اینکه نحوه پرداخت داستان بر اساس قهرمان می‌تواند در برخی مواقع کمک کننده باشد، خاطرنشان کرد: حضور همیشگی قهرمان در فیلم و داستان تضمین کننده قوام فیلم نیست بلکه بسته به نوع فیلم‌نامه حضور قهرمان و ضدقهرمان می‌تواند داستان را دچار تعلیق و جذابیت کند. اما به طور کل باید به یک شناخت عمیق و اثربخش از شخصیت ها و قهرمانان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برسیم و بدانیم این خوراک مطلوب را به چه نحوی و در چه فرمی به دست مخاطب برسانیم که مطلوب نظر باشد. زمانی که فیلم «۲۳ نفر» را شروع کردیم و امروز به عنوان فیلم برگزیده جشنواره امسال نیز مطرح شد، خود نمونه خوبی از آن است که چه اتفاقاتی در مراحل مختلف جنگ رخ داده و ما از آن‌ها بی خبر هستیم، خود موضوع اسرا، خانواده های آن‌ها هر کدام اگر بدانیم به چه نحوی دست به پرداختش بزنیم قطعا موفق خواهیم بود.

مهدی جعفری تاکید کرد: پژوهش نکته کلیدی است که نباید از آن غافل شویم. زمانی که دست به تحقیق پیرامون شخصیت ها و داستان های جذاب در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بزنیم، آورده‌های بسیاری را برای ما در پی خواهدداشت. مسئله آزادسازی خرمشهر، شکست حصر آبادان، روزهای نخست دفاع مقدس و حتی ایام بعد از پذیرش قطعنامه خود بازه‌های زمانی منحصربه‌فردی است که شاید در تاریخ دیگر تکرار نشود. از همین رو اگر دست به پژوهش بزنیم و شخصیت‌های کلیدی، جمع هایی که کارهای بزرگی کردند اما گمنام ماندند و یا اتفاقات جذابی که رخ داده است می‌تواند خود در عین جذابیت هم بازگو کننده تاریخ دفاع مقدس باشد و هم رشادت مردان بزرگی را روایت کند که قطعا با شناخت مردم به قهرمانان فراموش نشدنی بدل خواهند شد.

گفتنی است، برگزاری ششمین هفته هنر انقلاب به دلیل درگیری با ویروس کرونا، به منظور حفظ سلامت مخاطبان و مبارزه با این بیماری به خردادماه امسال موکول شده است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>