سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۴ فروردین ۱۳۹۹ در ۱۲:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب
مهدی سجاده‌چی در گفت‌و‌گو با سوره سینما مطرح کرد:

ضرورت حمایت تلویزیون برای بازگشت سرمایه فیلمسازان/ مسئولیت جبران مشکلات سینماگران بر عهده دولت است

Mehdi-Sajade-Chi

اکران اینترنتی فیلم‌ها تنها راه نجات سینمای ایران در شرایط بحران شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سینماهاست؛ البته، نتیجه‌بخشی آن به عکس‌العمل مخاطبان بستگی داشته و پیش‌بینی می‌کنیم با حداقل بازگشت سرمایه روبرو شویم.

مهدی سجاده‌چی، فیلمنامه نویس سینما در گفت‌و‌گو با خبرنگار سوره سینما شیوع ویروس کرونا را عاملی برای تعطیلی اقتصاد جهان دانست و گفت: اقتصاد از اولویت های اصلی هر کشوری است که متاسفانه  انتشار بیماری کرونا آن را تحت الشعاع قرار داده است. در این میان، اهالی فرهنگ و هنر در اینگونه شرایط بحرانی علاوه بر مسئولیت های انسان دوستانه و اجتماعی، در صنف خود نیز مسئولیت هایی را بر عهده دارند که باید به آن جامه عمل بپوشانند. بنده هم در صنف فیلمنامه نویسان در حیطه شغلی خود مسئول هستم ‌و‌ نمی توانم نسبت به سفره های خالی بسیاری از همکاران بی تفاوت باشم.

وی افزود: مسئولیت جبران کمبودهای مالی اهالی فرهنگ در شرایط شیوع کرونا نیز بر عهده دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است تا با تخصیص بودجه مشکلات مالی بیکاران تا حدی برطرف شود. از طرفی دیگر خانه سینما می تواند با نیازسنجی صنوف و تدارک بسته های معیشتی از افراد کم کار و بیکار در این چند ماه اخیر حمایت کند.

سجاده‌چی نمایش اینترنتی فیلم های سینمایی را راهکاری آزمایشی برای جبران منابع مالی فیلم ها دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر نمایش اینترنتی فیلم ها تنها راهکار نجات سینما است و چاره دیگری نداریم. قطعا، نتیجه این روش مشخص نیست و باید در انتظار عکس العمل مخاطبان نسبت به خرید فیلم ها بمانیم. فیلم «خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا، اثری شاخص در سینمای ایران است که به عنوان اولین فیلم وارد چرخه نمایش اینترنتی شده و امیدوارم این شیوه اکران نتیجه خوبی در پی داشته باشد.

وی ادامه داد: قطعا میزان سوددهی اکران اینترنتی فیلم ها بسیار پایین است بنابراین در شرایط تعطیلی سینماها، سازمان صدا و سیما به منظور حمایت از این طرح  ملزم شود به واسطه تبلیغات، به تشویق و ترغیب مخاطب پرداخته و از توان خود در بازگشت سرمایه فیلمسازان استفاده کند. ناگفته نماند این یکی از مسئولیت های مهم این سازمان است و باید نسبت به آن اقدام شود.

این فیلمنامه نویس با تاکید بر وضعیت احتضار سینما، درباره نقش آن در رشد فرهنگ عمومی و بهبود مناسبات اجتماعی عنوان کرد: سالهاست که سینمای ایران رو به احتضار است و برای رهایی از مرگ دست به هر نیرنگ و دروغی می زند تا زنده بماند؛ بنابراین نمی‌توان گفت چه برنامه های برای بهبود آن در آینده وجود دارد. سینمای ما زمانی متعهد به مسئولیت های اجتماعی شناخته می شود خود را مستقل از دولت سرپا نگه داشته و چیزی فراتر از گیشه را وظیفه خود بداند. در شرایطی که به طور طبیعی تنها۱۰تا ۱۵ درصد فیلم ها قادرند تا حدی از هزینه های خود را تامین کنند، پس نباید انتظار داشت در شرایط نامناسب تورم، سینما آماده پذیرش مسئولیت های اجتماعی باشد.

وی پزشکان و کادر درمانی را سنگرداران و جان فشانان جنگ امروز علیه ویروس کرونا معرفی کرد و یادآور شد: درست است که وظیفه این افراد نجات جان مردم بوده و برای احقاق آن سوگند خورده اند ولی حضور در این بحران، به نوعی جان فشانی است و با مدافعان ۸ سال جنگ تحمیلی تفاوتی ندارند بنابراین انتظار می رود که مسئولان تبلیغاتی و دولتی با تشویق و تمجید از زحمات کادر درمانی و پزشکان قدردانی کرده و کمال احترام را به جای آورند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>