سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۵ فروردین ۱۳۹۹ در ۱۱:۲۲ ق.ظ چاپ مطلب
محمد ذوقی در گفت‌و‌گو با سوره سینما مطرح کرد:

سود ۷۰ درصدی فیلمسازان در نمایش اینترنتی/ اکران مجازی «خروج» به نفع سازمان اوج است

Zoghi

مشاور رسانه‌ای فیلم سینمایی «خروج» معتقد است وجود کاربر ۱.۵ میلیون نفری، نمایش اینترنتی فیلم‌ها را به نفع فیلمسازان کرده و سهم سود حاصل از فروش فیلم‌ها را به ۷۰ درصد می‌رساند.

محمد ذوقی مشاور رسانه‌ای فیلم سینمایی «خروج» در گفتگو با خبرنگار سوره سینما در خصوص وضعیت اکران فیلم ها در سینما گفت: بر اساس آمارهای موجود در سال ۹۸ تنها ۷۴ فیلم سینمایی در سینماهای کشور به نمایش گذاشته شده است این در حالی است که ۱۱۵ فیلم در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر ثبت نام و تعداد کمی از آنها به مرحله اکران رسیده است بنابراین در شرایط عادی ۷۰ الی ۸۰ فیلم های ساخته شده به نمایش درآمده و همیشه برخی نارضایتی ها در این حیطه وجود دارد.

وی درباره نمایش اینترنتی فیلم ها و وجوه اقتصادی آن در سینما افزود: نمایش اینترنتی فیلم ها به نفع بسیاری از فیلمسازان است چرا که برخی آثار با فروش پایین تر از سقف یک میلیارد تومانی خود در سینماها، سهم فیلمساز را محدود کرده و به سهم یک سومی از کل مبلغ فروش بلیط می رساند در حالی که نمایش اینترنتی اینگونه فیلم ها سهمی دو سومی از فروش گیشه را به فیلمساز اختصاص می دهد. در میان فیلم های سینمایی، آثاری هم وجود دارد که به دلایلی مختلف قادر به جذب مخاطب در سینما نیستند اما با ورود به نمایش اینترنتی سهمی ۷۰ درصدی از فروش آن به فیلمسازان تعلق می گیرد.

ذوقی خاطرنشان کرد: مردم نیز بخش دیگری از عوامل تاثیرگذار در اقتصاد سینما هستند. در واقع مخاطبانی هم وجود دارد که صرف نظر از رفتن به سینما، خواستار نمایش فیلم در فضایی دیگر بوده و از نمایش اینترنتی آثار استقبال می کنند. ناگفته نماند سینماداران هم به منظور فروش بیشتر،خواستار اکران فیلم های پرفروش بر پرده سینما بوده و به دنبال شرایطی برای احقاق آن هستند.

مدیر سابق روابط عمومی سازمان هنری رسانه ای اوج با اشاره به چالش های نمایش اینترنتی فیلم‌ها عنوان کرد: قطعا نمایش اینترنتی فیلم ها در ابتدای کار با چالش هایی روبرو خواهد بود اما این مشکلات نکاتی دارد که منجر به تجربه ای خوب برای فیلم های بعدی می شود. فیلم «خروج» فارغ از خواستگاه تصمیم گیری ما، با تاکید بر مسئولیت های  اجتماعی به نمایش اینترنتی وارد شده است و‌ قطعا مخاطبان بسیاری را به خود اختصاص خواهد داد.از طرفی دیگر آثار ابراهیم حاتمی کیا به خودی خود مخاطب خلق می کند بنابراین نمایش «خروج» بر پرده سینما حدود ۱۰‌الی ۱۲ میلیارد تومان فروش را در پی خواهد داشت و تنها سهمی یک سومی از این مبلغ به سازمان هنری رسانه ای اوج اختصاص می یابد اما نمایش اینترنتی این فیلم به نفع ما بوده و‌ سهم سازمان را به ۸۰ درصد می رساند.

وی تاکید کرد: درست است که هزینه ۱۲ هزار تومانی برای دیدن فیلم، مبلغ کمی است اما تعداد ۱میلیون و‌۵۰۰ هزار کاربر فیلیمو و نماوا سهم سود فیلمسازان را افزایش داده و‌ اینگونه نمایش را نسبت به سینما برای مخاطبان مقرون به صرفه می کند. با این حال در شرایط شیوع ویروس کرونا و خانه نشینی بسیاری از مخاطبان، ما به موفقیت طرح نمایش اینترنتی و احقاق وجوه اقتصادی آن خوش بین هستیم .

ذوقی در خصوص قانون حق کپی رایت و انتشار غیر قانونی فیلم های نمایش اینترنتی یادآور شد: در سالهای اخیر رشد فرهنگی مردم افزایش یافته و شبکه نمایش خانگی رونق بیشتری گرفته است بنابراین ‌قطعا همراهی مردم کمک بزرگی به موفقیت این طرح خواهد کرد. لازم به ذکر است به منظور پیشگیری از انتشار غیر قانونی فیلم ها رایزنی هایی با رسانه های داخلی و خارجی صورت گرفته است و امیدواریم این همکاری ها مثمر الثمر واقع شود.

وی در پایان گفت: دستیابی به موفقیت نسبی نمایش اینترنتی فیلم ها باز هم به نفع فیلمسازان است چرا که یک فیلمساز به  فکر فروش اثر و جذب مخاطب بوده و با نمایش اینترنتی این امکان برای آن فراهم می شود و مخاطب را خارج از سالن سینما، به خود جلب می کند پس ما با اجرای این طرح باز هم ضرر نخواهیم کرد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>