سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۰ فروردین ۱۳۹۹ در ۱:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب
مسعود اطیابی در گفت‌وگو با سوره سینما مطرح کرد:

نمایش آنلاین فرصتی برای بازگشت سرمایه به فیلمسازان است/ وظیفه سینما در به تصویر کشیدن فداکاری مدافعان سلامت

Masoud-Atyabi

مسعود اطیابی گفت: با وجود تعداد بالای کاربران شرکت‌های پخش آنلاین، نمایش آثار در این فضا با فروش خوبی روبرو خواهد شد و قطعا در بازگشت سرمایه با رقم خوبی مواجه می‌شویم.

مسعود اطیابی در گفت‌وگو با خبرنگار سوره سینما به بهانه اکران آنلاین موفق فیلم سینمایی «خروج» ساخته ابراهیم حاتمی کیا در خصوص وضعیت نمایش فیلم ها در شرایط تعطیلی سینماها گفت: شیوع ویروس کرونا فعالیت های فرهنگی و سینمایی را همچون دیگر عرصه ها به تعویق انداخته و سینماهای کشور را نیز تا بهبود شرایط به تعطیلی کشانده است. بنابراین تماشای فیلم ها از حالت اجتماعی در سالن های سینما به نمایش خانگی رسیده و جذب مخاطب اینترنتی را به همراه داشته است.

وی سینما را فضایی برای تماشای دسته جمعی فیلم توصیف کرد و افزود: محتوای فیلم های تلویزیونی با نمایش خانگی تفاوت بسیاری دارد و معتقدم نمایش آنلاین فیلم ها راهکار خوبی در جهت تأمین مواد اولیه فرهنگی و محتوایی برای مخاطب است تا مردم در شرایط بحرانی این روزها در خانه بمانند چرا که توجه به این اصول مورد وثوق مسئولین ما نیست. از طرفی دیگر با تعطیلی سینماها، سالنی برای نمایش فیلم ها وجود ندارد پس برای جلوگیری از روی زمین ماندن آثار تولید شده باید از همه امکانات برای نمایش آن استفاده کرد.

اطیابی ادامه داد: تعویق در اکران فیلم های پرفروش تا بازگشایی سینماها و صبر در تصمیم گیری نسبت به وضعیت انتشار ویروس کرونا به نفع فیلمسازان است و نباید از قابلیت سرگرمی و اهمیت آن در اوقات فراغت مردم غافل شد اما از طرفی دیگر نمایش آنلاین فیلم ها فرصتی مناسب برای دیده شدن آثاری است که به لحاظ جذب مخاطب ضعیف بوده و از امکان فروش کمتری برخوردارند. این در حالی است که علاوه بر سرگرمی، ارزان بودن و قابلیت دسترسی آسان به فیلم ها شرایط  را برای جذب چندین برابری مخاطب فراهم می کند.

وی خاطرنشان کرد: اکران فیلم های اجتماعی در شرایط بحرانی کارکرد مناسبی نداشته و اهمیت آثار کمدی و طنز  را دوچندان می کند چرا که نمایش آثار شاد و‌ مفرح، سیستم ایمنی بدن را افزایش و میزان استرس را کم می کند بنابراین امکان نمایش آنلاین فیلم ها را به فال نیک گرفته و آن را خدمت بزرگ جامعه سینمایی به مردم می دانیم . ناگفته نماند ادامه این روند می تواند تجربه خوبی برای آینده سینمای ما محسوب شده و شاید طی تحقیقات متعدد بتوان با همزمان شدن اکران سینمایی فیلم ها و نمایش آنلاین آنها امکان دیده شدن آثار و بازگشت سرمایه را افزایش داد.

این کارگردان سینما با اشاره به تاثیرات مثبت اکران فیلم در سالن ها و اهمیت آن در جامعه تاکید کرد: فیلمساز صرفا ملاک انتخاب فیلم‌ها و جذب مخاطب نیست پس هر فیلمی می تواند با کیفیت محتوایی خود در سینما و یا نمایش خانگی به فروش بالایی برسد اما سالن سینما منجر به بروز منویات اجتماعی و احساسات مردم می شود در حالی که این شرایط در نمایش خانگی فیلم ها کمتر رخ می‌دهد. ایجاد فضای گفتمان فرهنگی بین افراد و خلق دورهمی های مثبت از دیگر تاثیرات خوب سینماها‌ست و نمی توان آن را نادیده و دست کم گرفت.

وی ضمن اشاره به عدم وجود قانون کپی رایت در ایران تاکید کرد: نمایش آنلاین فیلم‌ها قطعا با مشکلاتی نظیر کپی و انتشار غیرقانونی آثار روبرو است اما از لحاظ فنی، وظیفه جلوگیری از کپی و دانلود غیرقانونی فیلم ها بر عهده شرکت های نمایش دهنده است و از طرفی دیگر ‌از لحاظ قضایی و حقوقی، قانون حقوق مالکیت در کشور، امکان پیگیری تخلفات را در نهادهایی چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه سیما  فراهم کرده و موانعی را برای جلوگیری از نشر آثار ایجاد می کند. آموزش و فرهنگ سازی مردم نیز می تواند کمک بزرگی در راستای حفظ حقوق فیلم  و ممانعت از تماشای غیر قانونی آن و مشتری  مداری متخلفان محسوب شود .

اطیابی نمایش آنلاین فیلم ها را راهکاری مناسب برای بازگشت سرمایه به فیلمسازان معرفی کرد و گفت: با وجود تعداد بالای کاربران شرکت های پخش آنلاین، نمایش آثار در این فضا با فروش خوبی روبرو خواهد شد و قطعا در بازگشت سرمایه با رقم خوبی مواجه می شویم.

وی درباره نقش سینما در گرامیداشت تلاش کادر درمانی و پزشکان افزود: همیشه در بحران هایی نظیر شیوع ویروس کرونا در کنار تعهد و حس مسئولیت پذیری پزشکان و کادر درمانی، شاهد ایثار و فداکاری آنها در این عرصه بوده ایم. ما هرگز شهیدان مدافع سلامت مردم را فراموش نمی کنیم و سپاسگزار زحماتشان هستیم. سینما نیز بنابر کارکرد و وظیفه خود‌‌ مسئولیت دارد همانند دیگر موضوعات ، این فداکاری ها را به تصویر کشیده و با بها دادن به آن، تلاش های طاقت فرسای این قشر از سلامت کشور را در تاریخ ثبت کند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>