سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۲:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب

شورجه: هنرمند انقلابی، محرک دستاوردهای انقلابی است/ اقباشاوی: انقلاب اسلامی جنبشی در تمام رشته‌های هنری ایجاد کرد

shoorje-eqbashavi

جمال شورجه معتقد است: تا هنرمند انقلابی نداشته باشیم به دستاوردهای انقلابی نمی‌رسیم، پس هنرمندان در وهله اول باید انقلاب را در خود نهادینه کنند.

به گزارش سوره سینما، جمال شورجه درباره سبک مستقل هنری در انقلاب گفت: به‌ نظر من ژانر و گونه‌ای که بتوان آن را صرفا مختص به انقلاب اسلامی بدانیم وجود ندارد. در پزشکی، امور نظامی، سیاست و…، نسبت به پیش از انقلاب به تغییرات مثبتی دست پیدا کرده‌ایم، اما در حوزه‌های هنری به سطحی که در شأن و اندازه انقلاب باشد نرسیده و صاحب سبک نشده‌ایم.

این نویسنده با اشاره به تولیدات ادبیات دفاع مقدس و مقاومت توضیح داد: مرتضی سرهنگی حرکت خوبی از لحاظ کمی و کیفی در تولید آثار ادبی انقلابی داشته و سعی کرده تعداد چاپ را به یک حد شاخص برساند، اما هنوز هم به استانداردی که کشور از لحاظ چاپ و محتوایی نیاز دارد نرسیده‌ایم.

وی افزود: در صدور پیام‌های انقلاب از زاویه ادبیات هنوز ناکارآمد نشان می‌دهیم و نتوانسته‌ایم پیام انقلاب را آن‌طور که باید و شاید از طریق ادبیات به دنیا انتقال دهیم.

jamal-shoorje

این کارگردان درباره هنرمندان انقلابی و متعهد گفت: تا هنرمند انقلابی نداشته باشیم به دستاوردهای انقلابی نمی‌رسیم. هنرمندان در وهله اول باید انقلاب را در خود نهادینه کرده باشند، خود را بالا بکشند تا به رشد و نمو دست یابند. در ایران دچار فقر دانش و اطلاعات و ذائقه‌های هنری و فرهنگی هستیم؛ به همین دلیل هنرمندان نتوانسته‌اند خودشان را هم‌تراز انقلاب رشد بدهند و دنبال آثار سهل‌النتیجه یا کورس دنیاخواهی افراطی که در جامعه فراگیر شده، هستند.

شورجه با اشاره به چهره سال هنر انقلاب توضیح داد: یکی از امکانات و ظرفیت‌هایی که در هنرمندان ایجاد انگیزه می‌کند، انتخاب چهره سال هنر انقلاب است که به رشد هنر انقلابی و دینی کمک می‌کند. هنرمندی که در این رویداد تجلیل می‌شود باید به آرمان‌های انقلاب متعهد باشد و در هر جمع هنری که قرار می‌گیرد یک الگوی مناسب برای جوانان و هنرمندان به حساب بیاید که البته تعداد کسانی که می‌توانند این بار را به دوش بکشند کم نیست.‌

اقباشاوی: هنر انقلاب در برخی زمینه‌ها به اوج رسیده است

دانش اقباشاوی نیز درباره هنر انقلاب گفت: سال‌ها پیش به واسطه انقلاب اسلامی هنر انقلاب جنبشی در تمام عرصه‌های تجسمی، دراماتیک، تئاتر و سینما همراه خود به وجود آورد و حتی در بعضی از همین زمینه‌های هنری به اوج خود رسیده است.

وی افزود: تصور می‌کنم مکتب هنری طی سالیان به صورت مستمر پررنگ و کم‌رنگ می‌شود اما بازتولید می‌شود و این موضوع نیازمند نسل‌های جدید است که بیایند و به این مکتب پر و بال بدهند و ایراداتش را بگیرند.

این کارگردان با اشاره به دستاوردهای هنر انقلاب توضیح داد: بزرگ‌ترین دستاورد هنر انقلاب خودباوری هنرمند اصیل در مقابل هنر خودباخته است. به برکت انقلاب اسلامی بسیاری از هنرمندان از طریق سازمان‌های حوزه هنری در سراسر کشور توانستند فعالیت‌های هنری کنند و مخاطب خود را پیدا کنند.

danesh-eghbashavi

اقباشاوی با اشاره به چالش‌ها و مشکلاتی که از لحاظ کمی و کیفی برای هنرمندان در تولید آثار هنری انقلاب به وجود می‌آید، گفت: بخش اعظم مشکلات تولید آثار هنر انقلاب ارتباط با مخاطبان است. مسئولین امر برای حمایت از هنرمندان انقلابی تلاش کنند تا کارشان از لحاظ سخت‌افزاری جلو برود و در معرض دید مخاطب عام قرار بگیرد.

وی افزود: اگر از هنرمندان حمایت نشود خودباوری و انگیزه‌های خود را از دست می‌دهند؛ زیرا هر هنرمندی که یک اثر هنری خلق می‌کند دوست دارد توسط مردم دیده شود تا با آن ارتباط بگیرند و اگر این اتفاق نیفتد رمقی برای تولید آثار هنری در حوزه انقلاب نخواهند داشت.

این هنرمند با اشاره به برگزاری جشنواره‌ها برای معرفی آثار هنر انقلاب به مردم و باقی هنرمندان عنوان کرد: برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌ها یکی از مهمترین گام‌ها برای معرفی این هنر به تمام قشرهای جامعه است، اما پیش از آن آموزش را باید جدی گرفت و از تولیدات هنری حمایت کرد.

کارگردان فیلم سینمایی «تاج محل» در پایان با اشاره به چهره سال هنر انقلاب تصریح کرد: شخصی که به‌ عنوان چهره سال معرفی می‌شود باید اثر ماندگاری داشته باشد و با مردم ارتباط برقرار کند همچنین فعالیت هنری خود را در این عرصه ادامه بدهد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>