سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۶ خرداد ۱۳۹۹ در ۳:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب
هاشم میرزاخانی در برنامه «شهر فرنگ» مطرح کرد:

سینما تنها جایی است که با قابلیت شماره‌گذاری می‌توان فاصله اجتماعی را کنترل کرد

hashem-mirzakhani

مدیرعامل موسسه تصویر شهر در برنامه «شهر فرنگ» شبکه خبر گفت: سینماها تنها جایی هستند که قابلیت شماره‌گذاری دارند و ما به راحتی می‌توانیم فاصله اجتماعی را رعایت و کنترل کنیم.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی موسسه تصویر شهر، هاشم میرزاخانی مدیرعامل موسسه تصویر شهر، پنجشنبه شب پانزدهم خردادماه در برنامه «شهر فرنگ» شبکه خبر حضور داشت. این برنامه به موضوع خاموشی سالن ها در دوران انتشار ویروس کرونا با توجه به اینکه دو فصل مهم اکران از جمله اکران نوروز و عید فطر از دست رفته است، اختصاص داشت.

میرزاخانی گفت: سینماها و جریان فرهنگ و هنر به عنوان اولین مدافعان از همان روزهای اولیه انتشار کرونا به میان آمدند و از اوایل اسفند فعالیت خود را قطع کردند، تمامی سالن ها را بستند و از تجمع مردم جلوگیری کردند و در کنار وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برای کنترل این بیماری لبیک گفتند. چرا که نفس فعالیت های فرهنگی و هنری برای این است که روح و روان مردم در آسایش باشد. قطعاً برای اقشار هنرمند و صنوف مختلف سینمایی و فرهنگی و هنری این مقوله بسیار مهم است. خدا را شکر می‌کنیم که کشور ما توانست در این مقوله برگ زرین دیگری را به فعالیت‌های خود اضافه کند و توانست تا حدودی این ویروس منحوس را کنترل کند و شرایطی را ایجاد کند که آن مرگ عجیب و غریبی که شاهد بودیم را تا حدودی کنترل کند. اما اخیراً شاهد بازگشایی تمامی اصناف در حوزه‌های مختلف تجمعی بوده‌ایم، صنوفی که هیچ قابلیت کنترل فاصله‌های اجتماعی را ندارند. شرایط به گونه ای شده که مردم زندگی عادی خود را می کنند. من این مسئله را تایید یا رد نمیکنم، اکنون پروازهای هواپیمایی برقرار است، مترو ها مملو از جمعیت است و فقط سالن های سینما و تئاتر بسته است. در حالی که سینماها تنها جایی است که قابلیت شماره گذاری دارد و ما به راحتی می توانیم فاصله اجتماعی را کنترل کنیم.

یک بام دو هوا رفتار شدن با مشاغل مختلف آسیب زننده است

وی افزود: در این رابطه پروتکلی هم تشکیل شد و نمایندگان سازمان سینمایی هم با ما هم عقیده بودند. سلامت مردم برای ما مهم است ولی یک بام دو هوا رفتار شدن با مشاغل مختلف آسیب زننده است. من به نمایندگی از جامعه سینماداران به این برنامه دعوت شده‌ام. اکنون در کشور ما سه هزار نفر مستقیماً در حوزه پخش و اکران سینماها فعالیت دارند و از سوم اسفند تاکنون هیچگونه ورودی به این جریان وارد نشده است. همه اعضای این صنف از روز اول این بحران متفق القول می‌گفتند با کمک هم این بحران را پشت سر خواهیم گذاشت ولی اکنون تنها جایی که بازگشایی نشده سینماهاست، این عجیب است. حتی کارکنان بخش خصوصی به طور کامل فعالیت کارکنان خود را تعطیل کرده‌اند. اینگونه اتفاقات چرخه اکران و تولید را عقب می‌اندازد و در نهایت فعالیت های فرهنگی نیز به تعویق میافتد.

مدیر عامل موسسه تصویر شهر با بیان اینکه ما باید با این بیماری زندگی کنیم، یادآور شد: تنها جایی که در اثر هر گونه اتفاقی در کشور آسیب می بیند حوزه فرهنگ و هنر است. این موضوع اتفاق پسندیده ای نیست و باید برای آن فکری اساسی کرد.

با اجرای طرح «سینما روباز» حداقل در تابستان می توانیم یه گام مثبت برداریم

میرزاخانی ادامه داد: در این مدت ما پیشنهاد راه اندازی سالن های روباز سینمایی را برای ایام تابستان با سازمان سینمایی مطرح کردیم، طرحی مانند سینماماشین که البته چندان برای مردم جذابیت نداشت اما به هرحال در نوع خود حرکتی است. به نظر من با سینمای روباز می‌توانیم حداقل در تابستان یک گام مثبت برداریم.

میرزاخانی درباره برخی نظرسنجی ها مبنی بر اینکه حتی اگر سینماها بازگشایی شوند مردم استقبال نخواهند کرد، گفت: اگر قرار است یک سال بنشینیم قطعا اتفاقات عجیب و غریبی هم در حوزه اقتصادمان رخ خواهد داد. به هر حال هنر با اقتصاد تنیده در هم است، اگر اکنون پول آثاری که ساخته شده برنگردد قطعاً آن تهیه کننده نمی تواند اثر بعدی اش را شروع و تولید کند، از آن طرف سینماداری که پرسنل چشمگیری دارد دچار بحران جدی می شود. تمامی فعالیت هایی که در اطراف می بینیم خطر شان بیش از سالن‌های سینمایی است. در حال حاضر می‌بینیم که مساجد و زیارتگاه ها هم با رعایت نکات بهداشتی بازگشایی شده‌اند. همچنین ما دو فصل اصلی اکران را که شامل اکران نوروز و عید فطر بود از دست داده ایم. در این چهار ماه بیش از ۳۵ درصد فروش سینمای ایران عقب افتاده است. سال گذشته ۲۹۹ میلیارد تومان فروش سینمای ایران بوده است که این فروش نسبت به سال قبل ۱۸ درصد افزایش داشته است اما مخاطب از ۲۶ میلیون به ۲۴ میلیون رسیده است. اکنون با ضریب ۴۰ درصد اگر این سه ماه را هم کم کنیم درآمد سینمای ایران زیر ۸۰ میلیون میرود.

با اکران در سالن های کوجک به صورت جمع های خانوادگی می توان سینما را زنده نگه داشت

وی خاطرنشان کرد: تصور ما این است که سالن های کوچک می توانند نسبت به اکران آثار خانوادگی اقدام کنند. به این صورت که سالن های کوچک در اختیار خانواده ها قرار گیرد که هر خانواده بتواند با دیگر اعضای خود به صورت دسته جمعی در سالن سینما فیلم ببیند. اکنون برخی از سینماداران با ما مراوده میکنند. ما تا اردیبهشت ماه در قرنطینه کامل بودیم ولی به هر حال شنیده ایم که ویروس ضعیف شده و آمار مرگ و میر با زحمات کادر درمان و پزشکی پایین آمده است. صحبت من این است که ما نسبت به فعالیت های دیگر کاملا قابل کنترل تر هستیم.

میرزاخانی درباره کاهش نرخ گذاری مناسب برای افزایش جمعیت مخاطبان گفت: نرخ بلیت را عزیزان در شورای نرخ گذاری بررسی می کنند و ما تابع قانون هستیم. اکنون ما در مهم ترین فصل اکران هستیم و باید تصمیم گیری شود، همه ما بلاتکلیف هستیم و این اتفاق بدی است. به هر حال هر کدام از ما جوابگوی خانواده ای هستیم و در مجموعه های خود فعالیت می‌کنیم. ضمنا توقعاتی از دولت محترم داریم، هزار میلیارد یورو برای مقابله با ویروس کرونا در نظر گرفته شده و اعمال سیاست های حمایتی از مشاغل یکی از آیتم های مهم آن است. بالاخره اقتصاد سینماگران باید بچرخد یا خیر؟ توان مجموعه های ما برای ساپورت امور مالی کارمندان خود تمام است. بخش خصوصی هم که در این حوزه فعالیت کارمندان خود را کاملا تعطیل اعلام کرده و جاهایی که در این مدت توانسته اند تا حدودی سرپا باقی بمانند مجموعه هایی بوده که کمک هایی از طریق سازمان هایشان به آنها می رسیده است. خود ما در موسسه تصویر شهر توانسته ایم بخش کمی از حقوق پرسنل رو با بودجه ای که از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گرفته ایم، تامین کنیم.

تهران و کلانشهرها قطب جدی فروش سینمای ایران هستند

وی درباره بازگشایی سینماها در مناطقی که سفید اعلام شده بود گفت: همانطور که می دانید عمده فروش سینمای ایران در کلان شهرها است. خود تهران یک قطب جدی فروش سینمای ایران است. در سال ۹۸ و در فروردین ماه سینمای تهران ۳۶ میلیارد تومان فروش داشته است، در حالی که کل فروش کشور ۵۸ میلیارد تومان بوده است. یا مثلا در اسفند ماه که در اثر کرونا لطمه دیده ایم فروش یک میلیارد و ۲۸۰ تومان در تهران بوده است در حالی که کل فروش دو میلیارد تومان بوده است. به نظر من کلانشهرها هستند که عمدتاً در توسعه سالن های سینمایی فعالیت داشتند و اکران برای آنها جدی تر است. در شهرستانهای کوچک سینماها یا مخاطب جدی نداشتند یا دست بخش خصوصی بوده و یا زیرمجموعه حوزه هنری هستند.

دولت باید بودجه ای را از صندوق ذخیره ارزی توسعه ملی به بخش فرهنگ و هنر اختصاص دهد

میرزاخانی همچنین درباره اختصاص وام ده میلیون تومانی به هر پرده نمایش عنوان کرد: در این شرایط ما درک میکنیم که کل بودجه اقتصادی کشور دچار التهاب شده است. درآمدهای خود دولت پایین آمده و بسیاری از درآمدها صرف فعالیت‌های درمانی می‌شود. اینها همه قابل قبول است اما توقع ما به عنوان جریان فرهنگ و هنر کشور این است از آن عددی که برای این مباحث در نظر گرفته شده و هزار میلیارد یورویی که از صندوق ذخیره ارزی توسعه ملی برداشت شده قابلیت حمایت از این بخش را هم دارد. به هر حال این بخش نیز شامل اقشاری هستند که در این جامعه فعالیت می کنند.  توقع ما از دولت این است که نیم نگاهی هم به این بخش داشته باشد. اخیرا هم در خانه سینما جلسه ای مبنی بر بدهی های سالن داران برای فروش سال گذشته برگزار شد و تصمیم گرفته شد که به صورت وام قرض الحسنه این بدهی پرداخت شود. این فکر خوبی است. همچنین دید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همیشه کمک به جریان فرهنگ است. در بخش تولید همیشه کمک بنیاد سینمایی فارابی بوده و بخش اعظمی از آثار سینمایی از این مجموعه کمک می گیرد، مجموعه های دیگری مانند سینماشهر نیز به این جریان برای ساخت و تجهیز سینمای ایران کمک میکنند و اینها زحماتی است که وزارت خانه می کشد.

وی در پایان گفت: در دوره پس از کرونا ما به اتحاد بیشتر میان مسئولین، تولید کنندگان، پخش کنندگان و سینماداران احتیاج داریم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>