سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۵ خرداد ۱۳۹۹ در ۴:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

محمدعلی کشاورز بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون درگذشت + پیام‌های تسلیت

keshavarz

محمدعلی کشاورز بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون ایران پس از مدت‌ها تحمل بیماری در سن ۹۰ سالگی درگذشت.

به گزارش سوره سینما، سیدمحمد طباطبایی مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت ضمن تأیید خبر درگذشت محمدعلی کشاورز گفت: استاد کشاورز ظهر امروز (۲۵ خرداد ۱۳۹۹) بعد از مدت‌ها مبارزه با بیماری، در بیمارستان آتیه تهران دار فانی را وداع گفت.

محمدعلی کشاورز متولد ۲۶ فروردین ۱۳۰۹ در شهر اصفهان بود و فعالیت هنری وی با ایفای نقش بر صحنه تئاتر در سال‌های قبل از انقلاب آغاز شد و پس از آن در نمایش‌های مختلفی روی صحنه تئاتر به ایفای نقش پرداخت. «آنتیگون»، «آندورا»، «ادیپوس شهریار»، «اشباح»، «افول»، «بازی استریندبرگ»، «بختک»، «پستخانه»، «چند لحظه تا مرگ» و «چوب به دست‌های ورزیل»، از مهمترین تجربه‌های این بازیگر بر صحنه تئاتر محسوب می‌شود.

«برزخی‌ها»، «کمال‌الملک»، «مردی که موش شد»، «کفش‌های میرزا نوروز»، «مادر»، «جستجو در جزیره»، «ناصرالدین شاه آکتور سینما» و «دلشدگان» از جمله مهمترین آثار سینمایی کارنامه اوست.

کشاورز همچنین در سریال‌هایی چون «سربداران»، «افسانه سلطان و شبان»، «پدرسالار» و «گرگ‌ها» به ایفای نقش پرداخته بود و تا سال‌ها با کاراکتر «اسدالله خان» در سریال «پدرسالار» در حافظه مخاطبان تلویزیون شناخته می‌شد.

وی دارای نشان درجه یک فرهنگ و هنر جمهوری اسلامی ایران است.

سوره سینما درگذشت محمدعلی کشاورز را به خانواده ایشان و جامعه هنری ایران تسلیت می‌گوید.

پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

در پیام سیدعباس صالحی آمده است:

خبر درگذشت هنرمند پیشکسوت سینما و تئاتر استاد محمدعلی کشاورز موجب تاثر شد. مردم هنردوست کشورمان سالیان متمادی، شاهد نقش آفرینی های کم نظیر او در سینما، تئاتر و تلویزیون بودند و خاطره جمعی ما هرگز نام او را از یاد نخواهد برد.

اینجانب فقدان این هنرمند بزرگ را به خانواده ایشان، جامعه هنری و عموم هموطنان تسلیت می گویم و از خداوند متعال مغفرت و رحمت واسعه برای آن عزیز از دست رفته و صبر و بردباری بازماندگان محترم را خواستارم.

پیام تسلیت رییس سازمان سینمایی

در پیام حسین انتظامی آمده است:

«فسبحان الذی بیده ملکوت کل شیءٍ و الیه ترجعون

استاد محمدعلی کشاورز، هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون از میان ما پرکشید و به دیار باقی شتافت.

ترجیع بند زندگی هنری مرحوم کشاورز و مولفه مشترک نقش های ماندگار و متنوع او در فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی، مردمی بودن و الهام گرفتن از مسائل مردمان روزگار خویش بود.

فقدان این هنرمند تکرارناپذیر را به اهالی فرهنگ و هنر به ویژه اصحاب سینما تسلیت می گویم و از خداوند منان علو درجات برای آن مرحوم و صبر و شکیبایی برای بازماندگان محترم خوستارم.»

پیام تسلیت رییس سازمان صداوسیما

متن کامل پیام به شرح زیر است:

«انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت یکی از چهره‌های ماندگار عرصه هنر کشور استاد محمدعلی کشاورز را که از ستارگان سینما، تئاتر و تلویزیون بود و مردم با نقش‌های تاریخی او خاطره‌های بسیار دارند تسلیت عرض می‌کنم.

«پدر سالار» دوست‌داشتنی مخاطبان تلویزیون در آخرین روزهای بهار ۹۹ از این کره خاکی خداحافظی کرد، اما با نقش‌آفرینی ماندگار خود در چهل و پنج فیلم سینمایی، سی و هشت سریال تلویزیونی و ده‌ها ئتاتر و تله‌تئاتر همواره در قلب و جان مردم ایران باقی خواهد ماند.

از درگاه خداوند تعالی برای آن چهره ماندگار علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت دارم.»

پیام تسلیت مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی

در پیام علیرضا تابش آمده است:

«انالله و انا الیه راجعون

صفای نفس، خلوص، تواضع و فروتنی استاد فقید مرحوم «محمدعلی کشاورز» میراث مانایی است از هنرمندی که با شرافتش، در گنجینه هنرهای نمایشی این آب و خاک، چون دُرّی نایاب، تابنده خواهد ماند.

فقدانِ این چهره بی مانند و ماندگار هنر را به تمامی هنردوستان ایران زمین، تسلیت و تعزیت عرض می‌نمایم و برای بازماندگان معزز، صبر جمیل و برای روح بزرگ این هنرمند پیشکسوت، علو درجات را از درگاه خداوند متعال آرزومندم.»

پیام تسلیت مدیرعامل موسسه تصویر شهر

در پیام هاشم میرزاخانی آمده است:

انسانی شریف، مردی بزرگ و هنرمندی مردمی جهان خاکی را به سوی منزل گاه ابدی خویش ترک کرد.

«محمدعلی کشاورز» هنرمند ارزشمندی که با نقش‌آفرینی‌های هنرمندانه‌اش در ذهن و زمانه ما ماندگار شد و نام او همیشه در فرهنگ و هنر ایرانیان زنده و جاویدان است.

درگذشت این هنرمند را به خانواده گرامی ایشان، جامعه هنری و مردم هنردوست تسلیت می گویم.

یادش گرامی و روحش شاد

پیام تسلیت وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی

متن پیام سید رضا صالحی امیری بدین شرح است:

بازگشت همه به سوی اوست

شش دهه تلاش و ممارست در عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون از بزرگمردی که با مسمی لقب “پدرسالار سینمای ایران” بر او نهاده شد، از هنرمندی مردمی، مهربان و فهیم، چهره ای باصلابت و استوار در خاطر ایرانیان به یادگار گذاشت.

اینجانب ضایعه درگذشت یکی از پیشگامان سینمای ایران را به مردم هنردوست، جامعه فرهنگی کشور و خانواده مرحوم استاد محمدعلی کشاورز تسلیت عرض می کنم.

از درگاه خداوند متعال برای آن فقید سعید رحمت و مغفرت و برای بازماندگان صبر و سلامت مسالت می نمایم.

پیام تسلیت کانون کارگردانان سینمای ایران

متن کامل پیام تسلیت به شرح زیر است:

دریغ بسیار که سینما، تئاتر و تلویزیون ایران یکی دیگر از بهترین بازیگرانش را ازدست داد . محمدعلی کشاورز آفریننده شخصیت های ماندگار و فراموش نشدنی در آثار کارگردانان مهم تاریخ سینما چون ناصرتقوائی، بهرام بیضائی، علی حاتمی، داریوش مهرجوئی، ابراهیم گلستان، عباس کیارستمی، فرخ غفاری و … بود. او دائی جان سرهنگ در سریال دائی جان ناپلئون ، شعبان استخوانی در سریال هزاردستان ، خواجه قشیری در سریال سربداران ، خواب گزار اعظم در سریال سلطان و شبان ، پدرسالار در سریالی به همین نام ، اتابک در فیلم سینمایی کمال الملک ، برادر بزرگ فیلم مادر و نقش های مهم فیلم هایی چون روز واقعه ، دلشدگان ، ناصرالدین شاه آکتور سینما ، زیر درختان زیتون و … بود. او حضوری فراموش نشدنی در نمایش هائی چون آنتیگون ، آندورا، ادیپوس شهریار و… داشت و افسوس که با داشتن چنین آثار با ارزشی در سینما و تلویزیون او را از دست دادیم .

محمدعلی کشاورز در سن نود سالگی این یادگارهای ماندنی را برای اهل هنر و همه مردم ایران باقی گذارد و خود به سرای باقی شتافت.

شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران، درگذشت این هنرمند برجسته را به ایرانیان ، خانواده اش ، همکاران و همه هنر دوستان این سرزمین مانا تسلیت می گوید. یاد و خاطره هنرمندانه مرحوم کشاورز و هنرمندانی چون او فراموش شدنی نیست و برای همیشه در خاطره هنر ایران زمین باقی خواهد ماند.

شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران

پیام تسلیت انجمن بازیگران سینمای ایران

متن کامل پیام تسلیت به شرح زیر است:

بازگشت همه به سوی اوست

سینمای ایران در نهایت دردمندی و اندوه ستاره‌ای دیگر از بزرگان خود را از دست داد.

بازیگر پیشکسوت و نگین ارزنده هنر نقش‌آفرینی استاد محمدعلی کشاورز پس از تحمل دوران دشوار بیماری، دیده بر هم نهاد و به آبی بیکران آرامش پیوست.

انجمن بازیگران سینمای ایران سوگ از دست دادن این هنرمند دوست‌داشتنی ، ملی و چهره ماندگار  را که  از رفیع‌ترین قله‌های فرهنگ و هنرهای نمایشی ایران زمین بود، به خانواده محترم ایشان، همکاران عزیز و تمامی مردم هنردوست کشورمان تسلیت عرض می‌نماید.

پیام تسلیت معاون سیما

دکتر مرتضی میرباقری معاون سیما در پیامی درگذشت استاد محمدعلی کشاورز هنرمند پیشکسوت تلویزیون و سینما را تسلیت گفت. متن پیام تسلیت به شرح زیر است:

انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت محمدعلی کشاورز، چهره ماندگار عرصه بازیگری، موجب تأثر و اندوه عمیق اینجانب شد. این بازیگر توانمند، یکی از ستاره های درخشان آسمان هنر این سرزمین بود. بازیگر متعهدی که هیچ گاه نام و یادش از ذهن و دل مردم هنردوست ایران فراموش نخواهد شد. مرحوم محمدعلی کشاورز ازجمله بازیگرانی بود که بیشتر با سیما و سریال های تلویزیونی شناخته شد. بدون شک کمتر کسی است که سریال «پدر سالار» را دیده باشد و بازی او در نقش اسدالله را تحسین نکرده باشد.

سریال های «هزار دستان»، «سربداران»، «سلطان و شبان» و «گرگ ها» نیز از دیگر مجموعه های تلویزیونی بودند که این بازیگر با حضور خود به آن ها وزن هنری بیشتری بخشید.هجرت این بازیگر بزرگ، یک خسارت برای فرهنگ و هنر ما و به ویژه رسانه ملی محسوب می شود. چرا که محمدعلی کشاورز از بازیگرانی بود که تا پایان عمر، متعهدانه و بی حاشیه زندگی و فعالیت کرد.

اینجانب، درگذشت این هنرمند فقید را حضور خانواده محترم ایشان، خانواده رسانه ملی، جامعه هنری و مردم همیشه قدردان کشورمان تسلیت می‌گویم و برای بازماندگان از خداوند متعال طلب صبر و برای آن هنرمند والا مقام رحمت و غفران الهی مسئلت دارم.