سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۵ شهریور ۱۳۹۲ در ۸:۰۹ ق.ظ چاپ مطلب
حذف پروانه ساخت و ممیزی/

شایقی: سینماگران فی‌ نفسه با ممیزی مخالفند/ پروانه‌ ساخت لازم‌ است

siamak-shayeghi

کارگردان فیلم سینمایی «ابرهای ارغوانی» ممیزی و اعمال نظر شخصی و بی اساس را مانع سینما رشد سینما دانست.

کارگردان فیلم سینمایی «ابرهای ارغوانی» ممیزی و اعمال نظر شخصی و بی اساس را مانع سینما رشد سینما دانست.

سیامک شایقی دراین باره به سوره سینما گفت: در مورد نشر کتاب این سیاست هنوز به طور صریح اعلام و اعمال نشده است. اما درباره پروانه ساخت و نمایش بحث هایی در صنوف و مسئولین جدید در حال پیگیری است. به عنوان یک نظر شخصی من جز مخالفین حذف شورای پروانه ساخت و رفع مسئولیت از عهده وزارت ارشاد هستم.

کارگردان فیلم سینمایی «خواب زمستانی» ادامه داد: ما در عین حال که مخالف بررسی فیلمنامه و اعمال نظر سلیقه ای در جزئیات آن هستیم. لزوم اینکه باید شورایی وجود داشته باشد تا در حد طرح فیلمنامه  در جریان فیلم‌هایی که قرار است ساخته شوند، باشد را درک می‌کنیم. چرا که ما در زمینه اکران و ظرفیت نمایش دچار مشکل و کمبود امکانات هستیم تصور کنید در سال ۲۰۰ یا  ۳۰۰ فیلم ساخته شود. آن وقت در شرایط و ظرفیت اکران موجود تکلیف نمایش آنها چه می‌شود؟

کارگردان فیلم سینمایی «مادرم گیسو» افزود: زیرساخت امکاناتی ما هنوز برای این ابعاد تولید برنامه ریزی نشده است. پس به نظرم پروانه ساخت در حد اطلاع شورا و برنامه‌ریزی تولیدات سالانه، نه اعمال نظر در جزئیات فیلمنامه قابل قبول است. از آن طرف در پروانه شورای نمایش افرادی صاحب نظر با تفکر باز اگر وجود داشته باشند آثار در زمینه اکران هم مشکلی نخواهند داشت.

شایقی در پایان گفت: صنوف سینما و همینطور ناشران کتاب نباید وارد ممیزی شود. چراکه سینماگران و اهالی قلم فی نفسه با ممیزی مخالفند، آنها خط قرمزها را آموخته‌اند و به آنها پایبند هستند. اگر شورایی مسئول به تفسیر شفاف و واضح خط قرمزها بپردازد و به دور از اعمال نظر سلیقه‌ای  و نابخردانه در زمینه مجوز ساخت تولیدات سینمایی اقدام کند، اتفاق بدی نیست.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>