سوره سینما

پايگاه خبری تحلیلی سینمای ایران

logotext
تاریخ انتشار:۲۱ تیر ۱۳۹۹ در ۱۰:۰۰ ق.ظ چاپ مطلب
در شصت‌ونهمین قسمت از برنامه «هفت» عنوان شد:

تا دوماه آینده فکر عاجلی برای صنعت سینما بشود/ نقش اجتماعی سینما خیلی جدی است

haft

شصت‌و‌نهمین قسمت از برنامه سینمایی «هفت» با حضور سیدجمال ساداتیان و سجاد نوروزی روی آنتن شبکه سه رفت.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی برنامه، شصت و نهمین قسمت از برنامه سینمایی «هفت» با حضور سید جمال ساداتیان، سجاد نوروزی، کارشناسان رسانه، رامتین شهبازی و سام کلانتری (کارشناس و کارگردان مستند «جایی برای فرشته ها نیست») روی آنتن شبکه سوم سیما رفت و میز نقد برنامه با حضور منتقدان به نقد و بررسی فیلم سینمایی «پلتفرم» پرداخت.

سینما رفتن ترسناک نیست

در اولین میزگرد این هفته برنامه که با حضور سید جمال ساداتیان (تهیه کننده و مدیر سینما آستارا) و سجاد نوروزی (مدیر سینما آزادی) برگزار شد درباره چالش های سینماها در دوران اوج کرونا و پس از آن مواردی مطرح شد. سید جمال ساداتیان دراین باره گفت: بیماری به اسم کرونا آمد و همه چیز در دنیا در همه زمینه ها تحت تاثیر قرار گرفت. در روزهای اول بحث این بود تعطیلی یک هفته ای است ولی ۴ ماه طول کشید. دوباره بعد از بازگشایی زنگ خطر به صدا در آمد. نمی‌شود کسب و کارها را تعطیل کرد چون مردم نیاز دارند. مردم حتی اگر قرارباشد در منزل هم باشند و تحرک نداشته باشند باید نیازهای روزمره آن ها تامین شود. در کنار آن مردم نیاز روحی- روانی هم  دارند که باید تامین شود. همه روزهایی که بحث بازگشایی سینماها بود دو طرز تفکر وجود داشت. یک عده غالبا می‌گفتند نباید باز شود یکی سری می‌گفتتند حتما باز شود. آن باز شدن دو دلیل داشت یک اینکه نیاز اقتصادی خود سینمادارها وجود داشت و یکی رفع نیازهای مردم. به نظرم سینما در دو بخش متضرر شد: یکی  در بخش اقتصادی سینماگران و یکی رسالت اجتماعی اش. مردم نیاز دارند به تفریح ، ۴ ماه است که محدودیت وجود دارد و همه تقریبا عصبی شدند. آنقدر که مردم را دارند از سینماها می ترسانند ترسناک نیست، چون ضوابط بهداشتی کاملا رعایت می‌شود.

تا دوماه آینده فکر عاجلی برای صنعت سینما بشود

سجاد نوروزی مدیر پردیس سینمایی آزادی در ادامه این بحث افزود: به نظر من یک نگرش خیلی واقع بینانه در جاهای پرخطر در کشور داشته باشیم و ببینیم جایگاه سینما در کجا قرار دارد و چه قدر در گسترش کرونا نقش داشته است تا بتوانیم به تصمیمات جدیدی برسیم.

در سال ۹۸ گردش مالی سینماها ۲۹۰ میلیارد بود. این ۲۹۰ میلیارد شاید چرخش مالی دو بنگاه ماشین باشد. یعنی موضوعیت مالی سینما در ساختارهای رسمی کشور معنا پیدا نمی‌کند. دولت اگر هزارمیلیارد در هر جا سرمایه گذاری کند تاثیر این ۲۹۰ میلیارد بیشتر است و دولت باید به این بخش بیشتر توجه کند ولی گویا رها شده است. نقش کارکردی، مدنی و اجتماعی سینما خیلی جدی است.

در سال گذشته اگر به آمار دقت کنیم، ۹ فیلم به فروش بالای ۱۰ میلیارد رسیدند و ۸۰ درصد فیلم ها تقریبا مخاطب نداشتند. بالاخره این سینما با این ظرفیت گنجایش ۱۱۰ فیلم در سال ندارد. اگر کنار فیلمی مثل «متری شیش و نیم» یا «سرخپوست» یا «شبی که ماه کامل شد» فیلمی اکران نمی‌شد، می‌توانست با استفاده از ظرفیت بیشتر به فروش بیشتر برسد. اگر درست از این ظرفیت ها استفاده کنیم فروش بیشتر می‌شود. ما در دو هفته حجم کثیری فیلم را اکران می کنیم که کار اشتباهی است. اگر تا دوماه آینده فکر عاجلی برای صنعت سینما کردیم که هیچ ، اگر فکری نکردیم حداقل سه سال زمان می‌برد تا سینماها دوباره سرپا شوند.

در شبکه نمایش خانگی بیشتر هدف تجاری مطرح است

طبق روال هر هفته میز رسانه برنامه «هفت» هم به بررسی برخی اخبار مهم سینمایی با حضور احسان ناظم بکایی و جواد محرمی به میزبانی پژمان کریمی سپری شد.

کارشناسان رسانه از وضعیت شبکه نمایش خانگی گلایه کردند. جواد محرمی دراین باره گفت: در مورد نمایش خانگی و سریال های آن  از چند زاویه می شود نگاه کرد. در حال حاضر شرایط طوری شده که اغلب افراد رضایت از این تولیدات ندارند. من خودم انتظار داشتم که خبر تعدیل مجوز وقتی جدی می شود مخالف داشته باشد ولی حجم مخالفان به قضیه زیاد نبود چون واقعا اتفاقی که در نمایش خانگی افتاده خوب نبود و کاستی ها و کمبودهای زیادی در این عرصه وجود دارد. احسان ناظم بکایی هم در این باره گفت: خیلی از ستاره های ما از طریق صدا و سیما به نمایش خانگی و سینما راه پیدا کردند و اگر بستر صدا و سیما نبود خیلی از افراد دیده نمی شدند. اما این فضا در حوزه نمایش خانگی نیست. مخاطب و شبکه نمایش خانگی مطرح می کنند و می‌گویند چه بازیگری باشد یا نباشد. مساله این است که ما احتیاج به نظارت محتوایی داریم. در نمایش خانگی همه موضوعات یکسان است. در نمایش خانگی اختلاف فاحش طبقاتی وجود دارد. که حتی یک درصد جمعیت ما هم این زندگی را ندارند.

ما با یک مستند سینمایی رو به رو هستیم

میز گرد این هفته برنامه هفت به معرفی و بررسی مستند بلند «جایی برای فرشته ها نیست» با حضور رامتین شهبازی و سام کلانتری برگزار شد.

رامتین شهبازی کارشناس مستند، درباره مستند «جایی برای فرشته ها نیست» گفت: ما با یک مستند سینمایی مواجه هستیم که فیلمساز توانسته ابعاد آن را درست رعایت کند. اما چیزی که در این مستند برای من جالب است این است که ، ما در فیلم داستانی تکلیفمان با درام و عناصر مشخص است و در فیلم مستند با دو شکل مواجهیم یکی اینکه خود فیلم ظرفیت دراماتیک شدن را دارد دوم اینکه که فیلمساز دست و بالش بسته است و باید آن فرم را ایجاد کند. فیلم سام کلانتری یک بخش دوم دارد که این تیم از ایران خارج میشود و درگیر مسابقه، آن مسابقه درون خود ذات درام را دارد. فیلم ریتمی تند دارد و در بخش اول به خصوص در  نیم ساعت اول فضا آرام تراست . در بخش اول از بیرون درام ایجاد میشود و در بخش دوم از درون درام را می‌سازد. نکته ای که وجود دارد این است که در این فیلم از یک تکثر به یک وحدت میرسیم. سام کلانتری هم درمورد «جایی برای فرشته ها نیست» بیان کرد: صحبت برای «جایی برای فرشته ها نیست» بر می‌گردد به این که ورزش و صحبت کردن از آن یک بهانه است برای رسیدن به لایه های زیرن که به  بانوان و دختران سرزمینمان بر می گردد و طبعا جای زیای برای کار وجود دارد.

من در اصولا در زندگی شخصی هم اهل غر زدن نیست و امیدوارم . به این باور رسیدم که به فیلمساز می‌تواند حرف بزند ولی نباید بیننده را رها کند. هرآنچه که فکر می کنید از خطاها و ناهنجاری ها باید گفت ولی نباید نا امید بود. قطعا بانوان و ورزش بانوان ما مشکلاتی دارند ولی ناامید نیستند. فیلم ما در مورد تعدادی دختر است که می ایستند و نتیجه می‌گیرند. با تعدادی دختر مواجه بودیم که هیچ کس آن ها را نمی‌شناخت و این برای یک کارگردان جذاب است.

گفتنی است میز نقد این هفته برنامه سینمایی «هفت» با حضور مسعود فراستی، سید امیرجاوید و شاهین شجری کهن به نقد و بررسی فیلم سینمایی «پلتفرم» پرداخت.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>