سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۶ شهریور ۱۳۹۲ در ۱۰:۱۵ ق.ظ چاپ مطلب
حذف پروانه ساخت و ممیزی/

اسعدیان: لغو پروانه ساخت تردیدهای زیادی به همراه دارد

homayun-asadian

همایون اسعدیان تغییر در ضوابط صدور پروانه ساخت را نسبت به لغو شرط پروانه ساخت ضروری‌تر ارزیابی کرد.

همایون اسعدیان درباره پیشنهاد لغو شرط پروانه ساخت و ارزیابی‌اش از این مسئله به سوره سینما گفت: این پیشنهاد قریب به چند سال است که مطرح شده و اگر اشتباه نکنم از زمان مرحوم سیف‌الله داد طرح لغو شرط پروانه ساخت وجود داشته است. برخلاف آنچه که به نظر می‌آید تصور من این است که تهیه‌کنندگان، کارگردانان و اساسا سینماگران چندان علاقه و تمایلی به اجرایی شدن این طرح ندارند.

کارگردان «بوسیدن روی ماه» ادامه داد: اگر در حوزه نشر چنین اتفاقی افتاده و ممیزی از دولت به ناشر سپرده شده باید در نظر داشت که در این حوزه سرمایه اندکی درگیر است و شاید این اتفاق در حوزه نشر با ریسک کمتری همراه باشد. کتاب با توجه به تیراژ پایینش که در خوش‌بینانه‌ترین حالت ۳۰۰۰ نسخه است شاید چندان از اجرایی شدن این طرح مورد تهدید نباشد.

وی افزود: در سینما در صورتی که این طرح اجرا شود و کارگردانان منتظر دریافت پروانه ساخت برای کلید زدن فیلمشان نباشند، یک سرمایه ۱میلیاردی به جریان تولید سپرده می‌شود بی‌آنکه مسئولین وزارت ارشاد راجع به محتوا و مقدمات اجرایی فیلم نظری داده باشند. ممکن است بعد از تولید فیلم مشکلاتی به وجود بیاید و سرمایه پشت فیلم به خطر بیفتد.

اسعدیان اضافه کرد: این طرح ممکن است باعث به وجود آمدن راه‌های مختلف مشاوره شود که خود این راه‌ها به نوعی شکل ممیزی داشته باشد. یعنی فیلمساز قبل از کلید زدن فیلمش به هر نحوی که شده تأییدیه برای فیلمش از وزارت ارشاد دریافت کند و بعد سرمایه را به جریان بندازد.

کارگردان «طلا و مس» گفت: به هر حال گمان نمی‌کنم این طرح چندان مورد استقبال سینماگران قرار بگیرد چون تردیدهای زیادی را به همراه دارد. پیشنهاد من این است به جای حذف پروانه ساخت، اخذ پروانه ساخت راحت‌تر شود. در این۳، ۴سال اخیر دریافت پروانه ساخت برای بسیاری از دوستان سخت بوده بر خلاف سالهای قبل از این که اعتماد وجود داشت و شورای پروانه ساخت به فیلمسازان معتمد و با سابقه، بدون خواندن فیلمنامه حتی، پروانه ساخت ارائه می‌کرد. متأسفانه شورای صدور پروانه ساخت عملکرد نامناسبی در این مدت داشته و همه چیز به اتحادیه تهیه‌کنندگان ۲ سپرده شد و نهایتا حاصل کار، سلب امنیت خاطر از فیلمساز بود.

وی اضافه  کرد: به جای حذف پروانه ساخت بهتر است شرایط به گونه‌ای شود که فیلمسازان با سابقه احساس امنیت بیشتری داشته باشند. به جای حذف پروانه ساخت، با تغییر در ضوابط شورای پروانه ساخت شیاد بتوان رضایت خاطر بیشتری را برای فیلمساز  فراهم کرد.

اسعدیان درباره تولید مجموعه «دا» توضیح داد: تا یک ماه دیگر نگارش سیناپس کامل می‌شود. در حال حاضر سیناپس در حال بازنویسی است و بعد از این مرحله همراه با تیم نگارش، ۲ الی ۳ ماه درگیر نوشتن فیلمنامه خواهیم بود.

مجموعه تلویزیونی «دا» محصول حوزه هنری است که در حال حاضر به تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی و کارگردانی همایون اسعدیان در مرحله نگارش فیلمنامه است. اسعدیان کارگردانی فیلم‌های «آخر بازی»، «ده رقمی»، «طلا و مس»، «بوسیدن روی ماه» و .. را در کارنامه دارد.