سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲ بهمن ۱۳۹۱ در ۸:۲۲ ق.ظ چاپ مطلب
میرشکاری در گفتگو با سوره سینما:

«تاج محل» فیلمی سالم و واقع‌گرا است

jahangir_mir_shekari

مدیر صدابرداری و بازیگر فیلم سینمایی «تاج محل» این فیلم را دارای موضوعی انسانی و فضایی واقع‌گرا دانست.

سوره سینما- محمدکارت: جهانگیرمیرشکاری صدابردار باسابقه سینمای ایران که آثار ماندگاری را درکارنامه خود دارد از معدود هنرمندانی است که همه اهالی سینما با او احساس نزدیکی می‌کنند و هر کس که با این پیرصدابرداری همکاری داشته از مرام و کاربلدیش صحبت می‌کند. با او درباره همکاری‌اش در فیلم سینمایی «تاج محل» به کارگردانی دانش اقباشاوی که محصول حوزه هنری است و در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر در بخش مسابقه فیلم‌های اول حضور دارد، صحبت کردیم.

همکاری شما در«تاج محل» چگونه اتفاق افتاد؟

جهانگیر میرشکاری: دانش ‌اقباشاوی همشهری من ‌است و از مدت‌ها پیش او را می‌شناختم. او به عنوان دستیار کارگردان درسینما با کارگردانان صاحب نامی کارکرده است. دو سال پیش در صدد ساخت فیلمنامه‌ای با نام «درآبادان برف نمی‌بارد» بود که آن زمان با من درباره‌اش صحبت کرد اما موفق به ساخت نشد، تا اینکه شرایط ساخت «تاج محل» برایش فراهم شد و از من برای همکاری دعوت کرد.

پس شناخت قبلی شما از او و اینکه هردو اهل آبادان هستید در شکل گیری این همکاری تاثیر داشت.

بله همینطور است. ما آبادانی‌ها تا جایی که می‌توانیم به هم کمک می‌کنیم. من لهجه اصیل و قدیمی آبادان را می‌دانم، دانش از من خواست تا در ادای درست کلمات و لهجه اصیل فیلم نظارت کنم.

شما به جز فیلم سینمایی «درخت گلابی» اگر در فیلم های دیگر به عنوان بازیگر حضور داشتید نقش خودتان یعنی صدابردار را به عهده داشتید. مثل «میکس» و «طعم گیلاس». در این فیلم چه شد که در قالب یکی از نقش‌ها بازی کردید؟

دانش از من خواست حالا که به لهجه آبادانی مسلط هستم، یکی از کاراکترها را بازی کنم و من هم قبول کردم.

چه نقشی در فیلم دارید؟

نقش باجناق حسین کاراکتر اصلی فیلم را بازی کردم.

زمانی که سکانس های بازی شما بود صدابرداری را چطور انجام می‌دادید؟

دو همکار من در گروه صدا مهدی ابراهیم‌زاده و سهیل متولی این کار را انجام می‌دادند. مهدی ابراهیم‌زاده سالهاست که با من کار می‌کند و کاملا می‌تواند به صورت مجزا صدابرداری یک فیلم سینمایی را مدیریت کند و به دانش صدا مسلط است.

وجه تمایز کار با فیلمسازان فیلم اولی با فیلمسازان با تجربه چیست؟

مطمئنا در کار فیلمسازان تازه‌کار نوعی استرس است که طبیعی است. افرادی مثل دانش اقباشاوی که با دستیاری کارگردانان فیلمسازان کاربلد سینما را شروع کرده‌اند توانایی حرفه‌ای کار کردن را دارند. اما باید از طرف گروه به آنها اعتماد به نفس تزریق شود و آرامش فکری داشته باشند تا بتوانند بی‌استرس کار را به پایان برسانند.

مدیریت کارگردانی اقباشاوی در طول کار چطور بود؟

خوب و کاملا مسلط بر کار بود. گاهی عصبانی می‌شد که آن هم طبیعی بود. به هر حال به جز خانم پریوش نظریه ما همه نابازیگر بودیم و کار با نابازیگر انرژی زیادتری از کارگردان می‌گیرد.

شما خودتان را بازیگر نمی‌دانید؟

نه. اگر من ادعای بازیگری داشته باشم به بازیگران توانمند توهین کرده‌ام.

اینکه از بازیگران ناشناس در کار استفاده شده در باورپذیری تاثیر دارد؟

من هنوز فیلم مونتاژ شده را ندیدم، اما فکر میکنم اگر در تدوین درست درآمده باشد نقش‌ها باورپذیر خواهند بود. من به دانش می‌گفتم در تدوین این فیلم حساسیت زیادی داشته باشد چراکه باید لحظه‌ها به کمک تدوین باورپذیرتر شوند.

روند تولیدی این فیلم را چطور دیدید؟

بسیار خوب بود تهیه‌کننده کلیه شرایط مناسب را برای ما فراهم کرد و چیزی کم نگذاشت.

کیفیت کلی کار را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

من در طول فیلمبرداری عادت ندارم به صحنه نگاه کنم و با شروع ضبط صدا تمام حواسم به صدابرداری است. فیلم را در مرحله مونتاژ هم ندیدم و نمی‌توانم از کیفیت آن صحبت کنم اما فکر می‌کنم فیلمی خوش ساخت، روان و باورپذیر با موضوعی انسانی باشد.

ورود فیلمسازان جوان چقدر به نفع سینما است؟

اگر ورود به شرط داشتن علم کار باشد مطمئنا به نفع پویایی سینما تمام می‌شود. افرادی که با کارگردانان بزرگ به عنوان دستیار کار کرده‌اند و خودشان صاحب تفکر و آگاهی هستند می‌توانند به سینما فکر و ایده های جدید اضافه کنند، اما متاسفانه  گاهی افرادی را در سینما می‌بینیم کارگردان هستند که هیچ گاه اسم آنها را هم نشنیده ایم و به یکباره در این مسند قرار گرفته‌اند. نبود شایسته سالاری آفت سینمای ما است.

وضعیت کنونی سینما را چطور می‌بینید؟

به نظرم سینما هم اکنون خواب است. از تب و تاب دهه ۶۰ یا ۷۰ دیگر خبری نیست. تولیدات ضعیف تر شده‌اند. گاهی می‌شنوم که مثلا امسال ۹۰فیلم ساخته شده که گمان می‌کنم اغلب آنها از فرمت سینمایی به دورند و بیشتر به تله فیلم شبیه هستند. سینما به لحاظ فرم و تکنیک مقتضیات خاص خود را دارد. این ۹۰ فیلم چه زمانی ساخته شده، نمی‌دانم.

امسال در جشنواره فیلم فجر چند فیلم دارید؟

همین یک فیلم. اما آرزو می‌کنم در سینما شرایط کار برای جوانان بااستعداد که لیاقت دارند فراهم شود و مدیریت سینما به نسل جوان توجه بیشتری داشته باشد. من و همنسلانم کارهایمان را انجام داده‌ایم و جوایزمان را دریافت کرده ایم، دیگر زمان پرداختن به جوانان لایق است.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>