سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۸ مرداد ۱۳۹۹ در ۱:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب

واقعه بزرگ غدیر خم؛ همه آنچه سینما از تصویر و محتوا نیاز دارد

Ghadir-Cinema

واقعه بزرگ غدیر خم چه به لحاظ محتوای تاریخی چه به لحاظ فرم ساختاری همه آنچه را که سینما از قصه و روایت نیاز دارد، در خود داراست و فقط همت سینماگرانی را می‌طلبد که آن را به مرحله اجرا برسانند.

سوره سینما مریم اکبرلو : غدیر خم یکی از بنیان‌های اجتماعی جامعه اسلامی است و فرهنگ اجتماعی جامعه مسلمان وابسته به مفهومی است که ما از واقعه غدیر استنباط می‌کنیم. برای مثال، همبستگی مردم و ارتباط درونی که آن‌ها با رهبری دارند با مفهوم ولایت بهم گره خورده است.

حالا نکته مغفول مانده مهم این است که  قالب‌های مختلف هنری باید به چنین واقعه عظیمی توجه ویژه داشته باشند، که ندارند! درباره کارکرد هنر در پرداختن به چنین موضوعاتی همین اندازه بس که بگوییم هیچ حوزه‌ای به اندازه هنر قادر نیست تصویرگر مناسبی برای زیبایی‌های غدیر باشد. مفهوم ولایت تنها در تشیع مورد توجه نیست، البته اگر اندیشه‌های اهل تسنن را بررسی کنیم درمی‌یابیم ولایت یک مفهوم محوری است، پس از این معنا حتی می‌توان در جهت وحدت جهان اسلام هم بهره گرفت. با توجه به اینکه ایران تنها کشور شیعه است که سینما را به مفهوم کامل و حرفه ای و صنعتی دارد.

همچنین یکی از حوزه‌هایی مهم اندیشه به بحث انتظار بازمی‌گردد که قادر است تصویرگر گوشه‌ای از عظمت غدیر و ولایت آن باشد. این حوزه جدا از عظمت موضوع جذابیتی دارد که می‌شود بر مبنای آن آثار سینمایی فراوانی تولید کرد. مسئله ای که سال هاست از آن غفلت کرده ایم. سینمای ایران به عنوان یک کشور تاریخی اسلامی یکی از قوی ترین بن مایه های داستانی را در خود دارد ، چیزی که هالیوود با یک صدم چنین واقعه ای ، با ایجاد لایه های دروغین و پرپروگاندا، نقش و رنگ های جادویی می آفریند و قهرمان سازی می کند اما سینماگران ما سال هاست به راحتی از کنار چنین عظمتی رد شدند و به جای استفاده از این گنج های موضوعی دست آویز  کپی برداری از سینمای غرب شده اند.

سینمای ایران با وجود داشتن چنین مفاهیم عمیق و مستند و ریشه دار و تصویرمحوری ، هیچ وقت نباید از مشکل کمبود فیلمنامه رنج ببرد که می برد . سینماگران ما تا چنین مفاهیم ارزنده ای را به حد کمال و نهایت نرسانده است و از زوایای مختلف به این واقعه باشکوه و چند وجهی نپرداخته اند ، اگر تندروی نباشد ، باید بگوییم اصلا نباید سراغ سایر مفاهیم بیگانه بروند، که می‌روند و … داستانی که مفصل است.

در کل واقعه بزرگ غدیر خم چه به لحاظ محتوای تاریخی چه به لحاظ فرم ساختاری همه آنچه را که سینما به عنوان یک هنر صنعت فراگیر، از قصه و روایت نیاز دارد، در خود داراست و فقط همت سینماگرانی را می طلبد که آن را به مرحله اجرا برسانند.

البته در پایان این نکته مهم را فراموش نکنیم که همیشه پرداختن به موضوعات دینی با یک خطر جدی روبه‌رو است و آن هم تصویرسازی نادرست از این دست موضوعات است که خدایی نکرده باعث می‌شود مخاطب نسبت به این قبیل موضوعات شعارزده و دلزده شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>