سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱ شهریور ۱۳۹۹ در ۲:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

مجموعه آثار محرمی سازمان اوج با ۱۳ مستند در اکران آنلاین

owj-moharram

همزمان با فرارسیدن ماه محرم مجموعه ویژه محرمی سازمان هنری رسانه‌ای اوج شامل ۱۳ اثر مستند در سایت‌های عرضه آنلاین فیلم عرضه شد.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی سازمان هنری رسانه‌ای اوج؛ پس از عرضه مجموعه مستندهای مطالبه‌گر و روحانیون برجسته، سومین مجموعه عرضه شده در فضای اینترنت شامل ۱۳ اثر مستند مرتبط با ماه محرم و عزاداری سید و سالار شهیدان شامل «ترکیب بند»، «سقا»، «ماجرای تایلند»، «نخل شمرون»، «مثل سرو»، «ساموئل»، «حاج مرزوق»، «سید ظهیر»، «مداح»، «تکیه نفر آباد»، «آوای شب دهم»، «چهارپایه» و «از خون جون» هم اکنون در پلت‌فرم‌های تماشای آنلاین فیلم در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

* ترکیب بند

مستند  «ترکیب بند» به کارگردانی امیر آذین محصول ۱۳۹۵ خانه مستند است و تحلیل و بررسی شعر ترکیب بند معروف باز این چه شورش است… را دستمایه ساخت مستند قرار داده است.

* سقا

مستند  «سقا» به کارگردانی محمد کوکبیان و تهیه‌کنندگی حمید عبداله زاده تولید شده در سال ۱۳۹۶ روایتی از هیات سقاهای استان همدان است چند سالی می‌شود حسینیه ای در تهران ساخته و با آداب رسوم سقایی در ماه محرم به عزاداری می پردازد. این اثر سعی در معرفی این سبک کهن عزاداری دارد.

* ماجرای تایلند

مستند  «ماجرای تایلند» به کارگردانی مجتبی رضوانی  و تهیه‌کنندگی مهدی مطهر تولید شده در سال ۱۳۹۴ فعالیت‌های رسانه‌ای و مذهبی جمعی از مسلمانان تایلند در حمایت و پیروی از ولایت فقیه و رهبری امام خمینی و آیت الله خامنه ای را به تصویر کشیده است.

* نخل شمرون

مستند «نخل شمرون» به کارگردانی علی نیکبخت و محصول سال ۱۳۹۵ خانه مستند، تکیه ها و حسینه های قدیمی شهر تهران – بیان گوشه ای از تاریخچه آن و صحبت با متولیان آن و آشنایی با فرهنگ عزاداری در این تکیه ها و مراسم نخل گردانی در شمیرانات را به تصویر کشیده است.

* مثل سرو

مستند «مثل سرو» به کارگردانی علیرضا میررکنی و محصول سال ۱۳۹۶ خانه مستند، اثری پیرامون نحوه عزاداری مردم یزد و نخل هایی که در مجلس عزاداری مورد استفاده قرار میگیرد است.

* ساموئل

مستند سه قسمتی «ساموئل» به کارگردانی و مجید عزیزی و محصول سال ۱۳۹۲ خانه مستند  روایتی است از کمکهای انسان دوستانه جمهوری اسلامی ایران به کشورهای فقیر و اینبار عهده دار آبرسانی به جزیره ای مسلمان نشین در شرق کنیاست. مهندسان ایران با تکنولوژی و وسایل کاملاً ایرانی اقدام به لوله کشی به طول ۱۴ کیلومتر می‌کنند تا اب آشامیدنی به جزیره فازا برسانند.

* حاج مرزوق

مستند  «حاج مرزوق» به کارگردانی  بابک مینایی  و تهیه‌کنندگی مهدی مطهر در سال ۱۳۹۴ ساخته شده و زندگینامه مرحوم مرزوق که پدر مداحی مدرن ایران را در قالب مستند به تصویر کشیده است.

* سید ظهیر

مستند «سید ظهیر» به کارگردانی محمد هادی نعمت اللهی و محصول سال ۱۳۹۴ خانه مستن ، درباره یک روحانی پاکستانی مقیم آمریکا  است که هر ماه برای اجرای ۵ روز برنامه زنده در حرم امام حسین(ع) خود را از کالیفرنیا به کربلا می‌رساند.

* مداح

مستند «مداح» در ۵ قسمت به کارگردانی احمد کشاورز  و تهیه‌کنندگی مهدی مطهر در سال ۱۳۹۳ ساخته شده و در قالب گفت‌و‌گوهای کوتاه با مداحان جوان به چگونگی ورود آنها با این حرفه و تاثیرپذیری هرکدام از مداحان پیشکسوت و سبک انتخاب شده آنها می‌پردازد.

* تکیه نفرآباد

مستند «تکیه نفرآباد» به کارگردانی علی نیکبخت و تولید شده خانه مستند، روایتی است از تاریخچه ساخت اولین تکیه عزاداری شهر تهران که به بیان خاطرات بانیان و گزارش کارهای هیات، به اهمیت و جایگاه عزاداری سنتی می‌پردازند.

* آوای شب دهم

مستند «آوای شب دهم» به کارگردانی سمیه کرمی، درباره دختری به نام سعیده است که پدر و مادری ناشنوا دارد و مترجم هیئت عزاداری ناشنوایان است.او تلاش می‌کند علی رغم مخالفت‌های دیگران در هیئت شرکت کرده و برای بچه های ناشنوا مداحی‌ها را به زبان اشاره برگرداند.

* چهارپایه

مستند «چهارپایه» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی سید عباس حسینی در سال ۱۳۹۴ تولید شده و در قالب مصاحبه با مداحان قدیمی تهران سنت قدیمی چهارپایه خوانی را به تصویر کشیده است.

* از خون جون

مستند دو قسمتی «از خون جون» به کارگردانی مجتبی رضوانی و تهیه‌کنندگی مهدی رضوانی در قسمت اول پیرامون رهبر شیعیان نیجریه شیخ ابراهیم زاک زاکی است. سیر دوران مبارزات سیاسی وی و خاطرات او از دوران انقلاب اسلامی ایران و آشنایی با حضرت امام خمینی (ره) است. فعالیت های حرکت اسلامی نیجریه و نقش منفی استعمار از دیگر موارد پرداخته شده در این قسمت مستند است. قسمت دوم این اثر نیز بر روی آئین محرم و روز عاشورا در نیجریه تمرکز دارد و زوایای مختلف فعالیت های شیعیان در ماه محرم را به نمایش گذاشته است.

براساس این گزارش، مجموعه آثار محرمی سازمان هنری رسانه‌ای اوج هم‌اکنون در سایت‌های اشتراک‌گذاری آنلاین فیلم نظیر فیلیمو، نماوا، فیلمگردی و عماریار در دسترس علاقه‌مندان به سینمای مستند و آئین‌های عزاداری حضرت اباعبدالله حسین(ع) قرار دارد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>