سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۸ شهریور ۱۳۹۹ در ۱۰:۳۰ ق.ظ چاپ مطلب

یادداشت امیرسجاد دبیریان بازیگر نمایش «عبور»/ اجرای تئاتر در روزگار کرونا سخت‌تر است

Oboor-site

تئاتر کارکردن، کار سختی است و در شرایط کرونا، کاری سخت‌تر، چون تو تنها وقت و انرژی‌ات را سودا نمی‌کنی، بلکه جان خودت را به خطر می‌اندازی.

سوره سینما – امیرسجاد دبیریان: تئاتر کارکردن در کرونا سخت است. تصحیح می‌کنم، تئاتر کارکردن همیشه سخت است و در روزگارِ کرونا سخت‌تر.

سختی کار چندبرابر می‌شود آن زمان که تو حداقل ۱۳،۱۴ سال فقط تماشاگر بودی و نه جزیی از عوامل کار و در این مدت به سبب پیشه‌ی خبرنگاری فعال در عرصه‌ی هنر، چه بد و بی‌رحمانه تاختی بر تلاش گروه‌های نمایشی که در این وانفسا تئاتر کار کردند و تو تلاش‌شان را نادیده گرفتی. حال خود مبتلا شدی که مبتلا بودی اما مرض تئاتری‌بودن انگار دوباره عود کرده است.

همه چیز خودبه‌خود پیش آمد. در این سال‌ها هِی نق زدی که چرا کسی تو را نمی‌بیند و به خود عجیب مطمئن و خاطرجمع بودی که تئاتر کارکردن که کاری ندارد. پس چرا کسی از من سراغی نمی‌گیرد؟ با این‌همه قابلیت و ظرفیت خدادادی و اکتسابی؟ و بعد یک‌باره شد! درست مثل کسی که مدت‌ها تنی به آب نزده و هُل داده می‌شود در یک استخر پر از آب و البته عمیق. آن‌قدر باید دست و پا بزند که تازه مگر روی آب بماند و خفه نشود.

بازی در نمایش «عبور» برای من چنین حالی داشت، آن هم پس از این‌همه مدت. جایی کم آوردم و خواستم بزنم زیر همه چیز و بگویم که بابا غلط کردم، ما رو چه به این کارا؟ اصلاً حرفم رو پس می‌گیرم، تئاتر کارکردن کار هر کسی نیست. گاو نر می‌خواهد و مرد کهن!

تمرینات نفس‌گیر بود یا من زیرش فشار آن کم آوردم؟ نمی‌دانم اما بالاخره شد، البته از دید ما، وگرنه که تا برآورده‌شدن ایده‌آل‌های کارگردانِ از فرنگ‌برگشته‌مان راه زیادی در پیش داریم.

به هر حال خروجیِ کار، چیزی از آب درآمده معقول و قابل عرضه. از این‌جا به بعد، مخاطب است که ما را به چالش و نقد خواهد کشید. امیدوارم هم‌چون زمانی که من در کسوت خبرنگار و منتقد، بی‌رحمانه به گروه‌های تئاتری تاختم، بر ما  نتازند. ما پیش وجدان‌مان راحتیم که همه کار کردیم تا کار خوبی از آب دربیاید. پس توقع دارم که منصفانه به نقد کشیده بشویم. تئاتر کارکردن،کار سختی است و در شرایط کرونا،کاری سخت‌تر، چون تو تنها وقت و انرژی‌ات را سودا نمی‌کنی، بلکه جان خودت را به خطر می‌اندازی. ان‌شاالله نتیجه‌ی آن‌همه تمرین و ممارست به این ریسک و خطر بیارزد.

***

گفتنی است نمایش «عبور» به نویسندگی هوگو سالسدو و ترجمه و کارگردانی بهروز سروعلیشاهی، هر شب غیر از شنبه‌ها، ساعت ۲۰:۳۰ در سالن اصلی تالار مولوی روی صحنه می‌رود. هدا استواری، الهام پرویزی، احمد حامدی، طه حامدی، ملیکا شهاب و بابک قادری از دیگر بازیگران این نمایش هستند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>