سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۴ شهریور ۱۳۹۹ در ۳:۱۵ ب.ظ چاپ مطلب
امیررضا مافی در گفت‌وگو با سوره سینما مطرح کرد:

مدیران فرهنگی مقصرند/ تولید روز افزون آثار لاکچری در شبکه نمایش خانگی

amirreza-mafi

جذابیت نمایشی زندگی طبقه مرفه جامعه به عاملی برای جذب مخاطب و افزایش حمایت سرمایه‌گذاران در تولید فیلم‌ها تبدیل شده و شبکه نمایش خانگی را به سمت گسترش و توزیع فرهنگ مخرب در جامعه کشانده است.

امیررضا مافی منتقد سینما در گفت‌وگو با خبرنگار سوره سینما در خصوص افزایش فیلم‌های لاکچری در شبکه نمایش خانگی و تاثیرات آن بر مخاطب گفت: لاکچری از جمله واژه‌هایی است که به زبان ادبیات فارسی ما اضافه شده و معانی متعددی پیدا کرده است. این در حالی است که واژه لوکس به معنای جذاب و واژه لاکچری به معنای چیزهای غیرقابل دسترس مورد استفاده قرار می‌گیرد. به تصویر کشیدن آدم هایی از طبقه خاص و مرفه جامعه و نشان دادن زندگی های شیک، به نحوی بهره مندی از اینگونه تعابیر در آثار نمایش خانگی است که مخاطب را با زیبایی های بصری روبه رو می کند. نتیجتا مواجهه مخاطب با اینگونه تصاویر اقناع و ارضا کننده احساس کمبود امکانات و ناراحتی را برای آنها در پی خواهد داشت .

وی افزود: تداوم مقبولیت بلاگرهای شیک در فضاهای اجتماعی همانند اینستاگرام و افزایش استقبال مخاطبان از آنها منجر به جلب توجه صاحبان سرمایه و پیگیری این روند در جذب دنبال کنندگان فیلم‌ها شده است بنابراین مخاطب پسندی و زیبایی شناسی تولید آثار لاکچری را در اولویت سرمایه گذاران قرار داده است.

مافی خاطرنشان کرد: انتقال فرهنگ از یک طبقه به طبقه دیگر اجتماعی به نوعی بازسازی فرهنگی است و از جمله معضلات تولید فیلم‌های لاکچری است چرا که  اینگونه آثار سبک زندگی بینندگان را تغییر داده و منجر به نمایش شرایط زندگی طبقه ای از جامعه می شود که در گذشته کمتر از آن آگاه بوده اند. بر این اساس افراد دیگر طبقات جامعه به سمت و سوی طبقه مطلوب و جذاب اجتماعی رفته و از شرایط خود احساس نارضایتی می کنند.

وی عنوان کرد: تولید روز افزون فیلم‌های لاکچری در شبکه نمایش خانگی مشکل بزرگی محسوب شده و مخاطبان خود را هم درگیر کرده است اما این معضل تنها مربوط به مدیران فرهنگی نیست و رغبت فیلمسازان و سرمایه‌گذاران به تولید اینگونه آثار برای جذب مخاطب بر این مشکل دامن می‌زند. اختصاص سرمایه به بخش خصوصی قدرت عکس‌العمل  را از مدیران گرفته و با ایجاد ضابطه مجبور به موافقت و تن دادن به نظر آنها هستند. براین اساس نظارت ها به جای اکتفا به محور لاکچری باید بر حول محور فرهنگ باشد پس در تسری رفتارهای نامناسب از یک طبقه به دیگر طبقات اجتماعی و کوتاهی در این زمینه همه نهادهای فرهنگی مقصر هستند.

این منتقد سینما حمایت نهادهای فرهنگی از ساخت سریال‌های لاکچری شبکه نمایش خانگی را صرفا جذب مخاطب دانست و اظهار داشت: قطعا نهادهای حمایتگر به دنبال کسب درآمد نیستند چرا که از بودجه عمومی برخوردارند اما اهمیت جذب مخاطب خاکستری این نهادها را به کاهش اعمال ممیزی‌ها کشانده و به دنبال نشان دادن مصا‌دیق همه‌پسند مفاهیم ارزشی خود هستند. این اقدام خود یک نقض غرض بوده و نمی توان با تصاویر یک خانه قدیمی و یا شیک و لوکس بر خوبی و بدی تاکید کرد و چه بسا نتیجه‌ای بالعکس خواهد داشت.

وی در پایان تاکید کرد: ساخت و نمایش فیلم‌ها و مجموعه‌های لاکچری و پرهزینه روند جذابیت‌های فضای مجازی برای مخاطبان را طی کرده و از زندگی طبقه متوسط و معمول مردم به دور است. این در حالی است که جذابیت نمایشی، فرهنگ را که از اولویت های ساخت هر محصول هنری است، دچار معضل و بینندگان را با چالش نارضایتی نسبت به زندگی خود و مقایسه با طبقه کم‌جمعیت مرفه جامعه رسانده است. بر این اساس توصیه می‌شود که نهادهای مسئول به فکر فرهنگ بوده و درصدد بهبود محتوای فیلم ها و جلب حمایت سرمایه گذار برای تولید فیلم‌های مختص به طبقات متوسط و‌ ضعیف جامعه در کنار طبقه مرفه برآیند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>