سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۸ شهریور ۱۳۹۹ در ۴:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب

مراسم رونمایی از مستند «نبردهای فانتوم» در حوزه هنری برگزار شد

nabard-fantom-hoze

مراسم رونمایی از فیلم مستند سه‌گانه «نبردهای فانتوم» به کارگردانی مهدی جبین‌شناس پنجشنبه ۲۷ شهریور در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش سوره سینما، در مراسم رونمایی از فیلم مستند سه‌گانه «نبردهای فانتوم» امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده (فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران)، امیر سرتیپ دو خلبان احمد عسگری (جانشین اداره عقیدتی سیاسی نیروی هوایی)، محمداحسان محمدحسنی (مدیرعامل سازمان هنری و رسانه ای اوج)، امیر سرتیپ دو خلبان فرج‌الله برات پور، امیر سرتیپ دو آزاده خلبان خسرو غفاری گرکانی، امیر سرتیپ دو خلبان سیاوش مشیری، امیر سرتیپ دو خلبان حسین خلیلی، امیر سرتیپ دو خلبان اکبر زمانی، امیر سرتیپ دو خلبان رضا رمضانی، امیر سرتیپ دو خلبان سیداسماعیل موسوی، سرهنگ خلبان ناصر باقری ششدهی، امیر سرهنگ خلبان محمود ضرابی، خانواده شهید سرلشکر خلبان علیرضا یاسینی، عوامل این فیلم مستند و جمعی از فرماندهان ارتش و سپاه جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند.

بنابراین گزارش، در ابتدای این مراسم و پس از قرائت آیاتی از قرآن کریم، پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و اجرای قطعاتی حماسی توسط گروه رزم نوازان نیروهای هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده، فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، ضمن گرامیداشت یاد شهدای انقلاب، دفاع مقدس، سلامت و فانتوم‌های نیروی هوایی گفت: از سازمان هنری و رسانه‌ای اوج بسیار قدردانی می‌کنم که برنامه‌های بسیار خوب و ارزنده‌ای را درباره نیروی هوایی تهیه کرده‌اند. همانطور که در مستند دیدیم و توضیح داده شد پس از پیروزی انقلاب اسلامی دشمن توطئه‌های متعددی را طرح ریزی کرد تا مانع رشد و پیشرفت انقلاب اسلامی شود. در دفع برخی از این توطئه‌ها نیروی هوایی و همچنین فانتوم‌ها نقش مهمی داشتند مانند ماجرای کردستان که شهید محمد نوژه با زبان روزه به این ماموریت اعزام شد و به شهادت رسید. در شرق کشور افغانستان زمانی شیطنت‌هایی داشت که فانتوم‌ها آن غائله را ختم کردند، نقش فانتوم‌ها در حادثه طبس هم به یاد همگان است.

وی ادامه داد: در جنگ رژیم بعث عراق ۹۳ تجاوز به خاک ایران داشت اما مهم‌ترین بخش فعالیت فانتوم‌ها دو ساعت پس از حمله نیروهای بعث بود که پایگاه‌های هوایی عراق را بمباران کردند. خلبانان ایرانی ثابت کردند عراق نه تنها حملات موفقی نداشته است بلکه در جنگ روزهای سختی خواهد داشت. ۱۴۰ فروند فانتوم در آن دوره از مرز عبور کردند، بیش از ۲۰۰ فروند به پرواز درآمدند و تمام پایگاه‌های عراق را کوبیدند. نتیجه این حملات عراق را مجبور کرد تا هواپیماهای خود را به پایگاه‌هایی موسوم به اچ ۳ منتقل کند اما پس از شش ماه پایگاه‌های جدید هم در امان نماندند و فانتوم‌های ایرانی این پایگاه‌ها را نیز بمباران کردند.

امیر نصیرزاده همچنین تاکید کرد: مهم است بدانید این ماموریت بدون سوخت گیری، مکالمه رادیویی و با سکوت کامل در بیش از چهار ساعت با موفقیت انجام شد. پس از ماموریت‌های این ۱۴۰ فروند عراق فهمید که یاوه گویی کرده است، برتری هوایی که می‌خواست را به دست نیاورد و استراتژی جنگ از برق آسا به جنگ فرسایشی بدل شد. این اتفاق به سود ما بود تا نیروی زمینی بتواند برای مقابله با دشمن آمادگی لازم را کسب کند.

فرمانده نیروی هوایی ارتش با اشاره به نقش فانتوم‌ها در مختل کردن اقتصاد عراق، توضیح داد: سپس فانتوم‌های ایرانی توانستند اقتصاد جنگ عراق را مختل کنند و تمام سکوهای نفتی و پالایشگاه‌های این کشور از کار بیندازند به نحوی که در شش ماه نخست جنگ صادرات نفت عراق تقریبا نزدیک به صفر رسید. فقط در این دو بندر که در مستند اشاره شد ۱۳۲ هزار پوند بمب ریخته شد.

وی افزود: من افتخار داشتم در دو سال پایانی جنگ استخدام نیروی هوایی شوم و در حین جنگ توسط اساتید حاضر در مراسم آموزش دیدیم. باید بگویم هیچ چیز برایم ارزشمندتر از افتخار این دو سال که توانستم برای کشورم مقابل دشمن ایستادگی کنم، نیست. در این دو سال شاهد بودم که خلبانان با چه شور و شوقی آماده و بیدار بودند تا نفتکش‌های ایران در خلیج فارس بارگیری کنند، تا جزیره خارک هدف بمباران دشمن قرار نگیرد و … و اقتصاد جنگ ایران سرپا بماند.

پرافتخارترین ماموریت فانتوم‌های ایران

امیر نصیرزاده همچنین گفت: یکی از پرافتخارترین ماموریت‌های فانتوم تحمیل اراده جمهوری اسلامی ایران بر دشمن بود، زمانی که عراق خلاف نظر ایران اصرار به برگزاری اجلاس سران جنبش عدم تعهد در بغداد داشت با غرش فانتوم‌های ایرانی تحت هدایت خلبانانی چون شهید دوران و مرحوم اسکندری در آسمان بغداد رو به رو شد؛ چرا که صدام اعلام کرده بود هیچ پرنده‌ای قابلیت عبور از دیوارهای هوایی این کشور را ندارد اما با زدن یک پالایشگاه در این کشور ناامنی عراق برای همگان مشخص شد. پشتیبانی نیروی هوایی و فانتوم‌هایش از نیروهای زمینی و دریایی هم به طور مداوم در طول جنگ ادامه داشت. ما در عملیات بیت المقدس ۱۹ هزار اسیر گرفتیم که نقش فانتوم‌ها در این عملیات بسیار مهم است.

فانتوم‌ها بهتر از دوران جنگ سرپا هستند

فرمانده نیروی هوایی ارتش بیان کرد: امروز و پس از گذشت ۴۲ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، دشمن منتظر بود غرش هواپیماها در پایگاه‌های هوایی قطع شود اما اینطور نشد. نیروی هوایی در این مدت به همت بسیاری از کارشناسان و خلبانان هواپیمای فانتوم را بهتر از دوران دفاع مقدس سرپا نگه داشته است. به تمامی امیران حاضر بگویم که جوانان همه آنچه از شما آموخته‌اند را برای دفاع از ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس به کار گرفته و می‌گیرند و امروز همان ذوق و شوق شما در زمان جنگ را دارند.

وی افزود: در شب شهادت سردار سلیمانی ما تا دم جنگ رفتیم و پروازهایی را هم انجام دادیم. زمانی که در مقر فرماندهی بودیم خلبانان از ما ماموریت می‌خواستند. همان سلحشوری، ذوق و شوق نسل جنگ در بین خلبانان جوان امروز کشور وجود دارد. دشمن باید بداند این خلبانان مانند شهید حسین خلعتبری برای سر دادن در راه دفاع از مملکت و ارزش‌های آن لحظه شماری می‌کنند.

با مساعدت ارتش و همکاری سازمان اوج «نبردهای فانتوم» ۷ قسمتی خواهد شد

در ادامه این مراسم، سالار بی باک، تهیه‌کننده، نویسنده و پژوهشگر مستند «نبردهای فانتوم» گفت: ما چند سال پیش مستندی را با عنوان «نبردهای تام کت» تهیه و تولید کردیم و آن اثر که در شبکه‌های تلویزیون پخش شد بسیار مورد توجه قرار گرفت. سپس طی صحبتی با مهدی مطهر مدیر خانه مستند انقلاب اسلامی تصمیم به تهیه مستندی با محوریت نقش و رشادت خلبانان هواپیماهای فانتوم در طی ۸ سال دفاع مقدس گرفتیم.

وی ادامه داد: ما کار را به سیاق پروژه قبل شروع کردیم تا ضمن جمع آوری اسناد و مدارک سیر اصلی روایت را از زبان خلبانان بشنویم. ما با ۲۲ خلبان مصاحبه کردیم و سپس داستان‌ها را تقسیم بندی کرده و کار را شروع کردیم. ابتدا به سراغ قسمت‌هایی رفتیم که امکان بازسازی دارند. به همین دلیل به پایگاه بندرعباس رفتیم و در رزمایش‌های نیروی هوایی شرکت کردیم که بسیار هم موثر بود. اما ما برای آنکه بتوانیم اصل داستان را برای بیننده ملموس کنیم به سمت انیمیشن رفتیم و از این طریق وقایع را بازسازی کردیم. تیم انیماتور ما برای نخستین بار چنین اثری را با کیفیت ارزنده تولید کرده‌اند.

بی‌باک همچنین تاکید کرد: ما در تهیه این پروژه تلاش بسیاری برای جمع‌آوری آرشیوی مناسب و جامع انجام دادیم چرا که متاسفانه در ارتش آرشیوهای تصویری و مستند مناسبی وجود ندارد. خوشبختانه با پیگیری‌های مکرر توانستیم به آرشیو بصری و تصاویری دیده نشده دست پیدا کنیم.

این نویسنده و پژوهشگر افزود: نکته دیگر که در این پروژه به آن توجه کردیم تلاش بر درست و مستند بودن اطلاعات ارائه شده است، ما در بیان اتفاقات و همچنین پیشبرد داستان هیچ غلوی نکرده‌ایم.

بی باک با اشاره به ادامه این مجموعه، گفت: ما بنابر مصاحبه‌هایی که تهیه کردیم و قولی که سازمان اوج به ما داده است، تصمیم داریم چهار قسمت دیگر از این مستند را بسازیم که تدوین آن هم شروع شده است.

سپس سومین قسمت از مستند «نبردهای فانتوم» برای حضار پخش شد.

تقدیر از ده خلبان قهرمان دفاع مقدس و خانواده شهید یاسینی

در بخش پایانی این مراسم، از با حضور فرمانده نیروهای هوایی ارتش جمهوری اسلامی و مدیر عامل سازمان هنری رسانه‌ای اوج از امیر سرتیپ دو خلبان فرج‌الله برات پور، امیر سرتیپ دو آزاده خلبان خسرو غفاری گرکانی، امیر سرتیپ دو خلبان سیاوش مشیری، امیر سرتیپ دو خلبان حسین خلیلی، امیر سرتیپ دو خلبان اکبر زمانی، امیر سرتیپ دو خلبان رضا رمضانی، امیر سرتیپ دو خلبان سیداسماعیل موسوی، سرهنگ خلبان ناصر باقری ششدهی، امیر سرهنگ خلبان محمود ضرابی، خانواده شهید سرلشکر خلبان علیرضا یاسینی و سالار بی‌باک(تهیه‌کننده) و مهدی جبین شناس(کارگردان مستند «نبردهای فانتوم») تقدیر به عمل آمد.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>