سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۴ مهر ۱۳۹۹ در ۲:۴۵ ب.ظ چاپ مطلب

دادمان: حوزه هنری مرکز رشد هنر انقلاب اسلامی است/ مراکز استانی به رشد هنرمند انقلابی توجه کنند

dadman

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی در سفر به استان فارس گفت: رشد هنرمند متعهد و کاربلد انقلابی در میدان عمل فرهنگی و میدان تولید هنری رقم می‌خورد.

به گزارش سوره سینما، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی در سفر به استان فارس در سی‌و‌پنجمین شب شعر عاشورا به عنوان قدیمی‌ترین و مستمرترین حرکت ادبیات آیینی کشور حضور یافت.

محمدمهدی دادمان در این سفر علاوه بر حضور در گلزار شهدای شیراز و ادای احترام به ۱۵ هزار شهید گلگون کفن فارس و زیارت امامزادگان عظیم‌الشأن شیراز، به شهرستان کازرون رفت و با براتعلی نوبهار رزمنده پیشکسوت دفاع مقدس  دیدار کرد.

در این دیدار، دادمان و مسئولین استانی، تازه‌ترین اثر منتشر شده انتشارات سوره مهر با عنوان «عام برات» را که به زندگی این رزمنده پیشکسوت اختصاص داشت رونمایی کرده و سپس بر مزار شهید خرسند، امام جمعه شهید این شهرستان و زنده‌یاد کربلایی نصرالله مردانی پرچمدار شعر حماسی دفاع مقدس حضور یافته و به آنان ادای احترام کرد.

آنچه دشمن را در میدان‌های فرهنگی و اجتماعی عقب می‌راند حضور مردم است

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی در آیین رونمایی از کتاب «عام برات» در کازرون در منزل رزمنده پیشکسوت دفاع مقدس براتعلی نوبهار حضور یافت و عنوان کرد: این اثر به قلم فرزند رزمنده خلق شده و ایده کار خانوادگی در جمع آوری خاطرات یک رزمنده بسیار جذاب است.

وی افزود: نبرد در میدان جنگ فرهنگی بدون حضور مردم و خانواده‌های شهدا و ایثارگران و روایت کردن آنها بدون بهره بردن از آنچه که هویت تاریخی برای ملت ماست پیش نمی‌رود، لذا باید بر نقش مردم و حضور آنها تأکید جدی داشته باشیم.

دادمان ادامه داد: آنقدر دشمن پول و امکانات دارد که اگر همه سازمان‌ها همه امکانات خود را نیز بسیج کرده و به صحنه بیاورند باز هم حریف نخواهند شد مگر آنکه مردم به صحنه بیایند، چرا که حضور مردم در صحنه، دشمن را در میدان‌های فرهنگی و اجتماعی عقب می‌راند.

وی ضمن بیان این مطلب که وظیفه ما روایت کردن داشته‌های ملت ایران است، گفت: مهمترین داشته‌های ما همین شرح روایت ایثارگری و شهادت‌طلبی مردم است. برای شرح این روایت‌ها واقعا آماده‌ایم و می‌توانیم این کار را از فارس و کازرون شروع کنیم.

دادمان در تبیین این مسئله اظهار داشت: معتقدیم برای پیشرفت در این عرصه نیز باید به همین رویکرد به صحنه آمدن خانوادگی توجه کنیم. ما نیز آمادگی جدی داریم و همت ویژه‌ای به کار می‌بندیم تا حرکت مردمی شکل بگیرد؛ چرا که حضرت آقا نیز این امر را بر ما تکلیف کرده‌اند.

وی با بیان این مطلب که این امر برای دوستان ما حیثیتی است، گفت: همه دوستان زندگیشان را پای این امر گذاشته‌اند و آمادگی دارند تا قبل از حسرت به دل ماندن، روایت رشادت و شیرمردی رزمندگان و سرداران و پدران شهدا و … نوشته شود.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی در پایان اهمیت توجه به زیست‌بوم را امری مهم دانست و اظهار داشت: خیلی از این خاطره‌ها وقتی عرضه می‌شوند تفاوت فرهنگی محسوسی بین آنها وجود دارد که همین مسئله نشان می‌دهد پرداختن به هر سوژه‌ای در هر منطقه‌ای می‌تواند دریچه‌ای به جهانی تازه بگشاید.

در بخشی دیگر از این مراسم حجت الاسلام والمسلمین محمد صباحی امام جمعه کازرون با اشاره به اهمیت نگارش خاطرات رزمندگان و شهدا و ایثارگران اظهار داشت: این خاطره‌ها هر کدام چراغ راهی هستند تا مردم ما در این روزهای پس ار جنگ راه روشن را بیابند.

وی ادامه داد: اینکه اعضای خانواده یک رزمنده خوشنام و پیشکسوت به فکر جمع‌آوری اسناد و خاطرات و داشته‌های پدر خانواده و بزرگ‌تر خویش افتاده‌اند و حرکتی ارزنده داشته‌اند که جای تقدیر دارد و باید الگوی عمل سایرین قرار گیرد.

امام جمعه شهرستان کازرون همچنین اظهار داشت: کازرون از جمله شهرهایی است که در تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نقشی ویژه داشته و مردان و زنان آن در همه لحظات مهم تاریخ انقلاب اسلامی یار و یاور امام امت و ولایت فقیه بوده‌اند و باید حق این شهر و مردمان آن ادا شود.

دکتر نوبهار نویسنده کتاب و فرزند این رزمنده پیشکسوت با اشاره به حضور این پیشکسوت جهاد و شهادت در دفاع مقدس اظهار داشت: پدرم ۹۷ ماه در جبهه حضور داشته و به عبارتی دیگر جز یک ماه برای خاکسپاری و مراسم برادر شهیدم که حضور وی به عنوان پدر شهید در منزل ضرورت داشت، مابقی ایام را از ابتدا تا انتهای جنگ در جبهه بود.

وی افزود: پدر در سنین میانسالی با جبهه و دفاع مقدس آشنا شدند و به این کاروان پیوستند اما تا انتها با جمع ماندند و این حضور در برهه‌های مختلف ادامه داشت و هیچ چیز حتی شهادت فرزند نیز نتوانست مانع از شوق و اشتیاق حضور در صحنه دفاع شود.

وی درباره نوشتن کتاب «عام برات» گفت: این کار از یک منظر کاری خانوادگی بود، اما از سویی نیز یک مصاحبه گروهی بود که تلاش و حمایت محمد قاسمی‌پور و مجموعه حوزه هنری و انتشارات سوره مهر را نیز نباید در این میان از یاد برد.

در این مراسم که حجت الاسلام والمسلمین مهرابی مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس، غلامرضا قاسمی دهشالی رئیس حوزه هنری فارس، سردار قنبری آزاده دفاع مقدس و حجت الاسلام والمسلمین زارع‌پور رئیس اداره تبلیغات اسلامی کازرون نیز حضور داشتند، از کتاب «عام برات» خاطرات زندگی این پیشکسوت جهاد و مقاومت رونمایی شد.

مأموریت مراکز استانی در دوره جدید بایستی توجه به رشد هنر انقلاب اسلامی باشد

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی در جمع کارکنان حوزه هنری فارس حضور یافت و عنوان کرد: بحمدالله ظرفیت خوبی از لحاظ سرمایه و منابع انسانی در فارس وجود دارد و به همت جمعی این دوستان امیدواریم اتفاقات خوبی در پیش داشته باشیم. مأموریت مراکز استانی در دوره جدید بایستی توجه به رشد هنر انقلاب اسلامی باشد که منوط به پرورش ایده‌های هنری و هنرمندان و فضایی باشگاهی است که هنرمند و ایده هنری همزمان به رشد و بلوغ می‌رسند.

وضعیت سینماهای فارس متناسب با ظرفیت‌های ما نیست

وی با اشاره به وضعیت سینماهای فارس گفت: وضعیت حاضر متناسب با ظرفیت‌های ما نیست و ظرفیت‌های زیادی وجود دارد که گرفتار کم‌توجهی و بی‌توجهی شده و به همین منظور بایستی در جلسه‌ای در بالاترین سطح در مرکز به حل معضلات این بخش بپردازیم.

دادمان با اشاره به معضلات ناشی از بیماری کرونا گفت: باید با هم صادق و صریح و شفاف سخن بگوییم. وضعیت جدید، کار را در حوزه سینماداری سخت کرده است، منتها باید بدانیم برای هر منطقه راهکار و راه حل بومی می‌توان یافت و در شیراز به سبب زحماتی که در حوزه کارشناسی طرح کشیده شده زمینه تصمیم‌گیری فراهم‌تر است.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی اظهار داشت: حوزه هنری مرکز رشد هنر انقلاب اسلامی است و با توجه به گستردگی ظرفیت هنری ارزشمند ایران، گریزی از جدی گرفتن مراکز استانی نداریم، البته باید توجه داشت رشد هنرمند متعهد و کاربلد انقلابی در میدان عمل فرهنگی و میدان تولید هنری رقم می‌خورد.

وی ادامه داد: این سخن بدان معنا نیست که آموزش را نفی کنیم، اما داریم در مقابل آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌ها و بنگاه‌های هنری حرف می‌زنیم. حوزه هنری به سبب سابقه از همه این موارد بهره‌مند است، اما از لحاظ مأموریتی باید به رشد هنر انقلاب و رشد ایده‌های هنری و هنرمندان توجه کنیم، یعنی فضای باشگاهی که هنرمند و ایده هنری همزمان با هم به بلوغ می‌رسند.

دادمان  افزود: بحمدالله حوزه تاکنون نیز از این رویکردها بهره‌مند بوده، اما طبیعتاً لازمه تحول توجه به برخی رویکردهای تحولی و محور قراردادن بیش از پیش آنهاست. در حوزه محتوا و فارغ از فرم و رشته‌ها مقوله انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اهمیتی محوری و اساسی دارد.

وی اظهار داشت: پیدا کردن مؤلفه‌ها و مقوم‌های هویتی هر جغرافیای محیطی و پرداخت به آن در عصر انقلاب اسلامی ما را به نقطه بازگشت به تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس می‌رساند، البته تعمداً از عناوین تاریخ شفاهی و ادبیات پایداری سخن نگفتم.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی ادامه داد: علت این امر این است که معتقدم این موارد فقط مربوط به این واحد خاص در سازمان نیست و باید آن را به همه گونه‌ها تسری داد. واحد پایداری که طبیعتاً باید به این امر بپردازد اما مقدمه و مطلع کار حول این تاریخ، مبحث تولید متن است و ما باید آن را جدی بگیریم.

ترویج مهمتر از توزیع است

وی در ادامه سخنان خویش و با اشاره به اهمیت مفهوم ارتباط ولایی بین هنرمندان گفت: با بررسی مفهوم ولایت در قرآن کریم در می‌یابیم پیش و بیش از آنکه این مفهوم رابطه طولی که ما می‌شناسیم را تصویر کند به یک رابطه عرضی میان مؤمنین اشاره دارد.

دادمان ادامه داد: هرچه به ارتباط ولایی با این تعریف بین هنرمندان مؤمن و انقلابی توجه کنیم و زمینه رقم خوردن آن را فراهم کنیم، در موارد مهمی که پیش از این گفتیم موفق‌تر خواهیم بود. عالم هنرمند، جهان ارتباط و توجه است. محدودیت‌ها و مضایقی علی‌الخصوص به سبب کرونا وجود دارد، اما خواهش می‌کنم توجه بیشتری به مقوله ارتباط با هنرمندان و به قول اهالی حوزه هنری «داشتن هنرمندان» داشته باشید.

وی توجه به مقوله هنر گردانی را یک ضرورت مهم دانست و گفت: همه اذعان داریم در یک نبرد نامتقارن در عرصه ترویج و توزیع قرار داریم. جریان مقابل ما عقبه و پشتوانه‌ای کلی در جهان دارد، اما می‌دانیم در نبردهای نامتقارن چاره‌ای جز جنگ‌های نامنظم و چریکی و کوچه به کوچه نیست وگرنه شکستمان حتمی خواهد بود.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی ادامه داد: به عنوان مراکز استانی بایستی در این زمینه نیز برای خود برنامه‌ای ویژه بچینید و بدانید جنگ کوچه به کوچه دست شماست نه دستگاه‌های عریض و طویل. امروز بیش از توزیع به مسئله ترویج نیاز داریم و ترویج را مهمتر از توزیع می‌دانیم، چرا که معتقدیم محتوای ادبی و هنری خوب در دسترس هست اما دیده نمی‌شود.

در ابتدای این مراسم غلامرضا قاسمی دهشالی رئیس حوزه هنری فارس در سخنانی به معارفه همکاران پرداخت و عبدالرضا قیصری معاون فرهنگی هنری حوزه هنری فارس در گزارشی به بیان توانمندی‌های واحدهای هنری فارس در یک سال اخیر پرداخت و سپس یک کلیپ و یک اثر موسیقی از تولیدات حوزه هنری فارس پخش شد.

در بخشی دیگر از این مراسم مهدی پارسایی گزارشی جامع از طرح امکان‌سنجی بهبود وضعیت سینماهای شیراز ارائه کرد و وحید فرجی مشاور رئیس حوزه هنری استان و مسئول دبیرخانه فعالیت‌های فرهنگی هنری طلاب استان فارس، گزارشی از وضعیت فعالیت‌های ادبی و هنری این قشر را بیان کرد.

شایان ذکر است پیش از این دیدار محمدمهدی دادمان و هیئت همراه با حضور در سینماهای تحت نظر حوزه هنری در شهر شیراز از نزدیک در جریان وضعیت سینماها قرار گرفته و سپس با کارکنان امور سینمایی در شیراز سخن گفتند.

در این سفر، محسن مؤمنی‌شریف رئیس سابق حوزه هنری  نیز حضور داشت.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>