سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۶ مهر ۱۳۹۹ در ۳:۴۴ ب.ظ چاپ مطلب
کارگردان مستند «۲۸ سال و ۴۲ روز» مطرح کرد:

روایت دختری که در انتظار بازگشت پیکر پدرش شهید است/ فرصت ویژه‌ای که جشنواره تلویزیونی مستند به مستندسازان می‌دهد

28sal-42rooz-site

کارگردان مستند «۲۸ سال و ۴۲ روز» درباره این اثر که روایتی از بازگشت پیکر یک شهید دوران دفاع مقدس است، توضیحاتی ارائه کرد.

حسن حبیب‌زاده مستندساز و کارگردان که در چهارمین دوره جشنواره تلویزیونی مستند با مستند «۲۸ سال و ۴۲ روز» به بخش مسابقه این رویداد راه پیدا کرده است، در گفتگو با سوره سینما درباره چگونگی ساخت این اثر گفت: در ابتدا قرار بود برای روایت فتح اثری درباره کتاب «لشکر خوبان» تولید کنم؛ اما بعد قرار شد تا یکی از موضوعات این کتاب را تبدیل به اثری مستند کنم. منتهی این مسیر خیلی طول کشید و در نهایت به نتیجه مشخصی هم نرسید. اما در این بین من با سوژه‌ا آشنا شدم که به نظرم سوژه جذابی برای ساخت مستند بود.

حبیب‌زاده درباره سوژه مستندش گفت: سوژه این مستند درباره دختر شهیدی است که در انتظار بازگشتن پیکر پدر شهیدش توسط دوستان پدرش است. آن‌ها محل تقریبی شهادت او را می‌دانند اما موانعی در مسیر این کار وجود دارد.

این مستندساز با اشاره به اینکه از پیدا شدن ایده اولیه مستند تا رسیدن به خروجی نهایی حدود ۴ سال طول کشیده، درباره حضور این مستند در سایر جشنواره‌های مستند نیز گفت: من این اثر را سال گذشته تدوین نهایی کردم و در این مسیر دلنگرانی‌هایی در ارتباط با این داشتم که ممکن است مستند هنوز نیاز به بخش‌های دیگری داشته باشد، اما در نهایت وقتی سراغ تدوین نهایی کار رفتیم، به یک خروجی قابل قبول رسیدیم.

حبیب‌زاده با توضیح این موضوع که پیش از این نیز در جشنواره تلویزیونی مستند شرکت کرده است، گفت: من پیش از این با مستند «جلال به روایت اسالم» که مربوط به دوره‌های آخر زندگی جلال از زبان مردم اسالم بود، در این جشنواره حضور داشتم. این مستند نتیجه همکاری و درخواست بنیاد ادبیات داستانی بود که برای جایزه ادبی جلال ساخته شد و بعدها تبدیل به یک فیلم مستقل شد.

این مستندساز کشورمان در ارتباط با اینکه مهمترین ویژگی جشنواره تلویزیونی مستند را چه می‌بیند، گفت: مهمترین ویزگی این جشنواره قطعاً مسئله پخش تلویزیونی آثار است. بالاخره این واقعیتی است که جشنواره‌ها معمولا مخاطب محدودی دارند اما مخاطبی که تلویزیون دارد، طبیعتاً آن جشنواره‌ها ندارند و این بزرگترین امتیاز جشنواره است.

او همچنین درباره پرداخت حق پخش که امسال از سوی چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند جدی گرفته شده است، نیز اظهار کرد: این یک اتفاق حرفه‌ای است که همه مستندسازان از آن استقبال می‌کنند؛ چون بالاخره همان‌گونه که از نام آن پیداست، این حقی است که باید پرداخت شود.

لازم به ذکر است، مستند «۲۸ سال و ۴۲ روز»، امروز چهارشنبه ۱۶ مهر ماه، ساعت ۲۱ در قالب چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند به روی آنتن شبکه مستند سیما می‌رود و بازپخش آن‌ در ساعت‌های ۲ بامداد و ۹ صبح روز بعد در کنداکتور این شبکه قرار گرفته است. همچنین رای گیری بعد از پخش هر اثر از شبکه مستند سیما به مدت ۲۴ ساعت ادامه دارد و مخاطبان می‌توانند به مستند مورد علاقه‌ خود امتیاز بدهند.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>