سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۷ مهر ۱۳۹۹ در ۳:۰۱ ب.ظ چاپ مطلب
در پانزدهمین برنامه «جاذبه» مطرح شد:

ترسیدم در آمریکا ماندگار شوم/ بعد از سفر اربعین حساس‌تر شدم

JAZEBE

هاشم عماری پزشک ایرانی که در نوجوانی به همراه خانواده به آمریکا مهاجرت کرد وسال‌‌ها بعد به ایران بازگشت، مهمان برنامه «جاذبه» بود.

به گزارش سوره سینما، هاشم عماری پزشک ایرانی که در کویت به دنیا می‌آید و در نوجوانی به همراه خانواده به آمریکا مهاجرت می‌کند، مهمان برنامه پانزدهم «جاذبه» بود و از داستان زندگی خود گفت: پدرم مذهبی بود و برای ما شرط گذاشت که باید به ایران برگردید و خدمت کنید. همچنین دینتان را از دست ندهید. پدرم تاجر بود و با کشورهای مختلف آشنایی داشت حتی مسجد هامبورگ را او تاسیس کرد. خانواده ما در آمریکا هم جلسات قرآن و دعا داشت و چندان احساس غربت نمی‌کردیم.

او ادامه داد: پدر به قدری خوب رفتار می‌کرد که ما حتی فکر نمی‌کردیم که به جای نامناسب برویم. مومن کسی است که خود را از گناه دور کند. لباس پوشیدنم هم بسیار معمولی بود. بسیار ورزش می‌کردم و روزه می‌گرفتم و خود را درگیر مجالس اسلامی می‌کردم.

عماری سال آخر دندانپزشکی  برای اینکه می‌خواست ازدواج کند، به ایران بازگشت، او افزود: بعد از چند بار خواستگاری رفتن، همسرم را پیدا کردم. به خانواده همسرم قول دادم که بعد از شش سال به ایران برگردیم. پسرم آمریکا به دنیا آمد و بعد به ایران بازگشتیم. چهار ماه نگذشته بود که دیدم تغییر کرده‌ام و نمی‌توانم در ایران زندگی کنم. به پدرم گفتم من نه کویتی هستم، نه آمریکایی و نه ایرانی! من فقط یک مسلمان هستم. زمانی که از ایران رفتم دیگر نمی‌خواستم باز گردم؛ یکی از دلایلش این بود که چیزی که از مردم دیدم آنی نبود که تصور کرده بودم.

او اظهار داشت: به فرزندانم یاد دادم که ما بنده مکان و جا نیستیم و فرصتی ببینیم می‌رویم. هفت سال بعد ترسیدم که در آمریکا ماندگار شوم به ایران بازگشتیم. همسرم مخالف بود اما می‌گفتم اگر هدف بزرگ باشد، ارزشش را دارد. تربیت درست بچه‌ها برای من اهمیت داشت.

عماری عنوان کرد: شرط کرده بودم زمانی که به ایران بیایم، هیچکس را نمی‌خواهم ببینم به جز امام رضا(ع). از امام رضا خواستم مسئولیت را درست انجام دهم. گفتم اگر ماشین بخریم اولین جایی که می‌رویم قم است. به بچه‌ها گفتم اولین مسافرت خارجی که می‌روید باید کربلا باشد.

او از اولین تجربه سفر اربعین گفت: سنگین رفته بودم اما به مرور در مسیر وسایلم را گوشه‌ای می‌گذاشتم و خودم را سبک می‌کردم. این درس بزرگی برای من بود. مسیر بسیار زیبا است. همه انگار خواهر و برادر هستند. حب ‌الحسین یجمعنا آنجا حس می‌شد. بار اولی که حرم حضرت ابوالفضل(ع) را دیدم فقط گفتم ببخشید ما مسلمان‌های خوبی نیستیم!

عماری بیان کرد: دو جمله از حضرت زینب(س) را دوست دارم؛ یکی این که هیچ چیز جز زیبایی ندیدم و دیگر اینکه به یزید گفت خدا را شکر که خدا تو را با من و من را با تو امتحان کرد. یعنی ما همیشه در حال امتحان شدن هستیم.

از روز به روز سفر برای بچه‌های تعریف می‌کردم. آنها هم مشتاق بودند که تجربه کنند. بعد از سفر اربعین حساس‌تر شدم و  مدام فکر می‌کنم رضای خدا کجا است؟ قشنگی مسیر اربعین به طولانی بودن آن و امکان تفکر است. از مکتب اهل بیت(ع) باید صبر و استقامت را به فرزندانمان بیاموزیم.

ویژه‌برنامه تلویزیونی «جاذبه» تولید مشترک شبکه افق و مرکز رسانه سازمان تبلیغات اسلامی است که هرشب ساعت ۲۱ پخش می‌شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>