سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۰ مهر ۱۳۹۹ در ۱۲:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب
در هجدهمین برنامه «جاذبه» مطرح شد:

ما به مردم مدیونیم/ انشاءالله سال آینده واکسن کرونا خواهیم داشت

jazebe

پرفسور مسعود سلیمانی که سال ۹۷ به اتهام واهی دور زدن تحریم‌ها در آمریکا زندانی بود مهمان برنامه «جاذبه» بود.

به گزارش سوره سینما، پرفسور مسعود سلیمانی دانشمند بزرگ کشور شب گذشته در بخش دوم برنامه «جاذبه» درباره روزهایی که در آمریکا زندانی بوده است و نحوه آزادی خود بیان کرد: جوان سیاه‌پوست زندانی نیت کرده بود که ده سوره از قرآن را حفظ کند. فضای زندان طوری بود که به راحتی می‌توانستند به کسی آسیب بزنند؛ دو نفر باهم دعوا کردند و یکی از آن‌ها با عصایی که شکست چشم نفر دیگر را تخلیه کرد. یکی از زندانیان به من گفت: من از طرف خودم و مردم از تو عذرخواهی می‌کنم که اینجا هستی.

بعد از دوهفته دادگاهی سوری تشکیل شد و گفتند: این‌ها یک گروه بودند که تحریم‌ها را دور می‌زدند. دوستانم که متوجه شدند برایم وکیل گرفتند. قاضی گفت من چون دکتر هستم، وثیقه بگذارم و به کلینیک بروم و هر وقت لازم شد مراجعه کنم. اما اف‌بی‌آی اجازه نداد. وکیل گفت یکی از راه‌هایت این است که پناهنده و شهروند آمریکایی محسوب شوی. همچنین وکیل گفت من اولین و آخرین نفر نیستم؛ یک روسی را هم به بهانه جایزه به آمریکا کشاندند و دستگیر کردند و به من گفت بین ۱۵ تا ۲۰ سال باید در زندان باشی. جرقه این اتفاق از گذشته خورده بود. حتی چند بار به همسرم ایمیل داده بودند که برای گرفتن گرین کارت بیاید.

یکی از بچه‌ها که از این زندان منتقل شده بود بار دیگر که به زندان آمد؛ برایم قرآن انگلیسی و فارسی آورد. من با قرآن مانوس شدم و به آن‌ها هم یاد می‌دادم. دیگران اصلا ما را اذیت نمی‌کردند، حتی در زمان نماز صدای تلویزیون را کم می‌کردند. حتی نماز جمعه هم برگزار می‌کردیم‌.

آنجا در جریان اخبار نبودم چون دیگران فوتبال و برنامه سرگرمی را دنبال می‌کردند‌. اگر کسی می‌خواست، می‌توانست از طریق وکیل با رسانه‌ها مصاحبه کند اما من را تهدید کرده بودند که این کار را نکنم.

بعد از هشت ماه وکیل من لایحه‌ای تنظیم کرد و در مورد ایمیل‌های من توضیح داد و خوشش آمد و گفت چاپ شود. بی‌بی‌سی آن را دیده بود و اعلام خبر کرد. رسانه‌ها نوشتند که این کار جرم نیست و اگر هم جرم است چرا دادگاهی برگزار نمی‌شود؟!

قاضی بعد از یازده ماه گفت من رای نمی‌دهم و هیات منصفه باید رای بدهد. اف‌بی‌آی به من گفت اگر نمی‌خواهی؟، پناهنده شوی، برگه‌ای را امضا کن که جرمت را پذیرفته‌ای. من آن را نپذیرفتم چون از آن به عنوان اهرم فشاری بر علیه من استفاده می‌کردند. روی افکار زندانیان کار کردند که به من می‌گفتند تو دیوانه‌ای که نمی‌پذیری، پناهنده شوی. حتی وکیل من هم که از من پول می‌گرفت، برای آن‌ها کار می‌کرد. او به من می‌گفت تا برگه پذیرفتن جرم را امضا نکنی اجازه خروج نمی‌دهند.

در نهایت تصمیم بر این شد که من را با یک چینی مبادله کنند. در کل طول پرواز از آتلانتا تا زوریخ دست و پای من را بستند. هیچ‌کس نمی‌دانست من چرا به آنجا می‌روم.

زمان خارج کردن من از زندان دست و پای من را بستند. من دست نوشته‌های زیادی داشتم اما اجازه ندادند بردارم. من فقط می‌خندیدم. قبل از اینکه قاضی حکمی دهد من را به زوریخ بردند.

آنجا قاضی بعد از ۱۴ ماه حکم تبرئه من را داد و به ایران بازگشتم. بعد از بازگشت متوجه شدم مادرم فوت کرده است. ما به مردم مدیونیم و باید مردم را دوست داشته باشیم. طلبکار نباشیم که کشور برای ما چه کرده است، ببینیم ما برای کشور چه کرده‌ایم.

پرفسور سلیمانی در پایان درخصوص تحقیقات صورت گرفته در مورد واکسن کرونا خبر داد و گفت: چند گروه خیلی خوب روی واکسن کار می‌کنند‌. به زودی وارد فاز انسانی می‌شویم‌. انشاالله سال آینده واکسن کرونا خواهیم داشت. ما روی یک واکسن کار نکردیم و پنج یا شش نوع مختلف را بررسی کردیم که هر کدام بهتر بود، زودتر عملیاتی شود.

ویژه‌برنامه تلویزیونی «جاذبه» تولید مشترک شبکه افق و مرکز رسانه سازمان تبلیغات اسلامی است که هرشب ساعت ۲۱ پخش می‌شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>