سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳ آبان ۱۳۹۹ در ۱:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب
در هشتادمین قسمت از برنامه «هفت» عنوان شد:

حلقه مفقوده در سینمای کودک مدیریت است/ شاید جشنواره پویانمایی در اسفند برگزار نشود

Haft-80

هشتادمین قسمت از برنامه سینمایی «هفت» با حضور وحید نیکخواه آزاد، غلامرضا رمضانی، محمدرضا کریمی صارمی روی آنتن شبکه سه رفت.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی برنامه، هشتادمین قسمت از برنامه سینمایی «هفت» روی آنتن شبکه سه سیما رفت. در این قسمت از برنامه وحید نیکخواه آزاد و غلامرضا رمضانی در مورد ظرفیت‌های فیلم‌های کودک در سینما صحبت کردند و محمدرضا کریمی‌صارمی به تشریح عملکرد یک ساله کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پرداخت. طبق روال هر هفته میز رسانه با حضور کارشناسان رسانه به بیان اخبار مهم سینمایی پرداخت و میز نقد هم فیلم «داستان یک کارآگاه» اثر ویلیام وایلر را نقد کرد.

حلقه مفقوده در سینمای کودک مدیریت است

در اولین میزگرد برنامه هفت وحید نیکخواه آزاد و غلامرضا رمضانی از کارگردانان پیشکسوت سینمای کودک درمورد وضعیت حال حاضر این ژانر سینمایی صحبت کردند.

نیک خواه آزاد در ابتدا گفت : سینمای کودک ما اسباب و نیروی انسانی و مخاطب وضعیت خوبی دارد اما اتفاق های لازم نمی افتد درد این است. ما حتی تاریخی برای سینمای کودک داریم و باید بررسی کنیم که چه شد که در دوره ای آن اتفاق طلایی افتاد و دیگر نمی افتد. پرتوی وقتی گلنار را ساخت ۳۲ سال داشت. سی سال از آن موقع گذشته است. یعنی کارگردان مستعد و سی سال تجربه اما اتفاق لازم نمی افتد. به نظرم حلقه مفقوده مدیریت سینما است انگار سینمای کودک جایی در سپهر سینمای ایران ندارد.

آن زمان ما دسترسی زیادی به فیلم های جهان نداشتیم به کتاب ها و مجلات سینمایی هم همین طور. اما واقعا کارهای خوبی ساخته شد. اما الان شرایط در این زمینه بهتر است اما سیستمی برای تولید اثر وجود ندارد. اگر انسان در دوره خودش کودکی نکند بعدا کودکی خواهد کرد. اگر برای کودکان اثر نسازیم این در آینده بچه ها تاثیر خواهد گذاشت. آثار خارجی هم شاید به درد ما نخورد زیرا یک شبیه خون فرهنگی است.

Haft-80 (1)

غلامرضا رمضانی در ادامه افزود: سینمای کودک در سینما تنهاست. برای سینما اتفاقات زیادی افتاد اما برای سینمای کودک اتفاقی نیافتاده است زیرا آن را رها کرده اند و اهمیتی به آن نمی دهند. انگار کارهای مهم تری از سینمای کودک دارند. در سی سال پیش آن فیلم ها با شرایط زمان خود همراه بود اما الان این گونه نیست.

کارها و تصمیمات ما متکی به شرایط و برنامه ریزی ها و سیاست هاست. قدیم تر این برنامه ریزی برای سینمای کودک وجود داشت. اما الان اینطور نیست. آن موقع خود مدیران برای کار به سراغ ما می آمدند. الان اما بر عکس شده. برای تایید یک فیلمنامه یک سال یا دوسال باید تلاش کرد. اگر آنجا تائید شود در مرحله تخصیص بودجه و امکانات در گل می ماند.

شاید جشنواره پویانمایی در اسفند برگزار نشود

درمیزگرد دوم برنامه هفت محمدرضا کریمی صارمی به تشریح عملکرد یک ساله کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پرداخت. وی در این باره گفت: کانون پرورش فکری تولیدات زیادی دارد که بخشی از آن تولید آثار سینمایی است. از دو سال گذشته وضعیت کانون بهتر شده است. ۲۰ انیمیشن در دست کار داریم و به زودی اولین آن به ثمر خواهد رسید. یک فیلم سینمایی دیگر به نام «یدو» داریم که به جشنواره فجر خواهد رسید. از قدیم در جشنواره های جهانی کانون حضور پر رنگی داشته است و بالای ۲۰۰۰ جایزه جهانی برده ایم.

Haft-80 (5)

یازده فیلم کانون در کتاب های درسی خارج از کشور تدریس می شود. کانون نزدیک به هزار کتابخانه دارد که باعث تداوم تعامل با کودکان است. حتی در این کتابخانه ها کار سینمایی هم انجام می شود. وجود مدیران دلسوز و نبود بودجه های زیاد باعث شد اتفاقات خوبی بیافتد و حتی ما فیلم خوب بسازیم. جشنواره پویانمایی برای برگزاری آماده کار است تاکنون آثار زیاد و خوبی به دبیرخانه دائمی رسیده است. اما شاید در اسفند برگزار نشود زیرا نمی خواهیم جشنواره را به صورت آنلاین برگزار کنیم. اکران آنلاین ممکن است به فیلم ها ضربه بزند. از طرفی دیگر نمی خواهیم به سلامت جامعه ضربه بزنیم. شاید مجبور شویم تاریخ برگزاری را به تعویق بیاندازیم.

چالش های انتخاب منوچهر شهسواری در میز رسانه

ایزد مهرآفرین درباره انتخاب منوچهر شهسواری به عنوان مدیرعامل خانه سینما گفت : من بعید می دانم صراحتی در اساسنامه وجود داشته باشد. بند کمی تفسیر پذیر است. من بعید می دانم در جایی که نماینده وزارت ارشاد هست و اعضای هیات مدیره وجود دارند تخلفی باشد. به نظر می رسد این بند قابل تفسیر بوده است. در صنوف های دیگر هم همین طور است و شاید مدیرعاملی چندین دوره در این جایگاه باشد.

Haft-80 (2)

امیر حسین مکاریانی ادامه داد : در قانون وقتی این طور ذکر می شود برای جلوگیری از این اتفاقات است. برای جلوگیری از لابی گری. اما نکته جالب این است که آقای شاهسواری بازنشسته اند و بد نیست برای استراحت به سفر بروند و بگذارند جوانان هم این مسند ها را تجربه کنند. نکته دیگر من در مورد جشنواره کودک است. سوال اصلی اینجاست ما برای کدام کودک فیلم می سازیم. برای کودکان دهه شصت و هفتاد یا کودکان دهه نود؟ کودک دهه نود دچار توسعه تفکر است اما مدیران همچنان همان تفکر دهه شصتی را دارند.

ایزد مهرآفرین در ادامه درباره جشنواره کودک افزود : بحث جشنواره کودک مورد انتقادات زیادی است. در مورد این که آیا اصلا این جشنواره ها آثار درخوری دارند. خیلی از این فیلم ها حتی برای ما جذاب نیست. در سینمای کودک تولید اثر دچار مشکل است. در دهه شصت حتی فیلم های هنری هم برای سینمای کودک بود . این باعث توسعه در سینمای کودک بود. اما این توسعه الان دیگر وجود ندارد و این به نظام تولید در این حوزه باز می گردد.

گفتنی است میز نقد این هفته برنامه هفت باحضور مسعود فراستی، شاهین شجری کهن و جواد طوسی به نقد و بررسی فیلم سینمایی «داستان کارآگاه» اثر ویلیام وایلر پرداخت.

Haft-80 (7)


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>